Har jeg ødelagt ølet mitt?

Hei! har startet min første brygg. en brew in the box ekstrakt american ipa. jeg ristet inn okysgen rett før jeg strødde gjæren på toppen av ølet. og som jeg ser nå på youtube videoer er at jeg skulle riste etter jeg strødde på gjæren.. etter det nå har stått å stormgjeret ca ett døgn har det lagt seg en del greier i toppen av lokket. som ett slags lag av gjær. det hadde også kommet opp i gjæringslåsen og den har gått helt tørr, har brukt starsan i låsen. har nå gjort rent låsen og skiftet til vann. har jeg ødelagt ølet?
 
Hei! har startet min første brygg. en brew in the box ekstrakt american ipa. jeg ristet inn okysgen rett før jeg strødde gjæren på toppen av ølet. og som jeg ser nå på youtube videoer er at jeg skulle riste etter jeg strødde på gjæren.. etter det nå har stått å stormgjeret ca ett døgn har det lagt seg en del greier i toppen av lokket. som ett slags lag av gjær. det hadde også kommet opp i gjæringslåsen og den har gått helt tørr, har brukt starsan i låsen. har nå gjort rent låsen og skiftet til vann. har jeg ødelagt ølet?
Neida, det har du nok ikke, men du har nok litt lite fribord i bøtta.
 
Hei! har startet min første brygg. en brew in the box ekstrakt american ipa. jeg ristet inn okysgen rett før jeg strødde gjæren på toppen av ølet. og som jeg ser nå på youtube videoer er at jeg skulle riste etter jeg strødde på gjæren.. etter det nå har stått å stormgjeret ca ett døgn har det lagt seg en del greier i toppen av lokket. som ett slags lag av gjær. det hadde også kommet opp i gjæringslåsen og den har gått helt tørr, har brukt starsan i låsen. har nå gjort rent låsen og skiftet til vann. har jeg ødelagt ølet?
Det er greit å ha starsan - eller sprit - i gjærlåsen. Det er fort gjort å få sugd litt ned i ølet, og da er det bedre at det er starsan enn vann.

Ellers er alt i orden; du har ikke gjort noe som går ut over kvaliteten på brygget. Moderne tørrgjær - i alle fall fra Fermentis og Lallemand - trenger ikke oksygen, men om du har rista inn litt, trur jeg ikke det spiller noen som helst rolle. Du gjorde forøvrig rett da du rista først og strødde over gjæren etterpå. Det å helle gjæren oppi for så å riste er faktisk det eneste du absolutt ikke skal gjøre når du bruker tørrgjær. Tørrgjæren skal få venne seg til den nye tilværelsen i ro og fred. (Det den gjør er å trekke til seg væske så den kan våkne til live igjen. Og da skal den ha ro - et kvarters tid.)

Moral: Vær ekstremt skeptisk til alt som er lagt ut på youtube, med mindre du veit at det er gjort av folk som virkelig har greie på det de driver med. Det ligger utrolig mye søppel og flyter der ute. Lurer du på noe, så gjør det eneste fornuftige, hvilket var det du gjorde:): Spør oss her på forumet.
 
takk for gode svar, om jeg leser oppskriften riktig så skal jeg tilsette humle etter 7 dager om SG verdi er riktig. deretter la det stå 2-3 dager og da skal ølet være ferdig, og klar til flaskes. høres dette fornuftig ut? angående starsan i gjæringslåsen så skummer det bare ut å må fylle på etter en time
 
takk for gode svar, om jeg leser oppskriften riktig så skal jeg tilsette humle etter 7 dager om SG verdi er riktig. deretter la det stå 2-3 dager og da skal ølet være ferdig, og klar til flaskes. høres dette fornuftig ut? angående starsan i gjæringslåsen så skummer det bare ut å må fylle på etter en time
såpass ennå, ja. Nei, i denne perioden trenger du vel ikke gjærlås i det hele tatt, egentlig:). Jeg kobler den ikke til før gjæringa nærmer seg slutten, dvs. at jeg driver med en form for "åpen gjæring". Og det er det nok mange som gjør.

2-3 dager med humle høres fornuftig ut. Det som fort kan være et problem, er det fenomenet som kalles "hop creep", og som er et resultat av at humla inneholder et enzym som spalter dekstriner til gjærbart sukker. Resultatet er at gjæringa fortsetter.
 
Tilbake
Topp