"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Takk. Så rart at Brewfather dobler gjærmengden på samme oppskrift.

De dobler ikke gjærmengden, de bare beregner litt forskjellig hvor mye som er i hver pakke
Ser du trenger 300 milliarder celler (kanskje 400 siden det er sterkt øl)
Noen kalkulatorer beregner 100 milliarder i hver pakke, noen 200

Jeg har stort sett sluppet unna med å beregner 200 M i hver Fermentis pakke
 

Vedlegg

  • Screenshot 2021-10-27 at 10.25.48.png
    Screenshot 2021-10-27 at 10.25.48.png
    760,4 KB · Sett: 3
Takk for tips. Glemte å melde at jeg bruker fermzilla med trykkgjæring, og det pleier å kontrollere gjærkraften godt på 0,8-1 bar.

Tror foresten ikke jeg ville brukt trykkgjæring på dette ølet det kan i værste fall gi dårlig utgjæring og hindre esterproduksjon (kanskje noe du vil ha litt av i dette ølet)
 
Sitter og funderer på en enkel variant av ingefærøl.
Ekstrakt. Ser det selges ferdige sett, men eg vil prøve å lage selv. Dessuten så tror eg ikkje eg "trenger" 23 liter.

Hva om en blander ut en slik:
Med 10-15 liter vann, en engelsk tørrgjær og masse ingefær.
Noe som te, og noe som er kokt med litt maltekstrakt.
Kan det bli noe drikkende?
Hvor mye ingefær trenger en til noe slikt?
 
Hei - jeg prøver å finne riktig mash-schedule og temperatur for mine tre Belgiske favoriter. Hare dere noe innspil ang Mashing schedule?

1637078235009.png

Når det gjelder vann profil så bruker jeg "Balanced" som standard.

Problemet er at jeg nesten aldri klarer å gjære ut - vær j...vla gang stopper det opp 5-6 poeng over FG.

Takk for hjelpen.

Nics
 
Steget på 55 har lite for seg med moderne malt. Jeg ville også droppa halvtimen på 68 etter at du har brukt 90 min på et lavere trinn; jeg ser ikke helt hva du skal få ut av det. Går du i stedet opp til 72, og holder det i tre kvarter, får du produsert glycoproteiner, som er bra for munnfølelse og skumfasthet. Effekten er ikke dramatisk, men jeg mener at den er der.

Dårlig utgjæring skyldes nok ikke meskeregimet; jeg ville heller kikka på gjæringsprosedyrene.

Til en trippel ville jeg brukt vesentlig mye mer sukker, og gjerne bare vanlig sukker, eventuelt druesukker. Westmalle har opp mot 20% sukker - og ellers bare pilsnermalt.
 
Flott - 1000 takk for det @Finn Berger
Mesking blir da for all tre 63 + 72 + 78 - det finnes, however, en del oppskrifter hvor hoved steget for dubbel og trippel er på 65 Celsius. Jeg lurer.....

Gjæringsprosedyre er som følge:
- pitch @ 17 Celsius - hold 2 dager
- Blonde: OG 1.063 - 25 liter - 400 B Cells - 3787
- Dubbel: OG 1.069 - 25 liter - 480 B Cells - 3787 eller B48
- Tripple: OG 1.079 - 25 liter - 630 B Cells - B48
- øk temp till 22 Celsius @ 1 Celsius per dag
- Dubbel og Trippel: tilsett sukker/syrup etter noe dager/etter stormgjæring er over - kok sukker i 1 liter speise fra samme batchen.
- Etter FG er nådd, senk temp till 10 Celsius - hold to - tre uker - dump yeast
- Senk till 6 Celsius - hold 2 dager - dump yeast
- Bottling - Carbonation. (jeg bruker F2 + Sukker)

Nici
 
Flott - 1000 takk for det @Finn Berger
Mesking blir da for all tre 63 + 72 + 78 - det finnes, however, en del oppskrifter hvor hoved steget for dubbel og trippel er på 65 Celsius. Jeg lurer.....

Gjæringsprosedyre er som følge:
- pitch @ 17 Celsius - hold 2 dager
- Blonde: OG 1.063 - 25 liter - 400 B Cells - 3787
- Dubbel: OG 1.069 - 25 liter - 480 B Cells - 3787 eller B48
- Tripple: OG 1.079 - 25 liter - 630 B Cells - B48
- øk temp till 22 Celsius @ 1 Celsius per dag
- Dubbel og Trippel: tilsett sukker/syrup etter noe dager/etter stormgjæring er over - kok sukker i 1 liter speise fra samme batchen.
- Etter FG er nådd, senk temp till 10 Celsius - hold to - tre uker - dump yeast
- Senk till 6 Celsius - hold 2 dager - dump yeast
- Bottling - Carbonation. (jeg bruker F2 + Sukker)

Nici
Utmesksteget på 78 grader har antakelig heller ingen funksjon:). Du kan like gjerne tappe/skylle når du er ferdig med steget på 72.

Det er neppe noen merkbar forskjell på resultatet av 63 og 65 grader. Jeg starter gjerne på 65, fordi det er optimalt for å få gelatinisert mest mulig stivelse, og så lar jeg temperaturen synke naturlig til 63. (Jeg har ikke termostat, brygger i en vanlig kjele på plate.) Prosessene går litt langsommere på 63 grader, så bruk noe mer tid der (90 minutter). Til gjengjeld vil beta-amylasen holde seg bedre.
 
Jeg har en oppskrift på en juleøl jeg har funnet frem, som ser lovende ut. Jeg har brygget svært lite før, og dette blir første mørke øllet jeg lager. Jeg stusser dog på mengden humle jeg kommer frem til da jeg regner frem oppskriften i brewers friend sin kalkulator.

Kan det virkelig stemme at jeg trenger 250g forskjellig humle på et 50L brygg for å komme på en Ibu på 28?
andre lignende oppskrifter jeg kikker på bruker halvparten, og under det. Problemstillingen jeg har er at oppskriften ikke skriver humlemengde, men det står kun oppgitt "Northern brewer, 28ibu" og 50% utilization. regner jeg på det, så blir det altså 250gram på 50 liter brygg. Kan dette stemme?
 
brewmaster sin utregning.png

Ja om jeg skal følge det som står i oppskriften om 50% utilization av humle, samt ibu på rundt 28, så blir det altså 262g humle (noe på slutten av kokingen)

høres veldig mye ut for mitt utrente øre, men jeg har svært lite erfaring. Er det vanlig å regne med 50% utilization av humle?
 
Jeg har en oppskrift på en juleøl jeg har funnet frem, som ser lovende ut. Jeg har brygget svært lite før, og dette blir første mørke øllet jeg lager. Jeg stusser dog på mengden humle jeg kommer frem til da jeg regner frem oppskriften i brewers friend sin kalkulator.

Kan det virkelig stemme at jeg trenger 250g forskjellig humle på et 50L brygg for å komme på en Ibu på 28?
andre lignende oppskrifter jeg kikker på bruker halvparten, og under det. Problemstillingen jeg har er at oppskriften ikke skriver humlemengde, men det står kun oppgitt "Northern brewer, 28ibu" og 50% utilization. regner jeg på det, så blir det altså 250gram på 50 liter brygg. Kan dette stemme?
Prøv denne i stedet: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/

Jeg regner aldri med prosent utnyttelse. Jeg bare ser på prosent alfasyre og tid, og legger det inn i kalkulatoren, så det prosenttallet kan jeg ikke si noe om. Men det var en urimelig stor mengde bitterhumle du fikk ut der, synes jeg.
 
Vis vedlegget 54487

Ja om jeg skal følge det som står i oppskriften om 50% utilization av humle, samt ibu på rundt 28, så blir det altså 262g humle (noe på slutten av kokingen)

høres veldig mye ut for mitt utrente øre, men jeg har svært lite erfaring. Er det vanlig å regne med 50% utilization av humle?
Både Northern Brewer og Cascade bidrar med beskjedne mengder alfasyre, og den siste 50 grams tilsetningen gir 0 IBU. (I virkeligheten vil den bidra noe, men det synes ikke i kalkulatoren). Så du har 212 gram humle i arbeid på 50 liter. Du kan evt bytte ut den første 90 minutters tilsetningen med en mer potent humle uten at det merkes på smaken.

Men 50 % utnyttelse av humlen høres ikke riktig ut. Jeg regner alltid 100 % når humlen er fersk og dumpes rett i kokekaret.
 
Sist redigert:
Det ser faktisk ganske riktig ut. Både Northern Brewer og Cascade bidrar med beskjedne mengder alfasyre, og den siste 50 grams tilsetningen gir 0 IBU. (I virkeligheten vil den bidra noe, men det synes ikke i kalkulatoren). Så du har 212 gram humle i arbeid på 50 liter. Du kan evt bytte ut den første 90 minutters tilsetningen med en mer potent humle uten at det merkes på smaken.
NB er oppgitt med 7,8% alfasyre der, hvis jeg ikke misforstår, og legger jeg inn 112 gram på 50 liter i 90 minutter i Brewersfriendkalkulatoren, gir det mellom 40 og 50 IBU, avhengig av hvor sterkt ølet er tenkt å være. Så kommer de seinere tilsetningene i tillegg.
 
Ut ifra kankulatoren som Finn Berger linker til, vil 112g NB med alpha 7,8%, gi ca. 45 IBU. Får tilsvarende hvis jeg legger inn i Brewfather.

Edit: Finn svarte før meg.
 
NB er oppgitt med 7,8% alfasyre der, hvis jeg ikke misforstår, og legger jeg inn 112 gram på 50 liter i 90 minutter i Brewersfriendkalkulatoren, gir det mellom 40 og 50 IBU, avhengig av hvor sterkt ølet er tenkt å være. Så kommer de seinere tilsetningene i tillegg.
Ja, jeg la ikke merke til at utnyttelsen var 50 %, noe som åpenbart er feil. Jeg bruker alltid 100 % på BF-kalkulatoren – og mener det stort sett blir riktig. Jeg redigerte kommentaren.
 
50% er en veldig underlig prosent. I kalkulatorene vi bruker, er 100% "normalutnyttelsen". Den påvirkes bl.a. av høyde over havet (fordi vann koker ved en lavere temperatur jo høyere du kommer), så jeg har litt lavere utnyttelse, siden Kalvsjø ligger på over 300 meter. En annen faktor er størrelse på brygget, men da skal du opp mot 100 liter før utnyttelsen påvirkes. (Den øker med størrelsen på brygget.)

Tenker en på hvor stor del av alfasyra som faktisk isomeriseres til iso-alfasyre, som er bitterstoffet vi måler med IBU, er vel den prosenten aldri over 35%. Den påvirkes av sukkerinnholdet - og det tar kakulatorene med i beregninga - og også av pH, som vi må ta litt høyde for sjøl. (Lavere pH gir lavere isomeriseringsgrad. Det er en forskjell mellom å ha 5,4 eller mer, og å ha 5,2 eller lavere.
 
50% er en veldig underlig prosent. I kalkulatorene vi bruker, er 100% "normalutnyttelsen". Den påvirkes bl.a. av høyde over havet (fordi vann koker ved en lavere temperatur jo høyere du kommer), så jeg har litt lavere utnyttelse, siden Kalvsjø ligger på over 300 meter. En annen faktor er størrelse på brygget, men da skal du opp mot 100 liter før utnyttelsen påvirkes. (Den øker med størrelsen på brygget.)

Tenker en på hvor stor del av alfasyra som faktisk isomeriseres til iso-alfasyre, som er bitterstoffet vi måler med IBU, er vel den prosenten aldri over 35%. Den påvirkes av sukkerinnholdet - og det tar kakulatorene med i beregninga - og også av pH, som vi må ta litt høyde for sjøl. (Lavere pH gir lavere isomeriseringsgrad. Det er en forskjell mellom å ha 5,4 eller mer, og å ha 5,2 eller lavere.
Kan det være at den oppskriften er med hele humlekongler og at 50% bare var en enkel måte å doble mengden? Mener å ha skummet over at bruker man tørket kongler må mengden ca dobles i forhold til pellets?
 
Sist redigert:
Kan det være at den oppskrifter er med hele humlekongler og at 50% bare var en enkel måte å doble mengden? Mener å ha skummet over at bruker man tørket kongler må mengden ca dobles i forhold til pellets?
Det var en tanke, ja - som jeg ikke tenkte:). Trur det passer.
 
Tusen takk for meget mange gode svar!

Under er et utklipp av oppskriften. (Kun utklipp. jeg ønsker ikke å dele hele oppskriften pga bryggeriet som har gitt den til meg en gang for lenge siden)

IMG234.jpg

Som man kan se øverst så står det 50%utilisation. Men det er et godt poeng at det kan ha vært brukt hel humle som gir lavere utbytte. Jeg burde kanskje regne med 100% da jeg bruker pellets i min lille kjele.

på bitterhumlen lengre nede i oppskriften står det bare humletype og "28 ibu". så er denne jeg sliter å regne meg frem til. Skal bruke 100% utiliazation og se hva jeg havner på da. Takker igjen for inspill
 
Tilbake
Topp