Guava White IPA

Bhorium

Norbrygg-medlem
Har nylig handlet ett allgrain sett fra Brewshop - Guava White IPA. Innholdsfortegnelse som følger:

  • Innhold: Pilsener Malt (3 kg), Hvete Malt (2kg) flaket havre (0,34kg), torrefied wheat (0,34kg), humle (Magnum og Citra), Guava essens, gjær og bryggeveiledning
  • Gir ca 22-23 liter (ca. 25 liter til gjæring)
  • OG: 1.059
  • FG: 1.014
  • EBC: 7,1
  • IBU: 67,4
  • ABV: 5,9 %
  • Gjær: 2 pakker M21 Belgian Wit
  • Gjæring: 14 dager på 19°C

Dette er bare mitt 4. brygg, og mitt første "hvete" øl. Noen spesielle hensyn jeg burde ta her med tanke på bryggeprosessen osv. ? (Brygger med en Grainfather G40). Hvilken vannprofil burde jeg eventuelt justere til?
 
Ok. Takk for tips. Hvor mange pakker trenger jeg, og er det bare å helle oppi som med tørrgjær?
 
1 pakke har holdt for meg tidligere, da med en vitalitets starter. Eventuelt så kan en Shaken not Stirred starter også virke uten å kreve for mye utstyr. Blir det for mye styr så kjører du bare tørrgjæren i settet.
 
Har ikke så dårlig tid, så kan godt lese meg opp litt og skaffe det som behøves for best mulig resultat;)
 
Du kan godt bruke LITT for lite gjær I en hveteøl, men skal du bruke ferskgjær bør du nok sette en starter først.

Personlig ville jeg brukt gjæren som følger med. Jeg kjenner ikke typen gjær, men den er sikkert tilpasset ølstilen siden det er et sett. Hvis du utvikler byggingen vil du kanskje begynne å bruke ferskgjær. Det krever litt utstyr og tid: en kolbe til å sette den i, en magnetrører og en magnet. Vekt til å veie opp med og spraymalt eller annet egnet gjærbart stoff.

Ferskgjær gir mange flere muligheter til å lage smak på ølet enn tørrgjær. Men er også dyrere og mer tidkrevende. Mange holder seg til tørrgjær som også har begynt å bli et godt utvalg av.

Neste gang ka du jo prøve deg å lage øl etter en oppskrift du lager selv. La den bli kvalitetsjekket før du kjøper inn. Du får kjøpt alt malt i 100 grams inndelinger og du kan fint tilpasse oppskriften til det. Men humle må du også kjøpe i 100g pakker. Da tenger du fryseplass til å lagre resten til neste brygg.
 
Vannkvaliteten er de aller fleste plasser k landet helt fin å bruke som den er. Men du kan gjøre godt øl enda bedre ved å lære deg å justere den. Det krever onvistering i litt tilsettingsstoffer og en nøyaktig vekt. Jeg bruker brewersfriend.com sin vannkalkulator for tilpasning. Da må du kjenne vannsammensetningen du har i springen. Det får du fra kommunens vannverk. Det finnes helt sikkert enklere metoder, men det har jeg ikke satt meg inn i. Jeg vet det ligget en veiledning på bryggselv.no.
 
Vannkvaliteten er de aller fleste plasser k landet helt fin å bruke som den er. Men du kan gjøre godt øl enda bedre ved å lære deg å justere den. Det krever onvistering i litt tilsettingsstoffer og en nøyaktig vekt. Jeg bruker brewersfriend.com sin vannkalkulator for tilpasning. Da må du kjenne vannsammensetningen du har i springen. Det får du fra kommunens vannverk. Det finnes helt sikkert enklere metoder, men det har jeg ikke satt meg inn i. Jeg vet det ligget en veiledning på bryggselv.no.
Jeg vil foreslå følgende når man er ny brygger:
Maltrikt øl (generelt: mørke/fyldige øl, også NEIPA): 1 teskje kalsiumklorid (CaCl) og 1/2 teskje kalsiumsulfat (CaSO4).
Humledrevne/«crispe» øl (lager, IPA): 1/2 teskje kalsiumklorid (CaCl) og 1 teskje kalsiumsulfat (CaSO4).
Mener det er en grei løsning som funker, og er enkel å komme i gang med.
 
Tilbake
Topp