Bjorleik 2011

Ja. Så lenge OG ikke overstiger 1.040.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det kan være interessant for alle å se hvordan et velbrygget ølsett kan ta seg ut i konkurranse med andre hjemmebrygg. Ganske bra, tipper jeg.

Ooohoho, nå fant jeg akkurat en oppskrift jeg kunne tenke å bruke, og som sikkert vil bli bedømt nord og ned som fullstendig feil i forhold til stil: Whitbread AK anno 1930. OG 1,028 og 56 IBU. Noen som har peiling på hva invert no 1 er?
 
Invert no. 1 er sukker, i flytende form. Antar det er lyst.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
- Flasketype blir standard brune 0,33-flasker. INGEN unntak.

Et spørsmål jeg har gnagd på lenge her, gjelder dette kun Ringnes standard flasker, eller inngår også de slanke sexy 0,33 flaskene type Lervik / BrewDog m.m? Kan ikke huske om Lervik sine er pantbare.
 
Pointet er vel at alle flaskene skal være like, så folk kan være sikre på en noenlunde rettferdig bedømming.
 
iGrunde skrev:
Et spørsmål jeg har gnagd på lenge her, gjelder dette kun Ringnes standard flasker, eller inngår også de slanke sexy 0,33 flaskene type Lervik / BrewDog m.m? Kan ikke huske om Lervik sine er pantbare.

Den eneste godkjente flasketypen i Norbrygg sine konkurranser er Rentpack brun 0,33-flaske, det vil se de brune ølflaskene som brukes av de fleste norske industribryggeriene:
http://rentpack.no/flasker/rentpack-brun-oelflaske-article511-290.html
Det er også viktig at flaskene merkes med etikett som anvist, at de ikke har spesielle kjennemerker (tusjing e.l.) på korken og at de pakkes slik at de kommer fram uskadet. De strenge kravene til flasker og merking er at de skal kunne håndteres effektivt i konkurranser der vi mottar flere hundre flasker og at de uten videre håndtering skal kunne brukes i blindsmaking.
 
Flott! Da må det til med en tur på kolonialen for å sanke noen små brune  :namnam:
Tenkte jeg skulle ta sats og hive meg med på dette. Har ikke mange brygg på samvittigheten enda, så det skal bli spennende og forhåpentligvis lærerikt med kritikk fra de trente ganer!
 
Dumt spørsmål sikkert men stemmer EBC-rangen på English Ordinary Bitter?

Bruker Beersmith og der kommer rangen på stilen opp fra 7,9 til 27,6.
 
Kan man ettersende info om ølet?
Har lyst til å melde meg på men siden jeg brygget i går er det litt vanskelig å vite FG...
Litt kjipt å måtte drikke opp alt ølet selv også :D
 
gustavf skrev:
Odd-Rune skrev:
Har lyst til å melde meg på men siden jeg brygget i går er det litt vanskelig å vite FG...

Du kjenner vel FG når du flasker?

Problemt er mer at det er begrenst hvor mange som kan melde seg på,
og jeg kommer ikke til å flaske det før om 3-4 uker...
Krysser fingrene for at det er noen ledige plasser fortsatt.
 
Odland skrev:
Dumt spørsmål sikkert men stemmer EBC-rangen på English Ordinary Bitter?

Bruker Beersmith og der kommer rangen på stilen opp fra 7,9 til 27,6.

Det hadde nok sneket seg inn en feil, ja... Rettet nå, i henhold til de danske beskrivelsene. 14-30 EBC.
 
Tilbake
Topp