Hjørnekutting uten kompromisser

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Jeg leste en artikkel i et av de nyeste BYO om tips for forenkling av bryggedagen, og tenkte vi kunne starte en lignende diskusjon her:

Hva kan man gjøre for å forenkle en bryggedag, uten at prosessen er skadelidende?

Mange av oss kjenner til short and shoddy-eksperimentene til Brulosophy, og dette handler ikke om den type forenklinger der man tyner koke-, oppvarmings- og nedkjølingstider så langt ned som mulig uten at det skal gå ut over sluttresultatet. Det jeg lurer på er hvilke "klaske i panna for at man ikke har tenkt på det før"-forenklinger har du innført i din bryggedag som gjør det hele litt lettere, uten at selve bryggeprosessen endres?

Jeg kan starte med noen av mine, for å vise hva jeg mener:

Maltet kvernes noen dager før bryggedagen når jeg har en ledig halvtime. Gjelder spesielt for de av oss som brygger i leilighet og må klargjøre kverna for hver gang. Om du er LODO-entusiast, pust dypt og glem at jeg sa noe.

Tørrhumle veies opp, vakumpakkes og puttes i fryseren samtidig som kokehumler forberedes. Dette tilfører jo egentlig et steg på bryggedagen, men gjør det enklere den dagen tørrhumla skal tilsettes.

Oppvarming av kjelen startes først når alt annet er klart. Dette forkorter ingenting, men fjerner litt av stresset med å få ting klart. Alle monner drar.

Så en jeg leste her på forumet, men ikke har gjort selv enda: I stedet for å stå med narkovekta og strø minimengder gjærnæring fram til du har nådd de milligramene du skal oppnå, bland det med vanlig druesukker i et blandingsforhold som gjør at en teskje inneholder den mengden du ønsker.
 
Jeg er av natur skeptisk til snarveier, men har kommet til at utmesk ikke har noen som helst verdi. Jeg skyller med vann som holder 78 grader, men dropper de obligatoriske 10-15 minuttene i forkant på denne temperaturen. Setter alltid på full fyr i kjelen når siste meskesteg er unnagjort.
 
Jeg er av natur skeptisk til snarveier, men har kommet til at utmesk ikke har noen som helst verdi. Jeg skyller med vann som holder 78 grader, men dropper de obligatoriske 10-15 minuttene i forkant på denne temperaturen. Setter alltid på full fyr i kjelen når siste meskesteg er unnagjort.

Utmesk har vel den funksjonen at når du øker temperaturen gjør du mesken mer "løs" så du får skylt ut sukkeret lette,
men det nok minnimalt forskjell fra vanlig mesketemperatur
 
Jeg er av natur skeptisk til snarveier, men har kommet til at utmesk ikke har noen som helst verdi. Jeg skyller med vann som holder 78 grader, men dropper de obligatoriske 10-15 minuttene i forkant på denne temperaturen. Setter alltid på full fyr i kjelen når siste meskesteg er unnagjort.
Jeg har samme skepsis til snarveier. Jeg er svært todelt: Jeg har en stor respekt for den gamle måten å gjøre ting på, samtidig liker jeg en enkel bryggedag. Dette handler derfor mer om f.eks. manipulering av rekkefølgen på stegene som gjør at det blir enklere.
 
Å kjøpe gjær fra imperial istedenfor White labs har gjort brygginga mye enklere for min del. Før måtte jeg alltid sette startere, og det er pes. Nå pitcher jeg rett fra pakka og er kjempefornøyd. Ser mange har samme erfaring med tørrgjær, og det er jo enda enklere.
 
Å kjøpe gjær fra imperial istedenfor White labs har gjort brygginga mye enklere for min del. Før måtte jeg alltid sette startere, og det er pes. Nå pitcher jeg rett fra pakka og er kjempefornøyd. Ser mange har samme erfaring med tørrgjær, og det er jo enda enklere.

Hvorfor er tørrgjær enklere enn Imperial?
Har ennå tilgode å prøve dem
 
Jeg fyller vann dagen før og starter oppvarming så fort jeg står opp, der sparer jeg noe tid som jeg bruker til at kverne malt.
Ikke dumt! Kverner du malten kvelden før også, så har du litt ekstra tid til annet. Med mindre du har kverna stående klar til enhver tid, jeg snakker ut fra mitt ståsted, der jeg finner den fram og pakker den sammen for hver gang den skal brukes :)
 
Jeg fyller vann dagen før og starter oppvarming så fort jeg står opp, der sparer jeg noe tid som jeg bruker til at kverne malt.
Jeg drar den litt lenger å varmer alt vannet jeg trenger til bryggedagen til 85-90 grader kvelden i forveien, da er det 70+ grader på morran når jeg står opp. da er det bare små justeringer som skal til før jeg mesker inn.
 
Jeg drar den litt lenger å varmer alt vannet jeg trenger til bryggedagen til 85-90 grader kvelden i forveien, da er det 70+ grader på morran når jeg står opp. da er det bare små justeringer som skal til før jeg mesker inn.
Det samme gjør jeg, har en Speidel 50 med isolasjon så den holder seg god å varm over natta og i tillegg til å maler jeg korn dagen før, når prosessen er i gang veier jeg opp resten av det jeg skal ha i, til det har jeg bokser som er merket. Maling av korn skjer ofte på en fredag sammen med en kammerat og da kombineres det med å smake litt øl.
 
No -sparge er jo også en betydelig hjørnekutter, men det var kanskje ikke det TS var ute etter
Eller rett og slett batch sparge og sette første avrenning til kok i mellomtiden
Hvis man da i tillegg starter oppvarming av skyllevann mens man mesker har man nesten spart inn tiden det tar å skylle
 
Jeg drar den litt lenger å varmer alt vannet jeg trenger til bryggedagen til 85-90 grader kvelden i forveien, da er det 70+ grader på morran når jeg står opp. da er det bare små justeringer som skal til før jeg mesker inn.
På den gamle maskinen min brukte jeg «timer». Men siden jeg alltid gjør klar, og leverer datter, i barnehage, så setter jeg på oppvarming av (allerede fylt) maskin (Brewtools) når jeg står opp. Da er det bare å meske inn når jeg kommer hjem etter levering. Kvelden før er selvsagt preppekveld: veie/male opp malt, veie humle, fylle/justere meske- og skyllevann, koble opp slanger, gjøre klar gjæringtank.
Renhold tas på kvelden etter familien har lagt seg.
På denne måten kan bryggeoppgavene utføres på dagtid kombinert med hjemmekontor, med minimalt av tidsbruk.
 
Her er en idè (jeg ikke har testa, men tenker prøve;
For raskere nedkjøling av lager vørter
1) Fyll frysepose(r) med vann, (gjerne kokt … just in case)
2) Putt denne posen i en ny pose. Spray med starsan, og putt denne igjen i en pose, (nå 3 lag).
3) frys ned
4) etter å ha kjølt ned vørter på ´normal´ måte, og overført til gjæringskar:
5) ta ytterste lag plast av isblokken, og senk den ned i vørter
6) ta ut pose når man har nådd 10C
7) pitch gjær
 
Her er en idè (jeg ikke har testa, men tenker prøve;
For raskere nedkjøling av lager vørter
1) Fyll frysepose(r) med vann, (gjerne kokt … just in case)
2) Putt denne posen i en ny pose. Spray med starsan, og putt denne igjen i en pose, (nå 3 lag).
3) frys ned
4) etter å ha kjølt ned vørter på ´normal´ måte, og overført til gjæringskar:
5) ta ytterste lag plast av isblokken, og senk den ned i vørter
6) ta ut pose når man har nådd 10C
7) pitch gjær
Jeg har en gammel hjemmesnekra spiralkjøler i kobber som jeg plasserer i en bøtte med vann. Bøtte og vann går så i kistefryseren noen dager i forveien. Da kjører jeg vannet via denne før det går inn på spiralkjøleren i kokekjelen. Har også eksperimentert med isbiter+Salt som blir under 0 grader og følgelig enda mer effektiv.
 
Mange driver vel og kjører varm vørter gjennom krana for å desinfisere den. Men om du tar ut krana hver gang, kan du i stedet koke den på starten av bryggedagen. Det er enklere, og det er garantert mer effektivt med tanke på å få uskadeliggjort mulige mikro-fiender.

Med SsBrewtech- kjelen min er det i alle fall så enkelt å ta ut krana at det er null tilleggsstress å gjøre det.

Ellers er egentlig det viktigste for meg å planlegge sånn at jeg aldri trenger å stresse med noe moment. Short and shoddy kan kutte tida du bruker uten at det går ut over kvaliteten, og tilfredsstiller sånn sett ett av kriteriene til @Eirik KG , men jeg blei stressa av å måtte gjøre alt på mye kortere tid, så jeg har ikke kjørt flere helt gjennomførte Sh&Sh-brygg etter den testserien jeg brygga.
 
Sist redigert:
Det største hjørnet man kan kutte er vel å droppe mesk&kok, og bruke DME(&tørrgjær). Men er kanskje mange som vil anse det som mer å ta en snarvei gjennom ett skogsholdt, heller enn å kutte hjørnet, (jnf maratonløpere). Men etter å ha testet det på en Kölsch - det funker helt ok. Frossenpizza kan også være helt ok, (hvis man stasjer den opp litt).
 
Tilbake
Topp