Tråden for dumme spørsmål.

Kaliumkloridsløsning. Man kan lage den selv. Proben ødelegges (lekker) hvis man ikke bruker det. Antar at den dekalibreres hvvis man bruker noe annet?
Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.

Men samtidig, noen fabrikanter av pH-metere anbefaler en løsning på 3M, og andre på 4M. Så man bør vel sjekke først hva fabrikanten til det meteret man selv har sier man skal bruke, eller gjøre det enkelt kjøpe KCL fra det samme merket, for da er man bankers.
 
Har satt ett ekstrakt sett nå. Jeg rørte inn luft med røre skje og dryssa gjæren oppå skummet. Må jeg riste for å blande inn gjæren ?
 
Jeg prøvde å lage selv, men var vel ikke nøyaktig nok, eller så var det noe annet som gikk galt, for mitt billig-meter ble ødelagt. Men jeg holder en knapp på at det var "noe annet" som gikk galt.

Men samtidig, noen fabrikanter av pH-metere anbefaler en løsning på 3M, og andre på 4M. Så man bør vel sjekke først hva fabrikanten til det meteret man selv har sier man skal bruke, eller gjøre det enkelt kjøpe KCL fra det samme merket, for da er man bankers.
Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: digital-ph-maler-for-vann---gul(8).jpg? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.
 
Ja, jeg leste også 3M - 4M i en artikkel myntet på "lab-rotter". Der ga de inntrykk av at det ikke var så nøye, men løsningen bør være sånn ca der. Så jeg tipper det er andre årsaker. Var det en slik: Vis vedlegget 52574? Har liggende en del sånne (fra hydro-tiden min), de holder ikke høy kvalitet, nei - går lett i stykker.
Det ser ut som det @AndyHagen brukte i nettkurset sitt. Jeg mener han fant ut at det fungerte godt (nok). Men så skal det sikkert behandles litt pent, ja:).
 
Har noen litt nybegynnertips til kverning?

Ser tall som går igjen er 1.2mm åpning og 200rpm.

Hvordan kan jeg se på kornet når knusingen er bra?
Man kan justere for hver type malt, om man vil være perfeksjonist. Jeg har stilt min mølle på 1.1 mm og kjører fast på det. Farta på drillen ligger nok på 90-120 rpm. Det ideelle er å knekke kornet uten å rive skallet i fillebiter og pulverisere kjernen.

Lesestoff her: https://byo.com/article/the-perfect-crush/
 
Har kjøpt meg min første maltmølle, og valget falt på den polske som blandt andre @Steinar Huneide har anbefalt flere ganger; "Rollers crush"

Har noen litt nybegynnertips til kverning?

Ser tall som går igjen er 1.2mm åpning og 200rpm.

Hvordan kan jeg se på kornet når knusingen er bra?
Det er fristende å si at den riktige innstillinga er den minste du kan bruke uten at du får problemer. Og de problemene du kan få, er av to slag:
  • Om du får for mye mjøl, og river opp skallene for mye, kan du få problemer med skyllinga. Mesken kan gå tett ("stuck mash" sier amerikanerne), hvilket er litt kjedelig. Såpass kjedelig at du vil unngå det.
  • Jo mer du river opp skallene, jo mer øker du risikoen for å trekke ut tanniner (garvesyre). Den risikoen øker også med økende temperatur (skyllevann over 78/80 grader), og særlig med høyere pH, dvs. en pH over 5,8/6,0. Har du god kontroll på pH og temperatur, trur jeg ikke at dette problemet er veldig alvorlig.
1,1mm, som @Steinar Huneide bruker, er et greit kompromiss mellom grov og fin kverning - hvis diameteren på valsene på den mølla dere har, er den samme som på vanlige hjemmebryggermøller (?). (Med større diameter på valsene vil et litt videre gap gi samme resultat.) Men erfaringa mi er at du da ikke får kverna rug og havre skikkelig. (Jeg kjører dem til mjøl i blender:).)

Det er ikke noe stort poeng i å kverne finere, men du får litt bedre utbytte, og litt raskere konversjon av stivelsen til sukker. På den annen side er det ikke noen grunn til ikke å kverne så fint som du kan uten at det gir deg problemer. Jeg ville hørt på Steinar - og så kanskje prøvd med 0,9 etter ei stund.

Hvor grovt/fint du skal kverne, avhenger også av hva slags system du brygger på. Litt fin kverning som funker på ett system, kan gi deg en tett mesk på et annet. Og har du et system der du får problemer med å få til effektiv skylling fordi det renner for fort gjennom, trenger du kanskje finere kverning.
 
40x80 mm valser.
Mølla mi (MM3) har 38x150, så jeg vil tru at det blir bortimot det samme. Lengden på valsene er vel mindre viktig for knusinga, men kortere valser gjør den antakelig lettere å drive - og dermed blir det vel lettere å styre hastigheten, også. Du må holde på litt lenger, vil jeg tru - men det spiller ingen rolle med de mengdene vi opererer med. Jeg skulle gjerne bytta:).
 
Jeg har forresten sett at mange fukter maltet før kverning, hvordan gjøres det? Bare slå vannet rett i sekken og blande godt?
Hvor mye vann?
Du har ei spruteflaske som du stiller til dusj og ikke stråle. Så bruker du 2% av vekta på malten og dusjer jevnt over. Vei opp malten først, ellers blir totalen 2% feil pga vannet..
 
Verdanten har allerede begynt å klukke, 6 timer etter tapping på gjæringsbøtte, kjølte til 18 grader men klarer ikke lavere enn 20 grader i rommet
Når skal denne tørrhumles, venter jeg til 1.020 ?
Ja, jeg ville vente til helt på halen av den aktive gjæringa for å unngå at humla blir liggende i alt for lenge. Samtidig er du da ganske godt beskytta mot oksidiering fra den lufta som slipper til når du hiver humla oppi. (Jeg har riktignok aldri opplevd det som noe problem, og har kommet til at jeg helst venter til ølet er utgjæra. Men det er et vanlig - og antakelig godt - råd å humle i det gjæringa går mot slutten.)
Den ble veldig god, testet i dag etter ca 2 uker på kjøl, hvorfor er denne ølen så uklar, har det med gjæren å gjøre?

mosaic og vic secret :cool:
 
Den ble veldig god, testet i dag etter ca 2 uker på kjøl, hvorfor er denne ølen så uklar, har det med gjæren å gjøre?

mosaic og vic secret :cool:
Nei, det har med humla å gjøre. Stoffer fra humla (polyfenoler) forbinder seg med proteiner i ølet, og danner store molekyler som ikke bunnfelles. Du kan få klart øl likevel, om du bruker gelatin til å klare det med før tapping, eller om du filtrerer ølet.

En grei løsning, som jeg har valgt, er å se på denne tåka som en naturlig del av et øl som er heftig humla - og så lever jeg veldig godt med det.
 
Tilbake
Topp