Mitt første all-grain brygg, problem

Brygget denne selv i dag, og fikk OG på 1042 ( Skulle ha 1054)
Hørest snålt ut. 5.5 kg på 25 liter etter kok gir jo normalt godt over 1.042 som er utbytte rundt 62-63%. Ved 75% meskeeffektivitet skal det gi 1.050 i følge en kjapp oppskrift i Brewfather. Så her er det noe riv ruskende galt, uknust malt eller feil veiing.
 
Brygget denne selv i dag, og fikk OG på 1042 ( Skulle ha 1054)
Ser ikke noe spesielt jeg har gjort feil liksom, fulgte oppskrift og hadde rette temperaturer.
Kanskje det skulle vært mye mindre til kok en 29 liter som stod?

Jaja, ser da bra ut så blir nok drikkbart.
Er hvetemaltet i sånne ølsett pakka for seg selv, eller er det blanda sammen med resten av maltet?

Hvete har mindre korn enn bygg, og hvetemalt må derfor alltid kvernes finere enn byggmalt.

Hvis du (eller bryggebutikken) kverner hele settet på den vanlige innstillinga av maltmølla, får du dårlig kverna hvetemalt - og lav utbytte.
 
Er hvetemaltet i sånne ølsett pakka for seg selv, eller er det blanda sammen med resten av maltet?

Hvete har mindre korn enn bygg, og hvetemalt må derfor alltid kvernes finere enn byggmalt.

Hvis du (eller bryggebutikken) kverner hele settet på den vanlige innstillinga av maltmølla, får du dårlig kverna hvetemalt - og lav utbytte.

Alt var i en pose ja, og dette ble kvernet av Brewshop.
Mulig det har noe med kverningen og gjøre ja, kan ikke helt skjønne noe annet.
Hadde usedvanlig fin flyt også under meskingen, til og være hvete.

Gjærer som bare det nå i hvert fall, gjæren begynner og bevege seg opp i gjærlåsen nå :p
 
Er hvetemaltet i sånne ølsett pakka for seg selv, eller er det blanda sammen med resten av maltet?

Hvete har mindre korn enn bygg, og hvetemalt må derfor alltid kvernes finere enn byggmalt.

Hvis du (eller bryggebutikken) kverner hele settet på den vanlige innstillinga av maltmølla, får du dårlig kverna hvetemalt - og lav utbytte.
Jeg kverner hvete, MO, naked oats og de andre ”små” maltene på trangere åpning enn pils, münich osv. Har dog ikke gjort noe nummer ut av det ovenfor kundene. De (få) kundene som bestiller ukvernet får maltet i to poser hvis det er en stor andel hvetemalt – som det jo er i en Hefe. Hvis det bare er noen hundre gram i oppskriften går alt i samme posen.
 
Jeg kverner hvete, MO, naked oats og de andre ”små” maltene på trangere åpning enn pils, münich osv. Har dog ikke gjort noe nummer ut av det ovenfor kundene. De (få) kundene som bestiller ukvernet får maltet i to poser hvis det er en stor andel hvetemalt – som det jo er i en Hefe. Hvis det bare er noen hundre gram i oppskriften går alt i samme posen.
Tipper bryggersjappene kjører det sammen. Kvalitetsstempel til Holmen for at du kverner hver for seg. Kvalitet!
Er selv ofte lat når jeg bare har oppi 10% i feks ipa/kölsch, legger til noen % ekstra, og kverner det sammen. For weiss er det jo anderledes …
 
Det hadde vært greit å vite om andre er like samvittighetesfulle som @Holmentopppen. I hjemmebryggersammenheng er det for de fleste som har egen kvern ikke noe problem å male alt såpass fint at både hvete og MO blir knust, men det kan ikke de som selger sett gjøre uten å risikere at noen kunder vil oppleve tett mesk - vil jeg tru.

Jeg er litt usikker på rug og havre. I alle fall havre (GNO) har jeg opplevd renner rett gjennom nesten uansett, så den kjører jeg i blender og maler til snus:). Men jeg går ut fra at Kurt har styring på det der:).
 
Det hadde vært greit å vite om andre er like samvittighetesfulle som @Holmentopppen. I hjemmebryggersammenheng er det for de fleste som har egen kvern ikke noe problem å male alt såpass fint at både hvete og MO blir knust, men det kan ikke de som selger sett gjøre uten å risikere at noen kunder vil oppleve tett mesk - vil jeg tru.

Jeg er litt usikker på rug og havre. I alle fall havre (GNO) har jeg opplevd renner rett gjennom nesten uansett, så den kjører jeg i blender og maler til snus:). Men jeg går ut fra at Kurt har styring på det der:).
Ja, nakenhavre er i en klasse for seg. Lange, tynne kjerner. Har den i bare én oppskrift.
 
Det hadde vært greit å vite om andre er like samvittighetesfulle som @Holmentopppen. I hjemmebryggersammenheng er det for de fleste som har egen kvern ikke noe problem å male alt såpass fint at både hvete og MO blir knust, men det kan ikke de som selger sett gjøre uten å risikere at noen kunder vil oppleve tett mesk - vil jeg tru.

Jeg er litt usikker på rug og havre. I alle fall havre (GNO) har jeg opplevd renner rett gjennom nesten uansett, så den kjører jeg i blender og maler til snus:). Men jeg går ut fra at Kurt har styring på det der:).
Jeg har i allefall alltid slitt med utbytte når jeg brukte ferdigkverna hvetemalt fra bryggebutikker. Problemet forsvant med det samme jeg kjøpte eget kvern.

Så jeg mistenker at ikke alle er like flinke som @Holmentoppen . Det er dog en del år siden jeg startet å kverne selv, så kanskje butikkene har blitt flinkere på dette...
 
Mulig jeg må slå til på Kvern da, virker jo mer moro også og kverne selv.
Noen tips til en bra en + alt man trenger for og kverne selv?
 
Mulig jeg må slå til på Kvern da, virker jo mer moro også og kverne selv.
Noen tips til en bra en + alt man trenger for og kverne selv?
Jeg har en billig maltmølle fra Brewferm. Ser at de produserer en ny modell nå, som heter Grain Gorilla.

En vanlig hjemmebrygger trenger ikke noe mer fancy, men du kan selvfølgelig investere i f. eks. Monster Mill.

I tilfelle du ikke gidder å bruke håndsveiv, trenger du en bra drill i tillegg. Det gir dog en ekstra bra følelse å bruke håndsveiv :).
 
Jeg har en billig maltmølle fra Brewferm. Ser at de produserer en ny modell nå, som heter Grain Gorilla.

En vanlig hjemmebrygger trenger ikke noe mer fancy, men du kan selvfølgelig investere i f. eks. Monster Mill.

I tilfelle du ikke gidder å bruke håndsveiv, trenger du en bra drill i tillegg. Det gir dog en ekstra bra følelse å bruke håndsveiv :).

Takk! Grain Gorrilaen så jo veldig grei ut.
Må nok spandere på meg en slik en...:D
 
Drit i den...ikke verdt prisen. Kompis kjøpte den og den takla ikke å kverne kondisjonert malt..
Og jeg som hadde lest så mye godt om den og gjerne ville ha en enkel og kompakt løsning.... Jaja da blir det ferdig kvernet en stund til :)
 
Og jeg som hadde lest så mye godt om den og gjerne ville ha en enkel og kompakt løsning.... Jaja da blir det ferdig kvernet en stund til :)
En sånn 1500,- spenns tovalser og batteridrill funker snus... aner ikke hvor mange sekker malt jeg har kverna på min, men siden jeg i snitt brygger 1 batch i uka har den betalt seg forlengst.. Drill har jo de fleste, og en får mye malt for differansen mellom 1500,- og de snaue 3700,- GF-mølla koster... ;)
 
En sånn 1500,- spenns tovalser og batteridrill funker snus... aner ikke hvor mange sekker malt jeg har kverna på min, men siden jeg i snitt brygger 1 batch i uka har den betalt seg forlengst.. Drill har jo de fleste, og en får mye malt for differansen mellom 1500,- og de snaue 3700,- GF-mølla koster... ;)
Ja blir vel en grain gorilla, hvis jeg går over til å kverne selv.. Har litt skralt med plass, greit å kunne kjøpe sekker med malt, men ikke om de må ligge på plenen :D
 
Oppdatering på brygget. Endte opp med å tømme ut hele greia for et par uker siden, ikke helt sikker på hva som gikk galt.
Mistenker at det gikk infeksjon i det samtidig som at gjærings prosessen gikk til Hel*ete. Loktet veldig surt og råttent, smakte også surt.
Første gang jeg har opplevd infeksjon (om det var det som hendte). Har ikke brygget mer siden det, men venter til litt utpå høsten til jeg er bedre forberedt på all grain brygg :)
 
Tilbake
Topp