Grusomme bilder !!!

03:00 smallt det i huset og bikkja gikk bananas. En flaske hadde bestemt seg for å ta selvmord midt i en gruppe likesinnede. Heldigvis tok den ikke med seg andre i smellen.Vis vedlegget 52458
Sånt skjer. Ikke så lenge siden hopcreep tok knekken på noen flasker for meg, og en overkarbonert porter sørga for en liten vaskejobb i kjelleren, også.

Normalt tåler flaskene en del, men har de en liten svakhet, skal det ikke så mye til før de stille og rolig deler seg. Men du opplevde ei skikkelig bombe, skjønner jeg.
 
Sånt skjer. Ikke så lenge siden hopcreep tok knekken på noen flasker for meg, og en overkarbonert porter sørga for en liten vaskejobb i kjelleren, også.

Normalt tåler flaskene en del, men har de en liten svakhet, skal det ikke så mye til før de stille og rolig deler seg. Men du opplevde ei skikkelig bombe, skjønner jeg.
La meg si det sånn, Full rengjøring av hele rommet 16 kvadrat grunnflate. Glass overalt. Vurderer sko til bikkja.
 
La meg si det sånn, Full rengjøring av hele rommet 16 kvadrat grunnflate. Glass overalt. Vurderer sko til bikkja.
Ouch...siden det var meg som brygga den der og fremdeles har rundt 24 flasker av den batchen i kjelleren måtte jeg selvsagt ned og teste 3 tilfeldig valgte flasker.... Normalt karboneringsnivå, ingen tegn til unormalt høyt trykk eller infeksjon... trur dette skyldes en svakhet i flaska ja...
 
Ouch...siden det var meg som brygga den der og fremdeles har rundt 24 flasker av den batchen i kjelleren måtte jeg selvsagt ned og teste 3 tilfeldig valgte flasker.... Normalt karboneringsnivå, ingen tegn til unormalt høyt trykk eller infeksjon... trur dette skyldes en svakhet i flaska ja...
- eller i reingjøringa av akkurat den flaska. Sånt hender jo.
 
Det har jo vært litt bekymring rundt det å bruke "Saison gjæringskar" til annet enn Saison,
men gjennbruke flasker brukt til diastaticus Saison gjær, er det noe som bekymrer folk?
Rengjorde akkurat en nå veldig nøye med kost
 
Det har jo vært litt bekymring rundt det å bruke "Saison gjæringskar" til annet enn Saison,
men gjennbruke flasker brukt til diastaticus Saison gjær, er det noe som bekymrer folk?
Rengjorde akkurat en nå veldig nøye med kost
Har tenkt på risikoen der ja, men aldri hatt problemer med det så vidt jeg vet. De flaskebombene jeg har hatt har utelukkende kommet som følge av at jeg har flasket for tidlig på 2 brygg som stanset utgjæring tidlig, men tydeligvis ble vekket til live igjen ved tilsetning av sukkerlake.

Når det er sagt har jeg vaskerutine på flasker som fungerer mycket bra; når jeg skyller flasker umiddelbart etter bruk tilsetter jeg 1 teskje maskinoppvaskpulver(billige greier uten skyllemiddel eller annet rusk) og varmt vann. Heller det ut ved anledning og skyller med kaldt vann. På flaskedag er det da bare å raskt spyle flaskene og en like rask starsan dynking før det kan flaskes. Har hatt 100% suksess med denne metoden, selv på mange surøl og annet bakteriedrevet øl.

Man kan se på mange flasker som ikke blir vasket skikkelig, men bare skylt og star-sanet, at det kan dannes seg en biofilm på innsiden av flasken. Der er det nok mer enn nok område for disse bakteriene å formere seg, ting kan jo også ofte være langt verre enn det man faktisk ser med det blotte øyet mtp bakterier og kontaminering.
 
Tilbake
Topp