Tråden for dumme spørsmål.

Takk for svar dere.
Jaja, det holdt ikke lenge.
Får dessverre ikke gjort så mye med det før til helgen. Mye tyder på at det blir øl likevel, selv om det ikke gjærer under optimale forhold.
Inkbird viste forøvrig 16 grader i lufta rundt karet.
 
Hvor lenge kan man oppbevare knust malt?
Er vel ferskvare, men hvis man vakumeerer og legger i frysen?

Samt et spørsmål til, finnes det en app man kan feks legge inn humle eller gjær og få forslag til hva man kan brygge neste? Om man har noe humle eller gjær man ønsker å bruke opp?
 
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)

For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.

Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.
Da har Burton stått en uke og null bevegelse i SG. Vurderer å kjøre en SNS starter. Men jeg har en Golden Ale som er gjæret med Nottingham, som skal flaskes til helga. Kan jeg ta et par spiseskjeer av gjæren herfra og tilsette Burton og få en gjær som er tilpasset samme miljø?

SG prøven på Golden Ale-en smakte forøvrig lovende.
 
Da har Burton stått en uke og null bevegelse i SG. Vurderer å kjøre en SNS starter. Men jeg har en Golden Ale som er gjæret med Nottingham, som skal flaskes til helga. Kan jeg ta et par spiseskjeer av gjæren herfra og tilsette Burton og få en gjær som er tilpasset samme miljø?

SG prøven på Golden Ale-en smakte forøvrig lovende.
Det skulle gå helt fint. Men lag en SNS på den; ei flaske vørterøl skulle være ideell å bruke til det der.
 
Takk for svar dere.
Jaja, det holdt ikke lenge.
Får dessverre ikke gjort så mye med det før til helgen. Mye tyder på at det blir øl likevel, selv om det ikke gjærer under optimale forhold.
Inkbird viste forøvrig 16 grader i lufta rundt karet.
Kjøpt brukt? Lot du det stå noen døgn (etter transport) før du tok det i bruk?
Jeg har hatt 3 kjøleskap kjøpt/fått brukt som har konka etter kort tid. Det ene funker halvveis, kommer ned i 12C (når det er fylt opp med flasker). Heldigvis (nær) perfekt for lagring av visse brygg.

Ett nytt kjøleskap skal stå vertikalt x antall timer etter frakt. Jeg har en snikende mistanke om at brukte kjøleskap bør stå y antall dager etter frakt.
 
Har planer om å kjøre en resteøl. Lambic-stil. Har ca 10 l Wit, (som med tiden har pådratt seg ett litt for markant appelsin og koriander preg pga ekstra dose ble tilsatt i fatet i stålnetthylse),, samt ca 10 l raw NEIPA, (som er ca 1/2 år gammelt, og har mistet noe av humlepreget, samt at jeg er lei den). Idéen er å blande dette, og kjøre på en lambic-mix. Feks har jeg allerede en Roeselaire lambic (25 d.), hvor jeg kunne tappet av en liter eller to, og tilsatt.
NEIPA'en står som 10 IBU, men det er jo mye humle tilsatt, og vel de aromatiske stoffene som har okydert (og dermed har den mistet aroma). I tillegg kan jeg blande inn ca 10 l vann med DME+maltodextrin for å dra ned snittet til 10 IBU.

Er det kun alphasyren som er uønsket i surøl (pga antiseptisk evne), eller er det andre stoffer, som vil finnes i en NEIPA, som skaper trøbbel for bakteriene (lacto, pedio)?

Redigert:
I mangel av svar, søkte jeg litt på nettet. Jepp, det er iso-alfasyre.

https://www.lfl.bayern.de/mam/cms07/ipz/dateien/hopfen_poster1_01.pdf
 
Sist redigert:
Kjøpt brukt? Lot du det stå noen døgn (etter transport) før du tok det i bruk?
Jeg har hatt 3 kjøleskap kjøpt/fått brukt som har konka etter kort tid. Det ene funker halvveis, kommer ned i 12C (når det er fylt opp med flasker). Heldigvis (nær) perfekt for lagring av visse brygg.

Ett nytt kjøleskap skal stå vertikalt x antall timer etter frakt. Jeg har en snikende mistanke om at brukte kjøleskap bør stå y antall dager etter frakt.
Ja, det er kjøpt brukt. Har stått flere dager uten å være koblet til, og stått over en måned med strøm på. Funka helt fint.
 
Hvis du har sirkulert hele tida, er det jo ikke noe poeng med vorlauf, nei. Det som er viktg uansett, er at den vørteren som resirkuleres, og det skyllevannet du skyller med, tilføres skånsomt, slik at du hverken lager kanaler eller ødelegger filtereffekten som maltsenga har.
Nja, tror jeg skal teste vorlauf med bunnventilen på speidelen neste gang. Speidel pumper nedenfra og opp gjennom mesken så under skylling renner grumset tilbake i vørteren. Jeg fikk mye klarere vørter/øl med manuel sirkulering på BB30 enn med speidel.

Så kan man sikkert hevde at dette kun er estetisk og det kan godt være. Men, typeriktig krystallklar øl er jo veldig innbydende da :)
 
Nja, tror jeg skal teste vorlauf med bunnventilen på speidelen neste gang. Speidel pumper nedenfra og opp gjennom mesken så under skylling renner grumset tilbake i vørteren. Jeg fikk mye klarere vørter/øl med manuel sirkulering på BB30 enn med speidel.

Så kan man sikkert hevde at dette kun er estetisk og det kan godt være. Men, typeriktig krystallklar øl er jo veldig innbydende da
Det er masse motstridende teorier på det der. Jeg hørte nettopp en podcast med en fra et av de kjente amerikanske craft-bryggeriene som sa at de hadde gjennomført forsøk som ga som resultat at det var best å ikke få helt klar vørter til kok, siden du da mista en del fettsyrer. Argumentasjonen var at gjæren da fikk disse fettsyrene fra vørteren og ikke trengte å syntetisere dem sjøl ved starten av gjæringsprosessen. Men så lenge vi har sunn og frisk gjær med gode energilagre (glykogen, trehalose), og den får nok oksygen når vi pitcher, skulle det der egentlig ikke spille noen rolle. Det er antakelig mer relevant for et bryggeri som gjenbruker gjæren direkte. Så om du vil tilfredsstille den estetiske sansen din, går det sikkert bra:).
 
Tilbake
Topp