Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

I Stan Hieronymus sin bok "For the love of hops" er det en beskrivelse av en Tmave Specialni Pivo fra bryggeriet Kout na Sumave.
OG 1056, IBU 34, ABV 5.8%. Bryggeriet stengte desverre dørene i 2019.

Maltbill: 77% Pilsnermalt, 10% Weyermann Munich 2, 10% Weyermann Caramunich 2, 3% Carafa 3.
Kout brukte et double-decoction mash, men når jeg lager denne bruker jeg en vanlig stegmesk med 45 minutter hver ved 62C og 68C.
Kokes i 90 minutter. Kout brukte Saaz 3 ganger ved 90, 60 0g 30 minutter. Jeg bruker Perle ved 75 min til 21 IBU og Saaz ved 30 og 15 minutter eller en kombinasjon av Hallertauer Mittelfruh og Tettnang.
Kout brukte gjæren H-strain som de fikk fra Budvar, men jeg bruker normalt wlp830. Gjæres ved 10C
2/3 schwarzbier, 1/3 dunkel … ?
 
Hva skiller egentlig mørk tjekkisk lager fra en Dunkel?

Ser du har en tjekker på brewgr @Holmentoppen
Hvordan var denne?
Regner med @Vladimir har noen tanker om dette også?
Ikke noen ekspert på Tsjekkiske mørke lagere, men jeg synes den mørke Kozel-lageren som selges hos Meny er ganske god. Jeg laget en en egen variant – Mørk Materie – som ble vellykket.

En Bayer/Dunkel er et litt mindre komplekst øl med mye malt, men uten sjokolade/røstet preg. Det er relativt tørt, i hvert fall sammenlignet med bokkøl.
 
Sist redigert:
Hva skiller egentlig mørk tjekkisk lager fra en Dunkel?

Ser du har en tjekker på brewgr @Holmentoppen
Hvordan var denne?
Regner med @Vladimir har noen tanker om dette også?
Lenge siden jeg drakk mørk tsjekkisk lager :(.

Mørk tsjekkisk lager er ihvertfall mer kompleks, søt og fyldig, med aroma/smak av karamell og vørter.

Mange eksempler av mørk tsjekkisk lager og dunkel er nok ganske like.
 
Lenge siden jeg drakk mørk tsjekkisk lager :(.

Mørk tsjekkisk lager er ihvertfall mer kompleks, søt og fyldig, med aroma/smak av karamell og vørter.

Mange eksempler av mørk tsjekkisk lager og dunkel er nok ganske like.
Har du smakt Haandbryggeriet sin?

 
I Stan Hieronymus sin bok "For the love of hops" er det en beskrivelse av en Tmave Specialni Pivo fra bryggeriet Kout na Sumave.
OG 1056, IBU 34, ABV 5.8%. Bryggeriet stengte desverre dørene i 2019.

Maltbill: 77% Pilsnermalt, 10% Weyermann Munich 2, 10% Weyermann Caramunich 2, 3% Carafa 3.
Kout brukte et double-decoction mash, men når jeg lager denne bruker jeg en vanlig stegmesk med 45 minutter hver ved 62C og 68C.
Kokes i 90 minutter. Kout brukte Saaz 3 ganger ved 90, 60 0g 30 minutter. Jeg bruker Perle ved 75 min til 21 IBU og Saaz ved 30 og 15 minutter eller en kombinasjon av Hallertauer Mittelfruh og Tettnang.
Kout brukte gjæren H-strain som de fikk fra Budvar, men jeg bruker normalt wlp830. Gjæres ved 10C
Kout na Sumave lagde den desidert beste pilsneren jeg har smakt, deres Svetle pivo 10°. Fantastisk øl! Den var en stund å få på growler hos en ølpusher her i distriktet og de ble det en del av!

Tilbake til temaet så har jeg brygga oppskriften på deres tmave specialny som du viser til her og den ble meget bra. Eneste forskjellen var at jeg gjæra den med L26 Pilgrimage.
 
Kout na Sumave lagde den desidert beste pilsneren jeg har smakt, deres Svetle pivo 10°. Fantastisk øl!
Helt enig. Jeg besøkte bryggeriet et par ganger på mine mange turer til Tsjekkia og plukket med meg flere PET flasker av både Svetle pivo 0° og Tmave Specialni. De lagde også en mørk bock-type på 18P som var superb! Det er synd at bryggeriet måtte stenge noen år etter at den opprinnelige eieren døde.
 
Har du smakt Haandbryggeriet sin?

Dessverre. Husker at polet på Hamar hadde den en liten stund, men det er lenge siden. Ser at HB bruker hvete og sukker i denne - noe som ikke er vanlig i Tsjekkia, men det blir sikkert et godt øl:)

Jeg har kikket litt på hva tsjekkiske bryggerier bruker i mørke lagerøl. Det ser ut at kombinasjon av pils, munich, karamellmalt, og små mengder av noe røsta er standard, så @Reinhard10 sin oppskrift er nok midt i blinken.

Tsjekkiske bryggerier dekokterer, og bruker tradisjonell metode av karbonering/modning.

Jeg tror at dette blir et vanskelig øl å få til. Ølet må være mørk, kompleks, fyldig og søt, men samtidig veldig lettdrikkelig. Denne skal altså aldri være "sipping beer".
 
så @Reinhard10 sin oppskrift er nok midt i blinken.
Det er ikke min oppskrift, men Kout na Sumava sin. Jeg har imidlertid brygget dette ølen hvert år siden jeg fant oppskriften i Stan Hieronymus sin bok og det er en favoritt blant mine ølvenner.
Evan Rail skrev en interessant bok om bryggeriet "The brewery in the bohemian forest".
 
Helt enig. Jeg besøkte bryggeriet et par ganger på mine mange turer til Tsjekkia og plukket med meg flere PET flasker av både Svetle pivo 0° og Tmave Specialni. De lagde også en mørk bock-type på 18P som var superb! Det er synd at bryggeriet måtte stenge noen år etter at den opprinnelige eieren døde.

Fryktelig trist at dette bryggeriet ikke finnes lenger, fikk desverre aldri besøkt stedet. Det gjorde Craft Beer Channel på YouTube for 7 år siden.

Neste brygg blir deres tmave!
 
Fryktelig trist at dette bryggeriet ikke finnes lenger, fikk desverre aldri besøkt stedet. Det gjorde Craft Beer Channel på YouTube for 7 år siden.
Her er en interessant artikkel av Evan Rail med en mengde bilder som viser hvilken ruin dette bryggeriet var. Det var overaskende at de i det hele tatt vurdere å gjenopprette bryggeriet, men med mye "gåpåmot" og en flinke folk er vel alt mulig.

 
Så Mean Brews på Youtube annonserte at neste øltype han går gjennom er Czech Dark Lager med bla en oppskrift som fikk 49/50 poeng. Nå kommer vel ikke denne videoen ut før om et par uker, men sikkert verdt å vente på for de som planlegger et slikt brygg.
 
Men for å få denne tråden på riktig spor, trenger jeg litt hjelp til en schwarzbier.

Var i Flensburg på Hansens brauerei og hadde husets schwarzbier. Det må være den beste schwarzbier-en jeg har hatt. Sendte mail til bryggeriet etter oppskrift, men fikk ikke svar. Har lest meg litt opp, og har laga følgende oppskrift:

Pils 49%
Mørk munich 39%
Carafa 2 5%
Caramunich 5%
Sjokolade 2%

Det sto reinheitsgebot på menyen, så jeg antar de har brukt tyske humler. Men den hadde en litt spesiell fruktig humlesmak. Kan det være herbrucker?

Tenkte IBU rundt 25-30, også en sen tilsetting, typ 5 min.

2:1 klor:sulfat.

W34/70 selvsagt.

Er det noen som har innspill?
 
Var i Flensburg på Hansens brauerei og hadde husets schwarzbier. Det må være den beste schwarzbier-en jeg har hatt
….
Er det noen som har innspill

det eneste jeg kan love deg er at uansett om du hadde klart å lage en perfekt klon så kommer det aldri til å smake like godt hjemme i godstolen som det gjorde når du var der nede.
 
Dette betyr bare at kun malt, humle, gjær og vann er tillatt i oppskriften. Så ølet er ikke kunstig mørkt farget med kulør eller annet.

Ellers ser oppskrifta di bra ut. Se på pH kanskje og mulig du vil tilsette litt natron i mesken.
Weyermann har et produkt som heter Sinamar. Det er i bunn og grunn sukkerkulør men fremstilt fra malt og dermed lov å bruke i henhold til renhetsloven. Det er nok andre produkter også som er laget for å komme rundt den loven. Syremalt, som er malt sprøytet med sur vørter/ sauergut for de kan jo ikke bruke en rein syre. Chit malt er vel en renhetslovsvariant av rått eller flaket bygg.
Det finnes nok fler eksempler!

Vi kan være glade som slipper å være bundet av den loven:)

Men når det kommer til svineri som melkesukker og frukt, eller babymat (mangopure etc), så kunne gjerne renhetsloven ha vært absolutt og universell for min del!
Noe for FN å ta opp?
 
ligner veldig på den siste schwarzbieren jeg brygga. Hadde pale choco istedet for choco, og da samme mengde som carafa og caramunich 6%. Humlet med perle, fungerte godt i mitt øl
 
Tilbake
Topp