Holdbarhet til humle under "optimal" lagring

En uåpnet humlepose typ; finest nitrogenfylt, hva er holdbarheten på noe slik så lenge den er oppbevart i fryseren?
Kommer an på typen og alfasyren og hva du skal bruke den til. Alfasyren ryker selv om pakken ikke er åpna, over tid. Bare å bruke litt ekstra hvis humla er noen år. Så lukter du jo og når du åpner pakken, om det er friskt eller en dank sur lukt.
 
Hvor lang er holdbarheten på åpnet humlepakke i frys/kjøleskap?
For det første: Jeg veit ikke:).

For det andre: Du spør om noe som egentlig er temmelig komplisert. Humla inneholder en stor mengde stoffer, og de påvirkes ulikt av lagring og forholda under lagring. Og ulike humletyper tåler lagring veldig ulikt, har jeg forstått.

Men gitt at du får lukka posen godt er den generelle erfaringa mi at humla holder seg godt i fryser, godt nok til at jeg ikke bekymer meg for hvor lenge den har ligget. Dette er riktignok bare basert på hvordan den ser ut og lukter når jeg åpner posen igjen. Den er grønn og fin, ikke på noen måte misfarga, og den lukter sterkt og friskt, slik den skal.

Så klart er det grenser, men jeg har ingen kvaler med å bruke ei humle sjøl om jeg mistenker at den kan ha ligget et år. (Humle i uåpnet pose tåler flere år.)

Jeg ville ikke oppbevare humle i åpnet pose lenge i kjøleskap. Temperatur er viktig. (Gamle Bryggeland oppbevarte humla dårlig, og jeg kjøpte humle der som var misfarga og trist når jeg åpna posen. Så jeg kjøpte ikke mer humle der.)
 
Men gitt at du får lukka posen godt er den generelle erfaringa mi at humla holder seg godt i fryser, godt nok til at jeg ikke bekymer meg for hvor lenge den har ligget. Dette er riktignok bare basert på hvordan den ser ut og lukter når jeg åpner posen igjen. Den er grønn og fin, ikke på noen måte misfarga, og den lukter sterkt og friskt, slik den skal.
Takk for svar. Da lukker jeg den godt og legger den i fryseren, og håper på det beste. Kanskje skrive på når den ble åpnet, bare for å være sikker. (Kjenner jeg meg selv rett kjøper jeg nok en ny neste gang fordi jeg har glemt at det ligger en i fryseren.)
 
Her har man en gylden unnskyldning til å investere i en vakuumpakker :)

Og en oppdatert lageroversikt på et excel ark over malt og humle er smart for å få brukt opp det en har, restebrygg er også gøy!
Jeg har vakumpakker, men den funker ikke på humleposene. Og å legge dem inni en vakumpose igjen, det blir for omstendelig.

Men andre har visst bedre vakumpakkere?

Jeg har prøvd å holde ei oppdatert liste over humler og malt, men det blir bare tull. Du glemmer det et par ganger, og så veit du at du ikke kan stole på listene, men du veit ikke hva det er du ikke kan stole på:p.

Nei, systemer hører Fanden til. Bedre å trene seg som kaospilot:).
 
Jeg har vakumpakker, men den funker ikke på humleposene. Og å legge dem inni en vakumpose igjen, det blir for omstendelig.

Men andre har visst bedre vakumpakkere?

Jeg har prøvd å holde ei oppdatert liste over humler og malt, men det blir bare tull. Du glemmer det et par ganger, og så veit du at du ikke kan stole på listene, men du veit ikke hva det er du ikke kan stole på:p.

Nei, systemer hører Fanden til. Bedre å trene seg som kaospilot:).
Det skal sies at jeg har litt system i måten jeg oppbevarer malt og humle på. Jeg har humla i separate bokser for amerikanske/tropiske, engelske og tyske humler, og de ligger i alfabetisk rekkefølge i boksene. Og maltet er skilt i krystall og røsta malt, med undergrupper. Basismaltet er i sekker. Så det er fort gjort å skaffe seg overblikk.
 
Niks :p

Egen bryggekalkis i excel da jeg ville ha friheten til å lage systemet sånn som jeg vil ha det, og for å forstå prosessen bedre ved å måtte sette opp alle formlene bak. Jeg er desverre skrudd sammen sånn at jeg må forstå logikken og matten bak alt jeg interesserer meg for, og da må det bli sånn :p
Skjønner, tenkte først og fremst på beholdning-delen i Brewfather, jeg syns den er genial :)
 
Det skal sies at jeg har litt system i måten jeg oppbevarer malt og humle på. Jeg har humla i separate bokser for amerikanske/tropiske, engelske og tyske humler, og de ligger i alfabetisk rekkefølge i boksene. Og maltet er skilt i krystall og røsta malt, med undergrupper. Basismaltet er i sekker. Så det er fort gjort å skaffe seg overblikk.

Ordnung muß sein ;)
 
Jeg har vakumpakker, men den funker ikke på humleposene. Og å legge dem inni en vakumpose igjen, det blir for omstendelig.

Men andre har visst bedre vakumpakkere?

Jeg har prøvd å holde ei oppdatert liste over humler og malt, men det blir bare tull. Du glemmer det et par ganger, og så veit du at du ikke kan stole på listene, men du veit ikke hva det er du ikke kan stole på:p.

Nei, systemer hører Fanden til. Bedre å trene seg som kaospilot:).
Du må ha en kammermaskin for å vakuumere glatte poser ja, men for meg som brygger små batcher ville det uansett ikke gått å vakuumere så små poser mange nok ganger så jeg spanderer ofte ny vakuumpose utenpå. Men ziplock-posene fra Bryggselv klemmer jeg bare luften ut av og bruker som de er.
 
Her har man en gylden unnskyldning til å investere i en vakuumpakker :)

Og en oppdatert lageroversikt på et excel ark over malt og humle er smart for å få brukt opp det en har, restebrygg er også gøy!
At humlen oppbevares i fryser er nok veldig mye mer betydelig enn at den vakuumpakkes. Du skal ha en temmelig solid vakumpakker for å få ut all oksygen, og jeg vil tro det skal ganske små mengder oksygen til for at humleoljene oksyderer. Humle er jo også porøst. Purger man med nitrogen/inert gass er det jo (kanskje) noe annet, men det krever vel mer enn det gir. Btw, noen som vet om man kan purge med CO2? Oxygenet i CO2 er vel ganske solid bundet til karbonet?
Mener jeg har lest/hørt at Yakima Valley har testet dette, og at de anbefaler frysing, og ikke bry seg nevneverdig om pakken er åpnet.
Brulosophy har også testet dette, og det ga ikke signifikant resultat (for 6 mnd lagring av humle).
Årsaken er jo da at kjemiske prosesser ofte går svært mye saktere ved lave temperaturer. Samme er testet for holdbarhet av øl, (hvor oksydering av humle er en del av det), og kjøleskap kontra romtemperatur ga stor forskjell.
 
Har ikke brygget på en stund, men endelig begynner det å klø. Ambisjonene var ramme når jeg holdt på, og måtte da ha alt av humle klar i fryseren. Resultatet er selvfølgelig en full skuff (kilo eller to) med humle, hvor noen er fra 2017. Snakker vi "se,lukt, smak", eller? Mener å huske at alpasyrene reduseres litt, men for IBU kan jeg enten kompensere eller kjøp ny pakke med Magnum (som jo er en humle som tåler godt lagring).
 
Det var min tanke også. Har noen hekto Citra som er dårlig vakuumert i fryseren, så tror disse får inngå i en SMASH-greie, hvis de lukter greit. Nå blir det først en pale ale med Azacca og Cascade.

Skulle for øvrig smake på noe brygg jeg hadde liknende i går, og fyrte koblingen ned i corny-fatet med bringebær-berliner. Koblingen viste seg selvfølgelig å ikke være tett, så spruten stod til alle kanter.... Det fikk meg til kjenne på de tingene jeg ikke alltid digger med brygging, men foreløpig ingen show-stopper :D
 
Neste gang kan du prøve å skru av øl-ut -koblingen på fatet mens fatet er fult av øl og trykksatt. Fontener er fint, men gjør seg best i parker eller hager, i alle fall i en utendørs setting :D
 
Ha! Der har vi en vinner!
Er for øvrig ikke første corny-fontene jeg har produsert....
 
Har ikke brygget på en stund, men endelig begynner det å klø. Ambisjonene var ramme når jeg holdt på, og måtte da ha alt av humle klar i fryseren. Resultatet er selvfølgelig en full skuff (kilo eller to) med humle, hvor noen er fra 2017. Snakker vi "se,lukt, smak", eller? Mener å huske at alpasyrene reduseres litt, men for IBU kan jeg enten kompensere eller kjøp ny pakke med Magnum (som jo er en humle som tåler godt lagring).
Jeg ville kasta de som er åpna. De uåpna, som har liggi i fryser'n, holder seg gjerne utrolig godt. Men "se lukt, smak" er nok ikke så dumt.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp