Hva er egentlig best temperatur for pitching av gjær?

ADale

Norbrygg-medlem
Er det alltid rundt 30 grader? Hvorfor er temp endel høyere enn gjæringstemperaturen?
 
ja..Det var det jeg mente. Hvorfor er rehydrering så mye høyere, mon tro? Gjæren trives jo best på lavere temp?
 
Jeg også pitcher på samme, eller så nære som mulig den temp jeg skal gjære på. Men jeg har lenge lurt på en ting. Når jeg pitcher gjær i startere eller re-pitcher med gjær fra kjøleskap så setter jeg den i romtemperatur, eller kjøleskap med gjæringstemp. Så den vil jo bruke noen timer på å nå romtemperatur. Vil det skade gjæren med så hurtig økning i temperatur?
 
Jeg også pitcher på samme, eller så nære som mulig den temp jeg skal gjære på. Men jeg har lenge lurt på en ting. Når jeg pitcher gjær i startere eller re-pitcher med gjær fra kjøleskap så setter jeg den i romtemperatur, eller kjøleskap med gjæringstemp. Så den vil jo bruke noen timer på å nå romtemperatur. Vil det skade gjæren med så hurtig økning i temperatur?
Du skal ikke pitche våtgjær som er mer enn fem grader varmere enn vørteren sies det. Fra kaldt til varmt går helt fint.
 
Jeg også pitcher på samme, eller så nære som mulig den temp jeg skal gjære på. Men jeg har lenge lurt på en ting. Når jeg pitcher gjær i startere eller re-pitcher med gjær fra kjøleskap så setter jeg den i romtemperatur, eller kjøleskap med gjæringstemp. Så den vil jo bruke noen timer på å nå romtemperatur. Vil det skade gjæren med så hurtig økning i temperatur?
Imperial sier faktisk at gjæren deres skal pitches kald, altså rett fra kjøleskap:). Og Palmer sier i How to Brew at det går bra, så det gjelder ikke bare gjæren til Imperial.

Poenget er at det går bra fordi gjæren er i dvale. Når du tar den ut for å la den varme seg, kan man tenke seg at det faktisk kan være negativt fordi den da våkner opp, og deretter, etter at den har våkna, opplever rask temperaturøkning. Og om du så i tillegg pitcher den føreden har nådd vørtertemperaturen, vil den få et lite temperatursjokk.

Dette er bare teoretisk spekulasjon, og altså ikke noe jeg har lest, men det må jo være en grunn til at Imperial sier at gjæren faktisk ikke skal tempereres.

Forøvrig er brå temperaturendringer aldri bra, uansett hvilken vei de går - i følge teorien. En annen sak er hva du i praksis kan gjøre uten at det vil merkes på det ferdige produktet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp