Tråden for dumme spørsmål.

Hei jeg brygge bohemian pilsner. Kjøpte sette på olbrygging. På olbrygging står det at jeg skal gjære på 12°C. På brewfather står det noe annet. Screenshot_20211130-155305_Brewfather.jpg
Hvem av dem er best å følge?
 
Hei jeg brygge bohemian pilsner. Kjøpte sette på olbrygging. På olbrygging står det at jeg skal gjære på 12°C. På brewfather står det noe annet. Vis vedlegget 54638
Hvem av dem er best å følge?
Begge funker, men jeg hadde gjæret på 12° til det var nærmest utgjæret (2uker ca), og så skrudd opp 0,5-1° i døgnet den siste uken slik at det får et par dager på 16° før tapping.
 
Mangrove Jack lager visstnok ikke gjær selv. Skulle hatt moro av å hvite hvilken gjær dette egentlig er.
S-23 i følge Yeast Master, men det tror er kun spekulasjon. Blir ikke overrasket om den produseres på en tilsvarende fabrikk som Brewly 34/70.
 
Fat:
IPA fatet lørdag. 4 grader på 0,9 bar.

Altså 3 dager med veldig lite karbonering. Såvidt jeg så noen bobler i glasset.

Skru opp trykket litt eller vente? Kan man eventuelt sette opp trykket etter 1 uke og forvente mer karbonering eller er løpet kjørt etter 1 uke?
 
Fat:
IPA fatet lørdag. 4 grader på 0,9 bar.

Altså 3 dager med veldig lite karbonering. Såvidt jeg så noen bobler i glasset.

Skru opp trykket litt eller vente? Kan man eventuelt sette opp trykket etter 1 uke og forvente mer karbonering eller er løpet kjørt etter 1 uke?
1 bar på ei uke i 4C skal være grei skuring det. La det stå til lørdag
 
Takk. Og om det er for lite, kan jeg eventuelt justere trykket opp eller er det kun første uken karbonering foregår?
Forresten et nydelig øl!
Karboneringen skjer til ølet er mettet (som regel innen én uke). Men du kan også karbonere med overtrykk. 48 timer på 2 bar eller 24 timer på 3 bar er vanligst for 19 liters fat i kjøleskapstemperatur. Gjelder å passe tiden, da.
 
Tror nesten du må prøve selv med den slangen og saksa du har.

Det som er effektivt er å lage en ‘kniv’ med skjær som en V.
Så setter du fast ’kniven’ og drar slangen gjennom V-en. Har splitter mange meter slange
(ikke stålarmert) på den måten.
-Men for en meter eller to hadde jeg prøvd noe annet
 
Noen som har erfaring med å overføre fra flaske til fat? Evt. hvordan og om det ble vellykket? Har noen flasker jeg gjerne skulle fyllt opp et fat.
 
Tror nesten du må prøve selv med den slangen og saksa du har.

Det som er effektivt er å lage en ‘kniv’ med skjær som en V.
Så setter du fast ’kniven’ og drar slangen gjennom V-en. Har splitter mange meter slange
(ikke stålarmert) på den måten.
-Men for en meter eller to hadde jeg prøvd noe annet
Det funka med saks. Men ble litt rufsete på enden.
 
Tilbake
Topp