Birger Eriksen-dagen

Det er vel, som jeg tror @Miguel prøver å si, at man ikke får det "vasket" ut av masket, og når man ikke skyller for hver runde blir det desto mer igjen. Jeg tenkte litt som deg og mesket og skylte første runde for å få mest mulig ut av den, men lurer på om det ikke hadde gitt bedre uttelling å spare litt vann og heller skylle litt i andre runde. En metode jeg kunne tenkt meg å prøve en annen gang er den Evan Lewis forklarte brukes for Ægir Natt, å meske to ganger helt separat og bare bruke stamvørteren.

For øvrig tappet jeg min over på fat på fredag, som jeg skal prøve å glemme en stund mens jeg forhåpentligvis blir fortrolig med tapcooler på noen andre øl.
Jeg tenkte neste gang å
* fordele masken ujevnt. Dvs ta så mye oppsettet mitt tåler i første runde
* skylle første runde med ca halvparten av skyllevannet
* Tappe av vørt til jeg har vørtmengde tilpasset maltmengde i runde to
* skylle runde to med antallet vørt på 85°C
* skylle runde ti med resten av rent skyllevann
 
Det var ikke bare tyskere som døde etter 9. april! Her har nok samlede britiske og belgiske styrker måttet gi opp! Det trengs opplagt hjelp utenfra. Her er det bare å gå ut å kjøpe flaskekarboneringsutstyr, jekke opp igjen og tilsette Co2-unnsetning for å få, i det minste LITT futt!
 

Vedlegg

  • 20210517_130531.jpg
    20210517_130531.jpg
    789,2 KB · Sett: 19
Det var ikke bare tyskere som døde etter 9. april! Her har nok samlede britiske og belgiske styrker måttet gi opp! Det trengs opplagt hjelp utenfra. Her er det bare å gå ut å kjøpe flaskekarboneringsutstyr, jekke opp igjen og tilsette Co2-unnsetning for å få, i det minste LITT futt!
Opplevde det samme i fjor. Endte med ekstra karboneringsdrops og dedikert karboneringsgjær.
 
Det var ikke bare tyskere som døde etter 9. april! Her har nok samlede britiske og belgiske styrker måttet gi opp! Det trengs opplagt hjelp utenfra. Her er det bare å gå ut å kjøpe flaskekarboneringsutstyr, jekke opp igjen og tilsette Co2-unnsetning for å få, i det minste LITT futt!
Hvordan funker flaskekarboneringsutstyr?
 
Jeg har tilsatt sukker og er redd for å tilsette mer. Gjærerndetnikke mer så blir den alt for søt. Gjærer både det nye og det jeg tilsetter ytterligere kan stemningen i kjelleren bli eksplosiv. Co2 virker derfor tryggere. Men, jeg har jo ingen mottrykksfyller. Enda.
 
Jeg har tilsatt sukker og er redd for å tilsette mer. Gjærerndetnikke mer så blir den alt for søt. Gjærer både det nye og det jeg tilsetter ytterligere kan stemningen i kjelleren bli eksplosiv. Co2 virker derfor tryggere. Men, jeg har jo ingen mottrykksfyller. Enda.
Ofre ei flaske da. Tilsett karboneringsgjær og mål SG forskjellen. Kompenser med sukkerlake.
 
Jeg har tilsatt sukker og er redd for å tilsette mer. Gjærerndetnikke mer så blir den alt for søt. Gjærer både det nye og det jeg tilsetter ytterligere kan stemningen i kjelleren bli eksplosiv. Co2 virker derfor tryggere. Men, jeg har jo ingen mottrykksfyller. Enda.
Ja, det der er en risiko. Som andre sier: Test en flaske først. Tilsett kun karboneringsgjær (f.eks. noen korn CBC-1) i den og la den stå varmt en drøy uke.
 
Jeg kuka det til, som man sier her i Nord-Norge, og brygga en Birger i oktober 2020 på en 50-liters Speidel Braumeister.
Feil tidspunkt, men rett øl.

Jeg meska inn 14 kilo malt i 35 liter vørter og skylte med 12 liter. Kokte i halvannen time og fikk OG på 1,107.
IBU ca.100. Gjærte nordsjøolja med Gjærnes-kveik som tygde opp alt i løpet av meget kort tid og endte opp med FG på 1,025.

Har stått på fat siden da og har egentlig frem til nå smakt mye saltlakris, som man forøvrig blir f*tte drita på. Nå er den begynt å bli rund i kantene og skal få den boksa på et tidspunkt, eller bare la den stå på fat og ta regelmessige smaksprøver. Har ikke bestemt meg.
Den er ikke en hit av fruen siden jeg blir pære av den, men min kone forstår meg ikke.
 
Jeg kuka det til, som man sier her i Nord-Norge, og brygga en Birger i oktober 2020 på en 50-liters Speidel Braumeister.
Feil tidspunkt, men rett øl.

Jeg meska inn 14 kilo malt i 35 liter vørter og skylte med 12 liter. Kokte i halvannen time og fikk OG på 1,107.
IBU ca.100. Gjærte nordsjøolja med Gjærnes-kveik som tygde opp alt i løpet av meget kort tid og endte opp med FG på 1,025.

Har stått på fat siden da og har egentlig frem til nå smakt mye saltlakris, som man forøvrig blir f*tte drita på. Nå er den begynt å bli rund i kantene og skal få den boksa på et tidspunkt, eller bare la den stå på fat og ta regelmessige smaksprøver. Har ikke bestemt meg.
Den er ikke en hit av fruen siden jeg blir pære av den, men min kone forstår meg ikke.
I fjor lagde jeg også en Birger med Gjernes-kveik. Min stoppet også på drøyt 12% (alternativ formel), og jeg var godt fornøyd med det. Jeg flasket med vørter (speise) som karbonering, og ventet. Og ventet. Og det kom nesten ikke kullsyre i det hele tatt. Min konklusjon ble etterhvert at Gjernes hadde nådd sin maksimale alkoholtoleranse, og rett og slett ikke kunne lage kullsyre.

Derfor: Om du planlegger å karbonere naturlig, så vil jeg anbefale å tilsette karboneringsgjær (f.eks. CBC-1) og sukker/sukkerlake/karboneringsdrops (ikke vørter, fordi karboneringsgjæren ikke spiser de samme sukkerartene som Gjernes).
 
I fjor lagde jeg også en Birger med Gjernes-kveik. Min stoppet også på drøyt 12% (alternativ formel), og jeg var godt fornøyd med det. Jeg flasket med vørter (speise) som karbonering, og ventet. Og ventet. Og det kom nesten ikke kullsyre i det hele tatt. Min konklusjon ble etterhvert at Gjernes hadde nådd sin maksimale alkoholtoleranse, og rett og slett ikke kunne lage kullsyre.

Derfor: Om du planlegger å karbonere naturlig, så vil jeg anbefale å tilsette karboneringsgjær (f.eks. CBC-1) og sukker/sukkerlake/karboneringsdrops (ikke vørter, fordi karboneringsgjæren ikke spiser de samme sukkerartene som Gjernes).
Hei og takk for kommentar. Jeg har tvangskarbonert den på fat for lenge siden, sånn at jeg bare kan ta meg en god smak innimellom. Lett å få fin kullsyre når man fater.
 
Jeg tenkte neste gang å
* fordele masken ujevnt. Dvs ta så mye oppsettet mitt tåler i første runde
* skylle første runde med ca halvparten av skyllevannet
* Tappe av vørt til jeg har vørtmengde tilpasset maltmengde i runde to
* skylle runde to med antallet vørt på 85°C
* skylle runde ti med resten av rent skyllevann

Skaff deg en stor kokeplate og kjele, så kan du tappe av en passe mengde av første mesk og sette til kok. Så fortsetter du å skylle den til skyllevannet er nede på 1,010, og bruker det til mesk nr 2. Jeg får nærmere 90% utbytte på den måten.
En ekstra bonus på øl som BE er at du får Maillard-effekten som følge av lang koketid, så du får enda mørkere øl med mer karamellaktig smak.
 
Sist redigert:
Skaff deg en stor kokeplate og kjele, så kan du tappe av en passe mengde av første mesk og sette til kok. Så fortsetter du å skylle den til skyllevannet er nede på 1,010, og bruker det til mesk nr 2. Jeg får nærmere 90% utbytte på den måten.
En ekstra bonus på øl som BE er at du får Maillard-effekten som følge av lang koketid, så du får enda mørkere øl med mer karamellaktig smak.
Generelt knall metode. Gjorde dette på forrige Böhmer’n jeg brygget, fordi jeg skulle ha postboil på 42 l, og har en Brewtools B40pro. Tar 2. skylling (over en omdisponert gjæringsbøtte) mens koken starter i BB’n, og koker noen liter av mesk i én kjele, og «skyllevørter» i kjele #2. Koker inn mesken til tykkere konsistens, samt at skyllevørtern kokes inn til passende volum. Så ender jeg opp med passe volum.
 
Da er vi klare til offisiell prøvesmak
Ølet ble brygget 9.4.
Tappet 8.5.
Og da er den opplagte første smaksdagen selvsagt 17.5.

12.5%, brygget i Drøbak innenfor skuddhold for både Moses og Aron. Vis vedlegget 51676
Første smak, på 17. Mai gikk litt i dass da kullsyresukkeret ikke var gjæret. Idag går alt så meget bedre. Passe, ikke mye, men litt kullsyre slik jeg vil ha det. Det oversøte er borte. Vinøs lukt blandet med lukten av malteksteakt og tydelig alkohol. Et brygg som nesten har mer malt enn vann må man vel forvente lukter malt... her må det altså gå en runde på 30ish småflasker og etterfylle noen korn tørrgjær i alle. Det blir bra, men litt usikker på h a lagring vil tilføre. Dere som har lagret slikt brygg lenge, hvordan vil det utvikle seg?
 

Vedlegg

  • 20210619_210312.jpg
    20210619_210312.jpg
    809,2 KB · Sett: 5
Tilbake
Topp