Bryggertabber

Jeg fant fram refraktometeret etter at jeg var ferdig med bryggedagen og alt var rengjort. Får bruke det på neste brygg..

jeg pleier å fylle opp testrøret 3-4 ganger før jeg tar måling ved pre-boil.. og så tar jeg ikke OG-måling før jeg har fått 5-10 liter på gjæringskaret.
har som regel fått gode målinger hver gang, men de 2-3 siste brygga har målingene vært litt ute på tur. Får legge inn en bestilling på nytt hydrometer ved neste bestilling på varer tror jeg..
Det går jo an å sjekke hydrometerne dine opp mot en sukkerløsning for å se om ett av dem stemmer.
 
Brygga en imp stout på fredag og fikk 26 liter til gjæring. Lagde en blow off slange istedet for gjærlås for å være på den sikre siden. Det var noe guff i flasken i går kveld så jeg byttet den med en ny og ren flaske. Sjekket i skapet i dag tidlig og da hadde lokket løftet seg og det lå 3 liter øl og skum i bunn kjøleskapet som rant ut over gulvet. Måtte ta ut og vaske skapet og gulvet. Neste gang blir det 2 gjæringskar med 13 i hvert kar. Lærer stadig noe nytt da . På den positive siden så er det en fin aroma av kaffe og lakris i hele første etasje.
 
Og refraktometeret justerer mtp temperaturen, sant?
loebrygg skrev:
men man kan vel stole på refraktometer målingene selv om vørtern er litt varm?

Selv om refraktometeret har ATC, så korrigerer det kun for temperaturforskjeller i måleapparatet, ikke for temperatur i vørteren. Derfor skal prøven fremdeles avleses i romtemperatur.

Men nedkjølingen går som sagt veldig fort med en så liten mengde vørter. I praksis pleier jeg oftest å satse på at de to dråpene ganske raskt når tilnærmet omgivelsestemperatur når jeg drypper dem på plata.
 
Jeg suger ut en pipette og har oppi en skål. Slår dette til og fra en annen skål. På noen sekunder er temperaturen nede på romtemp. Suger opp noen dråper og har på refraktometeret. Kokende vørter rett på refraktometeret kjøles ikke sååå raskt ned til 20-ish grader.
 
Som nybegynner har jeg mange tabber under beltet de fleste er kjedelige og lite grunn til å skrive om, da jeg antar at de fleste har har samme eller lignende tabber.

Sist søndag hadde jeg en tabbe som jeg håper er litt anderledes.

Brygger ute, noe som nesten bare har fordeler. Bl.a. kan jeg aktivisere bikkja, og ved fint vær er flere "med" på brygginga. Bikkja elsker som de fleste andre hunder ball.

Sist gang ble han som vanlig aktivisert med ball. Noen ganger kaster jeg, andre ganger andre og noen ganger kaster han den selv. Ganske praktisk.

Skulle hente gryta med skyllevann som står inne i huset. Stabber avgårde med denne gjennom hagen. Ballen kommer flyvende forbi meg, morsom med ei bikkje som aktiviserer selv tenker jeg. I neste øyeblikk kjenner jeg et kraftig dytt i hofta, drittbikkja har tunellsyn på ballen og dundrer inn i meg. Jeg ligger på bakken og banner. o_O:mad::mad:. Gryta smeller i bakken med bunnen først, knapt en dråpe søles av 18L varmt vann. Jeg slipper alvorlig forbrenning og kan begynne å skylle uten noe mer forsinkelser.
Flaks. :rolleyes:
 
Som nybegynner har jeg mange tabber under beltet de fleste er kjedelige og lite grunn til å skrive om, da jeg antar at de fleste har har samme eller lignende tabber.

Sist søndag hadde jeg en tabbe som jeg håper er litt anderledes.

Brygger ute, noe som nesten bare har fordeler. Bl.a. kan jeg aktivisere bikkja, og ved fint vær er flere "med" på brygginga. Bikkja elsker som de fleste andre hunder ball.

Sist gang ble han som vanlig aktivisert med ball. Noen ganger kaster jeg, andre ganger andre og noen ganger kaster han den selv. Ganske praktisk.
Da jeg hadde lest til dit, så jeg for meg at ballen havnet oppi brygget etter at du hadde kjølt ned... Men det som hendte hadde jo definitivt potensiale.

HMS=Har Masse Saker ? :-D
 
Denne ut-pust ventilen (husker ikke hva den heter på fint) åpnet ikke opp uansett hvor mye jeg skrudde og reiv i den. Til slut klarte jeg ikke å holde trykket i flasken og - proff. Både jeg og bryggeriet trengte en omfattende vask!
Men den hadde åpna når du purga flaska med co2, og så slutta å virke når du begynte å fylle flaska med øl?
 
Denne ut-pust ventilen (husker ikke hva den heter på fint) åpnet ikke opp uansett hvor mye jeg skrudde og reiv i den. Til slut klarte jeg ikke å holde trykket i flasken og - proff. Både jeg og bryggeriet trengte en omfattende vask!

Det har skjedd meg og Virker som den kan "sette seg fast"
Ta den fra hverandre og sett sammen på nytt
 
Satte på silikondelen til "trub dam'en" feil vei i dag. Det snevrer inn åpningen på dip tub'en - og resultatet var at det var tett da jeg skulle tappe. Det var en ny opplevelse.

Jaja, jeg fikk lirka den ut. Flaks at det bare var halv batch idag:). Men så måtte vørteren få stå ei stund til så bunnfallet kunne sette seg på nytt. Trur ikke det er så farlig - men jeg blei litt småsvett:).
 
Satte på silikondelen til "trub dam'en" feil vei i dag. Det snevrer inn åpningen på dip tub'en - og resultatet var at det var tett da jeg skulle tappe. Det var en ny opplevelse.

Jaja, jeg fikk lirka den ut. Flaks at det bare var halv batch idag:). Men så måtte vørteren få stå ei stund til så bunnfallet kunne sette seg på nytt. Trur ikke det er så farlig - men jeg blei litt småsvett:).

Det er da ingenting. Presterte å la krana stå åpen samtidig med jeg fylte bryggekjelen med PBW. Tenkte jeg skulle være «smart» og legge bryggeutstyret oppi der over natta
Kjøkkenbenken ble ihvertfall ren etterpå..
 
Tilbake
Topp