Birger Eriksen-dagen

Er det den med eller den uten demerara som får alkoholsmak? Jeg er alltid skeptisk til å tilsette sukkerprodukter på den måten, nettopp fordi det blir en alkoholboost.
Etter å ha brygget mang en belger med sukker så er kunsten å ha nokk gjær og kontrol på temperatur så blir det rundere, mindre fusel og dempet alkoholsmak. Er det en mørk øl bør det kamufleres fort over tid.
 
Har vært litt slapp på ølfronten i det siste, imens har BE gjort seg godt ferdig.
Endte på 1.020!
Snapchat-463194721.jpg
OG var 1.110
Med alternativ utgjæring his Brewersfriend ender den dermed på hele 13,23% Sterkeste eg har brygget!
80% utgjæring med Nottingham.

9 liter går på fat. Resten på flakser.
 
Som det helt sikkert gjorde under Birger sin tid. Ting Tar Tid, men da har jeg endelig fått BE og en dry stout på fat. Birger gikk fra 1107 til 1030. Dry stout fra second running gikk fra 1060 til 1016. Har vært skeptisk til BE, for vørterprøver og smaking underveis har vært bittert. Men nå var den ganske smooth. Denne skal tas fram for spesielle anledninger!
 
Hvem er det jeg har gått glipp av, jeg har vært fraværende her en stund. Noen attpåklatter fikk jeg med meg at det var, men er lat akkurat nå så ber om litt hjelp til hvem disse var.

Må lese gjennom snart og komme med oppsummeringen og hvem som skal ha applaus. "Fønny" at det røk to møller i år.
 
I fjor døde gjæren min under hovedgjæring, og jeg måtte etter mislykket karboneringsforsøk på med dedikert karboneringsgjær for naturlig karbonering. Spenningen var derfor stor etter at årets hadde stått en uke til karbonering. I år var det heldigvis ikke noe problem.

IMG_20210502_191428.jpg
 
Erfaringer med dobbeltmesk. Jeg delte maltet ganske likt da jeg dobbeltmesket. Likevel mener, uten å ha tatt helt spesifikke målinger på det, at første mesk hadde mye høyere effektivitet enn andre. Stemmer det med andres erfaringer? I så fall vil det vel lønne seg å la første mesk være så stor som mulig uten at effektiviteten faller?
 
Du brukte vørteren fra første mesk som "vann" i den andre mesken?

Diminishing returns.. Rent vann kan absorbere mer sukker en vann som allerede har løst opp en god del sukker.
 
Hm, ja, men sukkermengde er vel langt unna metningsgraden for vannet?
Jo, men det er vel "vanskeligere" å få resten av sukkeret løst opp like lett, altså vannet tar ikke til seg like lett, tror jeg. Litt som at du har spist en diger pizza, og er ganske mett, men det er plass til mer, så desserten tar kanskje litt lengre tid å absorbere ned i magen, som en dårlig analogi.
 
Hm, ja, men sukkermengde er vel langt unna metningsgraden for vannet?
Det er vel, som jeg tror @Miguel prøver å si, at man ikke får det "vasket" ut av masket, og når man ikke skyller for hver runde blir det desto mer igjen. Jeg tenkte litt som deg og mesket og skylte første runde for å få mest mulig ut av den, men lurer på om det ikke hadde gitt bedre uttelling å spare litt vann og heller skylle litt i andre runde. En metode jeg kunne tenkt meg å prøve en annen gang er den Evan Lewis forklarte brukes for Ægir Natt, å meske to ganger helt separat og bare bruke stamvørteren.

For øvrig tappet jeg min over på fat på fredag, som jeg skal prøve å glemme en stund mens jeg forhåpentligvis blir fortrolig med tapcooler på noen andre øl.
 
Jo, men det er vel "vanskeligere" å få resten av sukkeret løst opp like lett, altså vannet tar ikke til seg like lett, tror jeg. Litt som at du har spist en diger pizza, og er ganske mett, men det er plass til mer, så desserten tar kanskje litt lengre tid å absorbere ned i magen, som en dårlig analogi
 
Tilbake
Topp