Et lite gjæringstemperatureksperiment

Finn Berger

Moderator
Jeg har med få dagers mellomrom brygga to engelske golden ales med nokså like oppskrifter. Den viktigste forskjellen er humlene. Jeg bruker den samme gjæren, Imperials A 31 Tartan, som er den "samme" som wlp028 og wyeast 1728, som mange kjenner. (De skal opprinnelig komme fra McEwans i Edinburgh.) Det er en gjær som fungerer utmerket på ganske lave temperaturer. Da skal den gi et reint resultat, men den kan også gjæres høyere, og gir da, som man kan vente, godt med estere. (Imperial oppgir 18-21 grader som ideell temperatur, men jeg har ofte brukt den lavere, gjerne på 14.)

Nå lot jeg den første få jobbe på 12 grader. Det så ut som om den tok det ganske rolig; det klukka ikke så heftig - ganske likt en pils på 10 grader, faktisk. Men likevel tygde den godt unna, og nærma seg utgjæring etter bare 3-4 dager. Prøven smakte nydelig og reint, som forventa.

Den andre satte jeg til gjæring på 16 grader, på et kjølig gulv, og venta ikke noen voldsom utvikling i den heller, men jeg ville se om jeg kunne få et fruktigere øl på denne litt høyere temperaturen. Jeg antok at den ville komme seg opp på 18, og jobbe ganske rolig der, og så kunne jeg sette den litt varmere etter hvert. Men den har vært riktig livlig. Dagen etter at den var satt, var den oppe på 18 grader, og nå etter to dager, er den på 21 grader, uten noen hjelp fra meg. Og det er jo helt utmerket, så får jeg virkelig testa ytterpunktene. Jeg er ganske spent på resultatet. Håper bare det ikke blir fusel i den siste, men den har ikke steget voldsomt, heller. Det vil helst gå bra:).

Noen med erfaringer med denne gjærtypen på ulike temperaturer? Jeg har, som sagt, så langt alltid holdt den litt kjølig.

Relevant info er vel at jeg brukte relativt rikelig med gjær fra et tidligere brygg. Jeg laga en 1-liters SNS av den på morgenen hver bryggdag, og heiv hele greia oppi. Den fikk ei halv teskje gjærnæring, og så ga jeg godt med oksygen da jeg starta brygget. Gjæringa kom raskt i gang på begge.
 
Den siste, den med høy temperatur, gjæra ut på to dager. (Hvem trenger kveik:p!) Fra 1.048 til 1.008, 83% utgjæring. Og: null fusel. Det smaker rundt og nydelig. Mye smak, men ingen usmak.
Er dette en ale oppskrift dfu vil dele Finn ? Ikke føl deg presset, men jeg satt nok litt "sent oppe" da jeg handla på nette for ei stund sida. Skjønte ingenting da jeg åpna pakka og der lå det en Tartan A31 flytende. :p
 
Er dette en ale oppskrift dfu vil dele Finn ? Ikke føl deg presset, men jeg satt nok litt "sent oppe" da jeg handla på nette for ei stund sida. Skjønte ingenting da jeg åpna pakka og der lå det en Tartan A31 flytende. :p
Ta vare på den gjæren, den er veldig god, og veldig anvendelig. Espen Lothe sa i sin tid - i Vestkasts berømte gjærepisode - at om den hadde vært en litt bedre topphøster, kunne han tenkt seg den som husgjær. (WLPS variant - 028 - riktignok, men de har samme opphav, og jeg mener at Imperials er minst like god.)

Du kan godt få oppskrifta, men her er det litt som med pils; oppskrifta er ikke så vesentlig, det dreier seg om prosessen. Og har du ei engelsk favoritthumle, så bruk den. Og så skal ølet bare bli lyst nok. Det viktigste valget er vel hvor mye "kjeks" du vil ha i det. MO som basismalt, og så kan du spe på med litt wienermalt/lyst münchnermalt/ bisquit etter smak. Vil du gå andre veien, bruker du en del pilsmalt. Oppskrifta nedenfor er litt schizofren der:).

OG blei 1.048, og jeg meska på 65 + 72 - men gå like gjerne for bare 67. Litt mer sulfat enn klorid hvis du justerer, men ikke noe dramatisk. Oppskrifta er litt snål synes jeg nå i etterkant - men ølet blei visst godt, så ... . Blandinga av MO og pils er ikke dum. Mørkt hvetemalt (17 EBC) får du kanskje ikke tak i? - men bruk lyst münchner i stedet, og erstatt en tilsvarende mengde av basismaltene med vanlig hvetemalt. (Usikker på om hvete egentlig gjør så mye, men den var nå der:).)Litt aromatic (trenger ikke være Simpsons) gir litt fylde - noen bruker det der i pils, også.

Malt til 32 liter etter nedkjøling
2,4 kg Maris Otter
2,4 kg pilsnermalt
0,5 kg mørkt hvetemalt 15 EBC
0,3 kg Simpsons Aromatic 60 EBC
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
75 gr Perle @ wp 80/15
50 gr First Gold @dry hop
GjærImperial A31 Tartan

Skal jeg brygge en EGA nå, vil jeg kanskje forenkle det kraftig, og bruke bare MO + 5% bisquit (Vivc tory) - og så er Fuggles ei favoritthumle, men den er det jo veldig delte meninger om:).

Skal ikke helt avvise en liten dose krystall.
 
Sist redigert:
Skal jeg brygge en EGA nå, vil jeg kanskje forenkle det kraftig, og bruke bare MO + 5% bisquit (Vivc tory) - og så er Fuggles ei favoritthumle, men den er det jo veldig delte meninger om:).

Skal ikke helt avvise en liten dose krystall.
Takker Finn Da blir det ei bestilling til i dag Tar kontakt om det er noe jeg lurer på, å ja, jeg vil gjerne ha litt kjeks smak for Pilsner har jeg jo fra før ;)
 
Tilbake
Topp