Verdens beste bryggekalkulator

Jeg har til nå brukt beercalc.org pluss enkeltkalkualtorer på Brewersfriend og noen regneark. Logger manuelt på en utskrift fra beercalc. Dette har fungert greit, men ser at det finnes gode alternativer. Jeg har kikket litt på brewfather. Ser jo høy, mørk og innmari kjekk ut. Vannjustering virker enklere enn Brewersfriend. 199 kr/år. Hvilke system bruker du? Og hvorfor?

Beercalc pros: enkel, gratis, (og David mot Goliat?)
Cons: mangler en del funksjoner
 
Jeg har til nå brukt beercalc.org pluss enkeltkalkualtorer på Brewersfriend og noen regneark. Logger manuelt på en utskrift fra beercalc. Dette har fungert greit, men ser at det finnes gode alternativer. Jeg har kikket litt på brewfather. Ser jo høy, mørk og innmari kjekk ut. Vannjustering virker enklere enn Brewersfriend. 199 kr/år. Hvilke system bruker du? Og hvorfor?

Beercalc pros: enkel, gratis, (og David mot Goliat?)
Cons: mangler en del funksjoner

Brewfather er helt fantastisk. Veldig intuitivt, og det utvikles kontinuerlig basert på hva brukerne ønsker seg av funksjonalitet.

Det er ikke bare vannjusteringskalkulatoren som er enkel å bruke i Brewfather, ALT er enkelt. Jeg var en kort tur innom Beersmith før jeg valgte Brewfather, men det opplevde jeg som mye tyngre å sette seg inn i, og jeg orket vel aldri å investere nok tid. Brewfather satt imidlertid som et skudd fra første sekund. Ikke utvikles Beersmith i samme grad som Brewfather heller, og det virker i grunn litt akterutseilt - det er i hvert fall mitt inntrykk av det. Selv gutta i Brülosophy har byttet ut Beersmith til fordel for Brewfather. Ikke at det nødvendigvis er noen målestokk, men litt gøy at de velger et norskutviklet software fremfor den største amerikanske.

Jeg mener man kan registrere seg og få "prøvekjøre" programmet gratis med all funksjonalitet en liten periode. Så da er det vel bare å forsøke seg selv?
 
Har bare testa andre løsninger, før jeg registrerte kontoen min hos Brewfather 13. juni 2018. Ser at instruksjonsvideoen på Youtube ble lastet opp den 12. juni 2018 så jeg har vel vært med på snart hele reisen der. Min bruksopplevelse er stort sett veldig bra. Noen bugs og rariteter var det den første tida, men Thomas fikser det meste veldig fort. For oss som har noen brygg på nakken så er det et veldig godt hjelpemiddel, og vi forstår hvis vi har rett og programmet feil. Men stort sett så er man enig med programmet.
 
+1 på Brewfather, brukte diverse gratisprogrammer tidligere, men etter 1 uke med gratisversjonen av Brewfather var jeg solgt og gikk for premium, har ikke sett meg tilbake.
 
Brukte beercalc.org før jeg gikk over til Brewfather for ca et år siden.
De to kan ikke sammenlignes. Brewfather er ikke bare en bryggelogg, men har full kontroll fra man legger inn en oppskrift, gjennom bryggedagen, gjæring og lagring. Noe av det beste er integrasjon med Tilt/iSpindel som viser gjæringsforløpet og temperatur i vørteren. Liker også at du kan bruke både web og app sømløst.
 
+1 på Brewfather, brukte diverse gratisprogrammer tidligere, men etter 1 uke med gratisversjonen av Brewfather var jeg solgt og gikk for premium, har ikke sett meg tilbake.
Hei
Jeg har stort sett klart meg med å følge oppskrifter, men bruker gratis versjonen av Brewfather noen ganger. Hvilken fordeler er det med å oppgradere til premium?
 
Kikket litt på Brewfather i sted. Den så jo veldig grei ut. Men nå har jeg brukt Beersmith i flere år og er godt vant med det. Synd jeg ikke testet det da jeg brygget i går. Har prøveversjonen og den går nok ut før jeg brygger neste gang.
 
Hei
Jeg har stort sett klart meg med å følge oppskrifter, men bruker gratis versjonen av Brewfather noen ganger. Hvilken fordeler er det med å oppgradere til premium?
Jeg fikk ikke kopiert teksten så legger inn noen bilder :)
Screenshot_20220117_113613_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20220117_113619_com.android.chrome.jpg
 
Av gammel vane bruker jeg fortsatt Beersmith.
Tror det er det eneste dataprogrammet jeg har betalt for med egne penger og har vært fornøyd med programmet i over ti år.
Det jeg er mindre fornøyd med er at de har gått over til årlig abonnement men det er vel det som er greia for tiden..
 
Jeg bruker Excel :p

For meg er litt av greia med hobbyer å forstå i detalj hvordan ting virker (og hvorfor ting ikke virker) så da må det dypdykkes i mattematikken og formler så et ferdigprogram blir for kjedelig/enkelt. Dette kalles vel også selvplaging...

Enig i at det ikke er dumt å vite hvordan ting henger sammen. Jeg brukte også egenutviklede Excel ark de 5-6 første årene jeg brygget. Men etter å ha brukt Brewfather et par år skal jeg ikke tilbake til Excel igjen :D

Brewfather følger ølet fra krybbe til grav på en bedre måte enn mine regneark gjorde, men de ga meg mye god lærdom! :)
 
Av gammel vane bruker jeg fortsatt Beersmith.
Tror det er det eneste dataprogrammet jeg har betalt for med egne penger og har vært fornøyd med programmet i over ti år.
Det jeg er mindre fornøyd med er at de har gått over til årlig abonnement men det er vel det som er greia for tiden..
Det var nytt for meg. Det kommer vel krav snart da.
 
Jeg bruker Excel :p

For meg er litt av greia med hobbyer å forstå i detalj hvordan ting virker (og hvorfor ting ikke virker) så da må det dypdykkes i mattematikken og formler så et ferdigprogram blir for kjedelig/enkelt. Dette kalles vel også selvplaging...
Det er vel du og Kjetil Jikkiun som holder på sånn:). Skulle gjerne slutta meg til, av samme grunn som deg, men siden mattekunnskapene mangler, har jeg laga meg en slags hybridløsning.

Jeg har laga meg en egen mal med Open Office Writer, som er et program jeg sånn noenlunde forstår:). Jeg beregner grist og humling ved hjelp av enkeltkalkulatorer på Brewersfriend, og fyller inn dataene fra dem i skjemaet mitt. Vannmengde beregner jeg sjøl i skjemaet, og vannjustering gjør jeg ved hjelp av en enkel hjemmestrikka tabell over hvor mange ppm av de ulike stoffene ei teskje av saltene til en gitt mengde vann tilfører + erfaring med håndtering av syre.

Dette er kjempeenkelt, og jeg har ikke behov for noe mer. Men Brewfather høres jo glimrende ut; virker som om det er et sjølsagt valg om du skal ha ei alt-i-ett-pakke.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp