Dobbeltmesking - har jeg forstått det riktig?

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge mitt første juleøl til helgen, @Holmentoppen s Creepy Christmas. Jeg har et 35 liters BIAB oppsett og etter hva jeg forstår er det en fordel å dobbeltmeske.

Forstår jeg riktig at:
1) Jeg splitter malten i to ca like store deler
2) Mesker del 1 uten utmesk
3) Skyller ved mesketemperatur (og klemmer) del 1 til jeg er tilbake til meskevolumet
4) Mesker del 2 i produktet fra del 1 med utmesk
og deretter som vanlig, klemmer og skyller med høy temperatur til kokevolumet

(Har laget noen BIAB brygg etterhvert og oppnår som regel en effektivitet på litt over det som er anslått for de forskjellige bryggene)
 
1 og 2, ja. Skyllevannet fra første mesk blir vannet du benytter til mesk nr 2. Etter det, så er det normalt prosedyre. Husk å kalkulere vannmengde gjennom alle stegene, slik at du kan redusere koketiden til hva du synes er innenfor.

Bryggselv har en fin post på dette på bloggen sin.
 
Jeg skal brygge mitt første juleøl til helgen, @Holmentoppen s Creepy Christmas. Jeg har et 35 liters BIAB oppsett og etter hva jeg forstår er det en fordel å dobbeltmeske.

Forstår jeg riktig at:
1) Jeg splitter malten i to ca like store deler
2) Mesker del 1 uten utmesk
3) Skyller ved mesketemperatur (og klemmer) del 1 til jeg er tilbake til meskevolumet
4) Mesker del 2 i produktet fra del 1 med utmesk
og deretter som vanlig, klemmer og skyller med høy temperatur til kokevolumet

(Har laget noen BIAB brygg etterhvert og oppnår som regel en effektivitet på litt over det som er anslått for de forskjellige bryggene)
Tipper du har kikket på denne artikkelen allerede. Det skal sies at den er skrevet mtp. kompaktbryggere, men prinsippene burde være de samme for BIAB. Har ikke BIAB-dobbeltmesket selv, men det er sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte det. :cool:
 
Sist redigert:
Dette kommer helt sikkert til å bli aktuelt for meg også på et tidspunkt. Litt avhengig av vann og kornmengde mesker jeg inn på 69-70°C som gir en temperatur på 65°C. Skal ikke temperaturen heves på samme måte ved innmesk av andre delen? Tilsettes kornet i en vørter som holder 65°C vil jo fort temperaturen senkes til 61-62°C.

Eller surrer jeg nå?
 
Dette kommer helt sikkert til å bli aktuelt for meg også på et tidspunkt. Litt avhengig av vann og kornmengde mesker jeg inn på 69-70°C som gir en temperatur på 65°C. Skal ikke temperaturen heves på samme måte ved innmesk av andre delen? Tilsettes kornet i en vørter som holder 65°C vil jo fort temperaturen senkes til 61-62°C.

Eller surrer jeg nå?
Det stemmer, på sist imp.stout. kjørte jeg derfor en"utmesk" på del 1 opp til planlagt strike-temperatur for del 2. Men det kan være greit å holde seg under 70 grader for å beholde en del av enzymene fra del 1 for å hjelpe til med konverteringen av del 2.
 
Neste brygg blir antakelig en imperial stout., hvor det både skal natt- og dobbelmeskes.

Ca 10,5 kg malt.
6 kg Maris Otter
Resten er flaket havre, brun, svart, sjokolade, krystall, rug malt++

Hvordan fordeles malten?
3 kg Maris Otter + "lettere" spesialmalt i nattmesken og 3 kg Maris Otter + brun/ svart/ sjokolade/ roasted i "morgenmesk"?

Skal meskes på 67°C kjører dette i 2-3 timer på nattmesk og tenker 72° på resten av natta.

Innspill?
 
Her fordelte jeg fifty-fifty. Kom ut av det med 78% meskeeffektivitet, men avrenning etter mesk 2 var ekstremt treig. Gikk fem-seks timer. Sukkeret gikk i gjæringstanken og ikke i kok.

1656491509486.png
 
Neste brygg blir antakelig en imperial stout., hvor det både skal natt- og dobbelmeskes.

Ca 10,5 kg malt.
6 kg Maris Otter
Resten er flaket havre, brun, svart, sjokolade, krystall, rug malt++

Hvordan fordeles malten?
3 kg Maris Otter + "lettere" spesialmalt i nattmesken og 3 kg Maris Otter + brun/ svart/ sjokolade/ roasted i "morgenmesk"?

Skal meskes på 67°C kjører dette i 2-3 timer på nattmesk og tenker 72° på resten av natta.

Innspill?
Jeg fant en grei beskrivelse på Bryggselv sin blogg hvor første mesk bare er basis malt og siste inneholder resten av basis maltet pluss spesial maltet.

Om set betyr noe, vet ikke jeg.
 
Eller bare få seg stort nok meskekar/kjele først som sist :p Jeg har mesket fra 3,2kg til 18kg malt i 57L SS Brewtech kjele med falskbunn.
Ja, jeg er også der. En Blichmann 15G med falskbunn tar seg av de tunge oppgavene. Birger f.eks.

Den ble kjøpt etter mitt ene forsøk på dobbelmesking :D
 
Jeg syntes rett og slett dme/lme er en fornuftig løsning når sukkerinnholdet i vørtern du ønsker å oppnå nærmer seg et visst metningspunkt

Ja, det er en fornuftig løsning.
Men det er en viss skepsis mot ekstrakt, har aldri skjønt hvorfor. Det er jo vørter av høy kvalitet der en viss mengde vann er fjernet.
 
Eneste problemet med dme ihvertfall er at du sitter igjen med et høyere innhold av mineraler som du ikke har kontroll på,
men det er neppe no problem i mindre mengder
 
Jeg fant en grei beskrivelse på Bryggselv sin blogg hvor første mesk bare er basis malt og siste inneholder resten av basis maltet pluss spesial maltet.

Om set betyr noe, vet ikke jeg.
Litt usikker på dette med nattmesking, hvor jeg kjører flere timer på 72°c, da risikerer jeg å ikke få med meg særlig mye enzymer.
 
Litt usikker på dette med nattmesking, hvor jeg kjører flere timer på 72°c, da risikerer jeg å ikke få med meg særlig mye enzymer.
Jeg ville nok ikke gått høyere enn hovedtrinnet i runde 1. I hvert fall ikke i de tilfellene der trinn 2 inneholder lite basemalt og mye spesialmalt.
 
Jeg ville nok ikke gått høyere enn hovedtrinnet i runde 1. I hvert fall ikke i de tilfellene der trinn 2 inneholder lite basemalt og mye spesialmalt.
Nettopp derfor jeg spør litt om hvordan jeg praktisk løser dobbelmesking med nattmesk. Det finnes klokere hoder på forumet enn mitt :) .

Tenker foreløpig 50/50 basemalt i trinnene. Så lurer jeg veldig på hvordan en lang mesking med mørke malt vil påvirke ølet. Foreløpig heller jeg mot å kjøre de mørkeste i trinn 2, hvor de meskes i 1 time. Men er åpen for innspill.
 
Nettopp derfor jeg spør litt om hvordan jeg praktisk løser dobbelmesking med nattmesk. Det finnes klokere hoder på forumet enn mitt :) .

Tenker foreløpig 50/50 basemalt i trinnene. Så lurer jeg veldig på hvordan en lang mesking med mørke malt vil påvirke ølet. Foreløpig heller jeg mot å kjøre de mørkeste i trinn 2, hvor de meskes i 1 time. Men er åpen for innspill.
Har aldri mesket lenge (bortsett én gang da utmesken ufrivillig ble gående i mange timer), så her må andre på banen.
 
Tilbake
Topp