Om opprinnelsen til Nottingham

Vladimir

Norbrygg-medlem
Det er ingen hemmelighet at jeg elsker Nottingham. En fantastisk gjær som gir meg gode resultater gang etter gang. I tillegg til bruk som vanlig ale gjær, trives Nottingham også på veldig lave temperaturer (10 grader) og funker utmerket til "lagerøl".

Jeg har vært fascinert av Nottingham ganske lenge nå, og prøvde å finne info om opprinnelsen til gjæren. Men - som det viste seg - denne informasjonen var ikke tilgjengelig. Alt jeg klarte å finne, var massevis av spekulasjoner og gjetting, men ingen fakta - Lallemand ville nemlig ikke dele info om opprinnelsen til Nottingham...

Jeg prøvde å sende mail til Robert Percival - Lallemans regional sales manager for Europa. Robert hadde svart på mine spørmål om Diamond gjæren før, så jeg tenkte at det var verdt å prøve.

Jeg fikk svar fra Robert i dag:

Dear Vladimir,

Thanks for your email and I hope you are well.

Thanks for the feedback and yes Nottingham is a good option for lower temperature fermentations and lager style beers. The only thing to bear in mind is pitching rate, always should increase cell concentration when doing lower temp fermentations and adjusting for that more stressful environment.

I think and assume it just must be the genetic composition of the strain makes it very tolerant to temperature, some strains have very good temperature tolerance and others do not and it related to genetics. There is not a lot to share or reveal about the origins of the strain, which has been in the Lallemand culture collection for about 30 years. My understanding is that It was originally a multi strain culture given to Lallemand by a chain of chemists/pharmacy in the UK who ask the company to dry a yeast for insertion in to home brew kits. The culture had 4 strains in it and these were isolated in to single strain yeasts. One of these became Nottingham and two of the other strains were Windsor and London (which we also still produce commercially). There was no information about origin or brewery that the multi-strain culture came from. There are always lots of rumours and guesses about where strains come from but most of the time it is not that exciting, it is simply taken from a culture collection with little to no information about the ‘origin’.

Kind regards,

Robert Percival
Regional Sales Manager - Europe
Lallemand Brewing – #WeBrewWithYou

Men andre ord - både Nottingham, Windsor og London stammer fra en blandet gjærkultur, Lallemand fikk for 30 år siden.
Det fins en del hjemmebryggere som gjærer engelske øl med en blanding av Nottingham og Windsor. Disse hjemmebryggerne gjennskaper (til en viss grad) den opprinnelige gjærkulturen.

Jeg syns at dette var veldig interessant, og jeg er takknemlig for at jeg fikk mulighet til å lære meg noe nytt.

Tusen takk til Robert som delte infoen med meg, og ga meg tillatelse til å publisere svaret på forumet :beercheers: .

Tilbake
Topp