Bryggekonkurranse Bjorleik 2022

Hvis noen har på forumet hadde brukt begrepet "europeisk alegjær", hadde ingen skjønt hva som var ment. @Reinhard10 har sikkert rett i at en engelskmann kan tenke på Europa som noe som ikke inkluderer England:) - men begrepet blir ikke mer presist av den grunn. Det finnes flere nokså ulike alegjærtyper på kontinentet.

Nei, jeg er ikke vrien. Jeg bare synes folk skal bruke begreper som er presise.
 
Nei, jeg er ikke vrien. Jeg bare synes folk skal bruke begreper som er presise.
Poenget er at du henger deg opp i et upresist begrep uten å lese hva han legger i det.

Hadde han ikke brukt "europeisk", men kun skrevet beskrivelsene så hadde tråden vært vært akkurat like informativ. Noe som jeg synes har en større verdi enn å krangle om europeisk har verdi eller ikke. Uten beskrivelsene hadde jeg forøvrig vært enig med deg.

Til informasjon så finnes det gjær produsenter som også bruker Europeisk eller lignende som navn på gjær.
WY1338, WLP011, CML Høg og tidligere nevnte Brewferm Continental.
Det er riktigere å bruke energien mot dem enn å krangle på en (i mine øyne) plausibel lenke. Forøvrig virker det som disse er alt/ kölsch lignende, uten at jeg har lagt veldig stor energi i å finne ut det.
 
Poenget er at du henger deg opp i et upresist begrep uten å lese hva han legger i det.

Hadde han ikke brukt "europeisk", men kun skrevet beskrivelsene så hadde tråden vært vært akkurat like informativ. Noe som jeg synes har en større verdi enn å krangle om europeisk har verdi eller ikke. Uten beskrivelsene hadde jeg forøvrig vært enig med deg.

Til informasjon så finnes det gjær produsenter som også bruker Europeisk eller lignende som navn på gjær.
WY1338, WLP011, CML Høg og tidligere nevnte Brewferm Continental.
Det er riktigere å bruke energien mot dem enn å krangle på en (i mine øyne) plausibel lenke. Forøvrig virker det som disse er alt/ kölsch lignende, uten at jeg har lagt veldig stor energi i å finne ut det.
Sjølsagt leste jeg hele tråden - uten at jeg synes det kom noen forklaring på begrepet "europeisk alegjær" ut av det. Nå kan det hende han refererer til disse gjærtypene, som jeg ikke kjenner til - men jeg synes jo stadig ikke at det er noe godt navn på en gjær. WLP011 er jo tydeligvis en nordtysk alegjær, så om Whitelabs i det minste hadde kalt den det, hadde navnet sagt noe noenlunde meningsfylt.

Men du er visst enig med meg i at begrepet i seg sjøl er lite meningsfylt - og det var jo det jeg reagerte på.
 
Nå er påmelding til Bjorleik 2022 klar.

Vi tenkte i utganspunktet å ikke bruke NM systemet til påmelding fordi dette ikke er en type-konkurranse.
Men vi har valgt å bruk systemet allikevel og dere finner påmeldingen på konkurranse.norbrygg.no/my_registrations og registrere dere under Bjorleik 2022.
Det går kun an å velge øltype 9A Belgisk Blond, men det er selvfølgelig beskrivelsen angitt i https://norbrygg.no/bryggekonkurranse-bjorleik-2022/ som gjelder, ikke typedefinisjonen for 9A.
 
Nå er påmelding til Bjorleik 2022 klar.

Vi tenkte i utganspunktet å ikke bruke NM systemet til påmelding fordi dette ikke er en type-konkurranse.
Men vi har valgt å bruk systemet allikevel og dere finner påmeldingen på konkurranse.norbrygg.no/my_registrations og registrere dere under Bjorleik 2022.
Det går kun an å velge øltype 9A Belgisk Blond, men det er selvfølgelig beskrivelsen angitt i https://norbrygg.no/bryggekonkurranse-bjorleik-2022/ som gjelder, ikke typedefinisjonen for 9A.

Det vises 2 etiketter på påmeldingssiden, men man må levere 3-4 flasker. Ikke noe big deal, men kan kanskje være forvirrende.
 
@LarsUlv Ble det noe dømming på flaskekonkurransen på Bjorleik?
Det har ikke blitt dømt enda. Vi fikk litt logistikkproblemer når Bjorleik ble avlyst og det ikke kunne bli dømt slik vi hadde planlagt.
Høstferie og hummer-sesong kom i veien.
Men ølet står trygt lagret i et kaldt kjølehjørne og vil bli dømt.
 
Jeg besøkte Brouwland da jeg var i Belgia og de foreslo Brewferm Continental Ale som jeg skal bruke i mitt neste forsøk på De Koninck.
Jeg brygget 50 liter De Koninck variant 30.9.22 basert på følgende oppskrift:

OG 1052, FG 1014, IBU24.8
6kg Eraclea Pilsner, 4kg Vienna, 1kg Melanoiden, 0.5kg Biscuit, 0.3kg Torrified Wheat, 0.1kg Carafa Special1
35g Perle (8.5%) @80 min, 70g Saaz (3.75%) @30 min, 30g Saaz (3.75%) @5 min.
1.5g CaCl2 and 1.5g CaSO4 i Mesk
Whirfloc og Gjærnæring i kok.
4 pakker Brewferm Continental Ale gjær.
Mesket på 66C i 90 minutter
Gjæring startet på 18C og steg til 20C. Gjæret i 2 uker.

Resultat er veldig lik de "Bolleke" Koninck jeg smakte i Antwerpen i August. Ølet er lettere enn en Tysk Alt og litt søtere enn en engelsk bitter.
Veldig lett-drikkelig med Karamell, kjeks og en tørr ettersmak.
Det som står under "History" i BJCP's definisjon er ganske interessant: Produced by breweries with roots as far back as the mid-1700s, the most well-known examples were perfected after the Second World War with some influence from Britain, including hops and yeast strains.
Jeg ble så fornøyd med resultatet så jeg kontaktet Brouwland og spurte hvor denne gjæren kom fra. Jeg tenkte den stammet fra et Belgisk bryggeri som brygger BPA. Resultatet var overraskende: This yeast is from English origin but special made for us , Brouwland.
 
Om jeg ikke tar feil, har jeg smakt det vinnerølet. Og det er noe av det bedre jeg har drukket av øl. Så de som ikke vant, kan ha vært ekstremt gode øl, de også:).

Gratulerer:)!
 
Jeg brygget 50 liter De Koninck variant 30.9.22 basert på følgende oppskrift:

OG 1052, FG 1014, IBU24.8
6kg Eraclea Pilsner, 4kg Vienna, 1kg Melanoiden, 0.5kg Biscuit, 0.3kg Torrified Wheat, 0.1kg Carafa Special1
35g Perle (8.5%) @80 min, 70g Saaz (3.75%) @30 min, 30g Saaz (3.75%) @5 min.
1.5g CaCl2 and 1.5g CaSO4 i Mesk
Whirfloc og Gjærnæring i kok.
4 pakker Brewferm Continental Ale gjær.
Mesket på 66C i 90 minutter
Gjæring startet på 18C og steg til 20C. Gjæret i 2 uker.

Resultat er veldig lik de "Bolleke" Koninck jeg smakte i Antwerpen i August. Ølet er lettere enn en Tysk Alt og litt søtere enn en engelsk bitter.
Veldig lett-drikkelig med Karamell, kjeks og en tørr ettersmak.

Jeg ble så fornøyd med resultatet så jeg kontaktet Brouwland og spurte hvor denne gjæren kom fra. Jeg tenkte den stammet fra et Belgisk bryggeri som brygger BPA. Resultatet var overraskende: This yeast is from English origin but special made for us , Brouwland.
Prøvde å finne denne gjæren hos en norsk forhandler, men fant ingen. Synd da å bestille fra det store utland ble alt for dyrt.
Jeg havnet på 66 Euro for 4 pakker . Gjæra var billig, men frakt var dyrt
 
Prøvde å finne denne gjæren hos en norsk forhandler, men fant ingen. Synd da å bestille fra det store utland ble alt for dyrt.
Jeg havnet på 66 Euro for 4 pakker . Gjæra var billig, men frakt var dyrt
Uten å vite, tipper jeg denne selges denne også under annet navn. F.eks. Monk

Alternativt kan du kjøpe denne og dyrke opp?

Et lite tips er om du har tid til å vente. Jeg har flere ganger bestilt varer direkte til hotellet når jeg har vært i utlandet. Gunstig om ting ikke sendes eller er veldig dyrt å få sendt til Norge.
 
Uten å vite, tipper jeg denne selges denne også under annet navn. F.eks. Monk

Alternativt kan du kjøpe denne og dyrke opp?

Et lite tips er om du har tid til å vente. Jeg har flere ganger bestilt varer direkte til hotellet når jeg har vært i utlandet. Gunstig om ting ikke sendes eller er veldig dyrt å få sendt til Norge.
Ølsett kjøper jeg ikke. Men har det ikke travelt. Ble bare nysgjerrig på gjæren.
Og der bestillte jeg 5 pakker Monk.
Må si de hadde et interessant utvalg av tørrgjær.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp