Tips til brygging av surøl

Hei,

I går satte jeg i gang mitt første surøl. Jeg vet ikke så mye om surølbrygging og har ikke så store forhåpninger om at det blir suksess, men det er morro å eksperimentere likevel! Håpet er at bærene skal sette igang en gjæringsprosess selv.

Min fremgangsmåte var som følger:
Jeg laget en lys vørter med 15% hvete og resten pilsnermalt (23 liter, OG på 43) med lite humle. Denne vørteren tømte jeg over en blanding med 3.4kg nyplukkede stikkelsbær og 1.2kg blåbær (200g bær/liter vørter). Bare hele bær. Nå står den i vanlig romtemperatur.

Jeg har følgende spørsmål:
1. Har jeg tilsatt for lite bær? Planen var å plukke 6-7kg stikkelsbær, men så ble bærbuskene angepet av en grevling som valgte å legge igjen kun 3.4kg til meg. Nødplukket blåbær for å kompensere, men fant ikke så mye av det heller i farten. Kan jeg tilsette ekstra bær nå hvis jeg finner noen kg til ila. uken? (I utgangspunktet høres ikke stikkelsbær og blåbær ut som en god kombo, men hvem vet, kanskje det blir godt..)
2. Når bør man se tegn til liv i dunken? Vil den gjære slik som vanlig øl, eller blir det så lav aktivitet at man ikke legger merke til det (trykkforskjell over gjærlås osv).
3. Jeg regner med at dette er noe som bør stå i månedsvis. Når det skal tappes (gitt at det ikke omdannes til en haug med mugg), får man karbonert det på vanlig vis (altså tilsette sukkerlake), eller må man tilsette litt gjær? Høres ut som en oppskrift på flaskebomber.

Er det ellers noen som har erfaring med lignende prosjekter. Hva er suksessraten deres?

Vennlig hilsen
Børge
 
Til høsten får jeg antakelig tilgang på ganske mye plommer. Tenkte å brygge en surøl. Noen tips til hva som vil fungere? Gode, Berliner eller noe annet. Helt blank på surøl og må begynne å lese meg litt opp.

Alle tips, forslag og oppskrifter mottas med takk.
 
Tilbake
Topp