Kalibrering av iSpindle ved fermentering

Hei alle sammen!
Skal snart i gang med å kalibrere mine iSpindle og leser meg litt opp. Ser at den mest nøyaktige måten er å la den bli med på en runde med gjær, sukker og vann. Tror de kaller det for hurtigfermenteting. Har noen prøvd dette? Tenker da litt på tiden det tar å gjennomføre det hele. Går dette fortere enn hvis man hadde hatt i frukt osv?
 
Jeg vet ikke hvorfor det skulle bli mer nøyaktig enn hvis man kalibrerer med sukker og vann?
 
Følgende står nevnt :
This method is more precise since it will take the affect of CO2 formed during fermenting into account.

Om det er mye å hente på dette er jeg usikker på. Litt derfor jeg spør dette tar lang tid.
 
iSpindel måler sukkerinnhold i en væske, skjønner ikke helt hva CO² har med saken å gjøre.

Hvor har du lest dette?
 
Hmm, er det CO²-bobler på glasset de tenker på? Hvis det er det vil vel dette variere fra brygg til brygg.

I alle tilfelle er målinger fra iSpindel og lignende dingser ikke noe man kan se på som nøyaktig måling av SG, kun noe som viser at gjæringen går sin gang og når den er ferdig. Så bruk den kalibreringen som passer deg best.
 
Er ikke det enkleste og mest nøyaktige å kaste den oppi et reellt brygg og måle OG og FG med hydrometer og bruke de verdiene i kalibreringen? Forutsatt at den har "offset calibration" av vinkelen fra før.
 
Er ikke det enkleste og mest nøyaktige å kaste den oppi et reellt brygg og måle OG og FG med hydrometer og bruke de verdiene i kalibreringen? Forutsatt at den har "offset calibration" av vinkelen fra før.
Det anbefales å måle flere punkter enn bare OG og FG, men det er mulig å gjøre det så enkelt ja.
 
Jeg har tenkt tanken, men er usikker på hvor lurt det er å ta av og på det store lokket så ofte pga oksygen. Og så anbefales det jo å måle mange ganger og jeg har en sånn typ europris bøtte... Driver og pønsker ut hvordan en kunne laget et tett lite lokk i toppen, av feks en kork til en termos. Akkurat stor nok til den greia man tar prøver med eller får plass til en trakt til påfyll osv
 
Driver og pønsker ut hvordan en kunne laget et tett lite lokk i toppen, av feks en kork til en termos.
Jeg brukte honningporter den gangen jeg hadde Europrisbøtter, det funket bra.
 
Jeg må visst ha dette inn med teskje. Nå sjekket jeg og la inn verdier på https://www.ispindel.de/tools/calibration/calibration.htm, men hva gjør jeg med de verdiene jeg får opp ? Har linket den opp mot brewfather om det har noe å si

Degree 1: -9.43893919230353 + 0.48105922091220377 *tilt
Degree 2: -19.561760019012738 + 1.043280908812053 *tilt-0.007139519664153294 *tilt*tilt
Degree 3: -29.83760427392661 + 1.9090409647341366 *tilt-0.030201380798961484 *tilt*tilt + 0.00019512650097210375 *tilt*tilt*tilt
 
Mange takk, da blir det å legge inn kalibreringen før neste brygg :) Ser den ikke logger temp denne gangen, så da har jeg nok gjort noe feil der og :)
 
Mange takk, da blir det å legge inn kalibreringen før neste brygg :) Ser den ikke logger temp denne gangen, så da har jeg nok gjort noe feil der og :)
Temperatur og spenning på batteriet skal logges automatisk uten at du behøver å legge inn noe ekstra. Feil med sensoren?
 
Nå ligger den i gjæringskaret, skulle gjerne prøvd å slå den av og på, men tror jeg vil vente til ølet skal flaskes. Prøvd å slå av og på visning i brewfather uten at det hjalp noe. Klorte litt med den siden den viste 5 grader feil i rent vann. Kan ha ødelagt noe, men følte selv jeg var veldig forsiktig.
 
Tilbake
Topp