WLP029

Okay, det var et godt svar. Forstod det slik at jeg antakeligvis ble å få litt høyere FG enn oppskriften sier, men det gjenstår å se. Jeg er jo veldig gira på å få tappet på flaske, men det er jo bare min indre øldrikker som prøver å nå frem i lyset.

Jeg er veldig spent på ølet da det begynner å få fin farge, og det smaker heller ikke ille. Gleder meg til det får karbonert litt.

Ellers så lurer jeg litt på om det er stort mer jeg kan gjøre for å få det til å bli klarere. Har fortstått at det kanskje ikke blir helt butikk-klart, men det virker veldig tåkete nå i hvertfall. Er det noen steg jeg kan ta ved omstikking eller lignende for å få det til å bli klarere?

Ølet skal være uklart nå. Hadde det vært klart, hadde det vært noe ekstremt merkelig på gang.

Du kan kjøle ned ølet mot frysepunktet før du tapper opp ("cold crashing"), og tilsette gelatin, men det kan du eventuelt prøve deg på seinere, om du finner ut at du virkelig trenger det. Det kan jo godt hende du får klart og fint øl nå. Og det er jo også et spørsmål hvor viktig du mener det er å få ølet så klart som mulig.

Jeg gjør ikke noe annet enn å bruke Supermoss (en variant av Irish Moss) på slutten av kokinga, og så tilsetter jeg noen dråeper av noe som heter Clarex samtidig med tilsettingen av gjæren. Jeg har ikke noe behov for å gjøre noe mer. Ølet blir klart og fint.
 
Ølet skal være uklart nå. Hadde det vært klart, hadde det vært noe ekstremt merkelig på gang.

Du kan kjøle ned ølet mot frysepunktet før du tapper opp ("cold crashing"), og tilsette gelatin, men det kan du eventuelt prøve deg på seinere, om du finner ut at du virkelig trenger det. Det kan jo godt hende du får klart og fint øl nå. Og det er jo også et spørsmål hvor viktig du mener det er å få ølet så klart som mulig.

Jeg gjør ikke noe annet enn å bruke Supermoss (en variant av Irish Moss) på slutten av kokinga, og så tilsetter jeg noen dråeper av noe som heter Clarex samtidig med tilsettingen av gjæren. Jeg har ikke noe behov for å gjøre noe mer. Ølet blir klart og fint.

Nydelig. Takk for mange gode tips, Finn. Jeg har bært gjæringstanken opp i leiligheten nå, så det skal få avslutte gjæringen i romtemperatur. Jeg lar det gå denne gang, så kan jeg lese litt om dine alternativer etter hvert. Cold crashing tror jeg ikke jeg gidder.
 
Har bare en kölsch med WLP029 under beltet. Når jeg brygger med denne dog så pitcher jeg rimlig lavt (13-14ºC) og gjærer den på ca. 16ºC. Lager større startere enn med tradisjonell ale gjær. Har gitt ren og god utgjæring. Hva er deres strategi? Har sett på gjærmengden indikert på http://yeastcalculator.com/ for hybridøl.
 
Har bare en kölsch med WLP029 under beltet. Når jeg brygger med denne dog så pitcher jeg rimlig lavt (13-14ºC) og gjærer den på ca. 16ºC. Lager større startere enn med tradisjonell ale gjær. Har gitt ren og god utgjæring. Hva er deres strategi? Har sett på gjærmengden indikert på http://yeastcalculator.com/ for hybridøl.
Enig. Lav temperatur - 14 grader er visst vanlig i Køln - og mye frisk gjær.

WLP029 er faktisk en pastorianus. Jeg veit ikke om det er relevant, men jeg liker å tenke at den vel har litt lagergjærnatur:).
 
Tilbake
Topp