#3 2008/06 - London Porter - Haandbryggeriet

Her er oppskriften på London Porter til Haandbryggeriet.
Oppskriften er beregnet for 25 liter.

40% pale malt (Marris Otter)
27% Mynchener malt
13% Krystall malt
13% Røkmalt
5 % Sjokolade malt
2 % Svart malt

12,5 gr Galena humle i mesken
12,5 gr Cluster humle i mesken
40 gr Galena i kokekjelen når varmen er slått av
40 gr Cluster i kokekjelen når varmen er slått av

White Labs gjær WLP023 Burton ale, gjæres på temp 21-23 ºC.

Mesketemp 66-67 ºC i 90 min.
Koke i 90 min.

OG 1046
EBC 75
IBU 27
 
Jeg tenkte å brygge dette ølet ved hjelp av maltekstrakt og delmesking. Se oppskriften her eller som bilde nedenfor.

Har måttet bytte ut humletyper med humle jeg får tak i, håper det likevel vil bli godt. Det blir nokså fullt i gjæringskaret, så får satse på at ikke gjæringen går helt av skaftet de første dagene. Får vel heller begynne på ca 18 ºC for så å la det gå sin egen gang i stuen.

Noen innvendinger?
 
Eduard skrev:
Har måttet bytte ut humletyper med humle jeg får tak i, håper det likevel vil bli godt. Det blir nokså fullt i gjæringskaret, så får satse på at ikke gjæringen går helt av skaftet de første dagene. Får vel heller begynne på ca 18 ºC for så å la det gå sin egen gang i stuen.

Noen innvendinger?

Er delmeskingen pga røykmalten?
 
Det stemmer. Røykmalt må meskes, og har nok diastatisk power til å meske seg selv pluss litt til. Ellers ville jeg bare trukket en te av spesialmalten. Regner dog med at forskjellen ikke er så stor i praksis bortsett da fra temperaturkontroll og økt tidslengde for delmesk.
 
Jeg tenkte å fange opp munchener ved å bruke medium DME. Det tilsvarer vel ca den styrken og smaken, tipper jeg.
 
Webmaster skrev:
Her er oppskriften på London Porter til Haandbryggeriet.
Oppskriften er beregnet for 25 liter.

40% pale malt (Marris Otter)
27% Mynchener malt
13% Krystall malt
13% Røkmalt
5 % Sjokolade malt
2 % Svart malt

12,5 gr Galena humle i mesken
12,5 gr Cluster humle i mesken
40 gr Galena i kokekjelen når varmen er slått av
40 gr Cluster i kokekjelen når varmen er slått av

White Labs gjær WLP023 Burton ale, gjæres på temp 21-23 ºC.

Mesketemp 66-67 ºC i 90 min.
Koke i 90 min.

OG 1046
EBC 75
IBU 27

Forholdstall/prosentandeler når det gjelder malten er vel og bra, men jeg finner ikke noe tall som indikerer faktiske mengder/vekt?
 
Poenget med å oppgi maltinnholdet i prosent er at man da kan justere vektene utifra sitt eget utbytte. Å bare få en oppskrift med vekt er egentlig uinteressant hvis målet er å treffe samme OG som i originalen.
 
Gahr skrev:
Poenget med å oppgi maltinnholdet i prosent er at man da kan justere vektene utifra sitt eget utbytte. Å bare få en oppskrift med vekt er egentlig uinteressant hvis målet er å treffe samme OG som i originalen.

OK, jeg skjønner. Oppskrift for (nokså) viderekomne.  ;D
 
For å finne ut av hvor mye malt du trenger så kan du bare gå inn i beercalc.dk og føre opp 1 type basismalt. Se hvor mye malt du trenger for å komme på ønsket OG med planlagt antall liter vørter (og evt justert utbytte). Så tar du det som utgangspunkt til 100% og deler opp etter % i oppskriften, jeg mener det er slikt jeg gjorde det der og da (har brygget den med god hell :p )
 
Jeg registrerer at mange gode øl (haandbryggeriet og nøgne ø) bruker en del Munchener malt. Kan noen gi en kort beskrivelse av hva denne gjør for smak, fylde, farge o.l?
 
Münchener er vel den type malt man finner igjen i Bayer og Juleøl. Selv synes jeg münchener malt er godt og bruker det gjerne i litt mørkere øl. Denne type malt kan man bruke 100% av i et brygg, bare prøv, det blir godt! :p
 
Hvordan ble denne klonen på smak? Skal ha verve/bryggedag i helga og ønske var noe som lignet på london porter. Men ønsket var også at det ble drikkende til jul, men da sliter vi vel litt  :)
Men pyttpytt, det går an å smake  :namnam:  Håper med dette å få flere igang med brygging.
 
Det står skrevet i oppskriften at man skal ha noe humle i etter at varmen er slått av, skall denne fjernes før man har det over på gjærings dunken.Hvor lenge bør den gjære/evt. hva slags FG bør man oppnå før lagring
 
Jan Arne skrev:
Det står skrevet i oppskriften at man skal ha noe humle i etter at varmen er slått av, skall denne fjernes før man har det over på gjærings dunken.Hvor lenge bør den gjære/evt. hva slags FG bør man oppnå før lagring

Humlen du har i etter kok gir aroma, siden de eteriske oljene ikke får koke vekk. Hvis du bruker humleposer i kjelen din kan de bli liggende helt til du har kjøl vørteren. Vi bruker WLP007 på denne nå, men opnådde omtrent samme FG med Burton: 1,015
Hvis du pitcher nok gjær bør det ikke ta mer en fire dager før den er utgjæra og et par dager til for sedimenering. Tommelfingerregel for hjemmebrygging er kanskje to uker i gjæringskar før overføring. Men har du god koll på gjæringa di kan du lett ta den etter ei uke.
 
Som fersk brygger med kun to brygginger bak meg har jeg et spørsmål om denne oppskriften: Er det grei skuring å øke på malten for å få ca 7,5% alkhol i ferdig brygg?

Takker for svar.
 
Det går helt fint å øke maltmegden for å få mer alkohol. Det eneste du må passe på er å har mer av alle malt-typene slik at forholdene mellom de ulike maltene er den samme.
 
Marius G skrev:
Det går helt fint å øke maltmegden for å få mer alkohol. Det eneste du må passe på er å har mer av alle malt-typene slik at forholdene mellom de ulike maltene er den samme.

Du behøver ikke øke spesialmalt mengden for å få mer alkohol. Det er kun basismaltene som gir gjærbart sukker.. Øker du allt får du et helt annet øl, Imp. Stout feks.
 
Hei. Jeg har ikke klart å finne noen som selger humletypen "cluster". Hva vil være en fornuftig erstatning?

Mvh
JE
 
Tilbake
Topp