Din første ale

Har tenkt å prøve meg på denne oppskriften. Virker overkommelig. http://www.haandbryg.dk/dinfoersteale.html.

Liker engelsk "stil" og en del humlesmak. Lurer på om det hadde vært en god ide å bruke ulike humletyper for å kanskje gjøre oppskriften mer spennende? Er det noen andre som har prøvd denne? Blir den god skal tro?
 
Nei, det er ingen grunn til å gjøre denne oppskrifta mer komplisert.

En britisk pale ale er det vanligvis ikke noen grunn til å gjøre mer komplisert, noe som gjør at den er godt egnet som et første øl. Dette ølet kan også bli bra med litt variasjon i bitterhet og styrke, som også gjør det egnet som en første ale. Selvfølgelig kan den tilpasses med annen humling, kanskje også flere humletyper, men jeg vil ikke anbefale det.
 
Kommer an på hvor mye humlearoma du vil ha. Humlene som er aktuelle kan brukes til tørrhumling med bra resultat, så det er litt smak og behag.
 
Jeg brukte denne som utgangspunkt til mitt første øl og ble veldig fornøyd med resultatet.

Ville imidlertid ha min egen vri så benyttet ekstra humle (Fuggles som i oppskriften, men i tillegg Challenger til aroma og tørrhumling).
 
Nå er det komt i gjæringskaret. Vi har litt cascade humle til overs fra første forsøk med easybrew fra bryggselv.no.  vi lurte på å tørrhumle med denne, for å komme opp med vår egen vri. Kan det bli ok elller blir det helt kræsj med east kent golding?
 
Jeg ville bare latt det være som det er. Så får du et klart inntrykk av smaken på East Kent Goldings.
 
Nå har vi komt så langt at vi har drukket noen flasker av denne. Tror eg vil si at dette er en oppskrift på hvordan man ikke lager godt øl. Smaken er på en måte veldig "en dimensjonal" og det et mye bitterhet men lite smak.

Man begynner rett og slett  å kjede seg i løpet av en flaske.
 
Johnohod skrev:
Nå har vi komt så langt at vi har drukket noen flasker av denne. Tror eg vil si at dette er en oppskrift på hvordan man ikke lager godt øl. Smaken er på en måte veldig "en dimensjonal" og det et mye bitterhet men lite smak.

Man begynner rett og slett  å kjede seg i løpet av en flaske.

Oppskriften ser da helt "klassisk" ut, så her må det gå mye på smak og behag. Et velbrygget øl basert på denne oppskriften vil nok i svært manges gane smake fortreffelig. Oppskriften borger vel neppe for allverdens kompleksitet, men bør likevel kunne lage en - etter manges smak - god engelsk ale.

Kanskje forsøke en mer velhumlet amerikansk type neste gang?
 
Joda, den er helt grei. Noen dager er den faktisk ganske god, mens andre dager er den litt kjip.

Den ble humla som oppskriften sa: 60g / 60 min, 20g / 15min og 20g / 0 min.

Var kanskje litt dramatisk å si at det ikke ble godt øl, men det ble ikke veldig spennede heller. Skulle ønsket mer aroma og litt mer interessant "malt-base". Men det blir nok drukket opp uten problem.
 
Lurer forresten på en ting ang. engelsk og amerikansk pale ale. Er det helt uvanlig med mye humlearoma i engelsk øl? Har brygga en APA etter denne og da brukte vi over dobbelt så mye humle som i den engelske varianten.

Syns de engelske humlene virker interessante, men ofte smaker engelsk øl veldig lite(?)
 
Tilbake
Topp