Sluring under kverning

tfheen

Administrator
Jeg har en Barley Crusher maltmølle kjøpt for ganske mange år siden, men den er relativt sporadisk brukt (si det er gått noen hundre kg malt gjennom, neppe noe særlig mer). I nyere tid har den startet å slure midt under kverning. Jeg bruker en batteridrill rett på akselen som kraftkilde og når problemet oppstår er det som om all motstand forsvinner og akslingen snurrer fritt. For å komme igang igjen snurrer jeg litt frem og tilbake og plutselig får den tak igjen og fungerer i alt fra noen sekunder til resten av maltet som skal kvernes.

Er det noen som vet hva som kan være problemet (og evt fiks)? Visuelt så ser rullene helt greie ut, men de er ikke direkte skarpe sånn de var i starten.
 
Jeg har en Barley Crusher maltmølle kjøpt for ganske mange år siden, men den er relativt sporadisk brukt (si det er gått noen hundre kg malt gjennom, neppe noe særlig mer). I nyere tid har den startet å slure midt under kverning. Jeg bruker en batteridrill rett på akselen som kraftkilde og når problemet oppstår er det som om all motstand forsvinner og akslingen snurrer fritt. For å komme igang igjen snurrer jeg litt frem og tilbake og plutselig får den tak igjen og fungerer i alt fra noen sekunder til resten av maltet som skal kvernes.

Er det noen som vet hva som kan være problemet (og evt fiks)? Visuelt så ser rullene helt greie ut, men de er ikke direkte skarpe sånn de var i starten.
Jeg sleit med det der på den gamle MM3-mølla mi. Den hadde det riktignok gått noen tonn malt gjennom, så det er kanskje tidlig etter bare noen hundre. Men er tennene slitt, blir det sånn. Til slutt blir det såpass frustrerende at det ikke er verdt slitet. Jeg begynte å grue meg for kverninga, og da var det slutt.

Jeg er ikke sikker, men trur det kan hjelpe om du fukter maltet. Spruteflaske er kjekt. 2% av maltvekta blir passe. Spray og bland, spray og bland osv, og la det stå 10-15 minutter før du kverner. Gir helere skall, også, og du kan kverne på tightere innstilling.
 
I motsetning til @Finn Berger tror jeg ikke det er lurt å fukte.
Men prøv gjerne, har tatt feil før.
Hvis det ligger maltrester nede i rillene, gjør disse helt rene.
-Har kun erfaring med MM-3 mølle.
 
Jeg får teste med en litt solid vask først. Rillene ser rene ut, men det ligger nok støv der og lurer.

Jeg vet @Finn Berger er tilhenger av maltfukting, jeg har testet det litt med de siste par batchene uten egentlig å merke noe særlig forskjell på kverningen, men det gir jo mindre støv, så gunstig av helt andre grunner.

Det å kjøre gjennom to ganger vet jeg ikke helt om jeg gidder, da blir det fort til at jeg bytter møllen om den er såpass slitt.
 
Jeg får teste med en litt solid vask først. Rillene ser rene ut, men det ligger nok støv der og lurer.

Jeg vet @Finn Berger er tilhenger av maltfukting, jeg har testet det litt med de siste par batchene uten egentlig å merke noe særlig forskjell på kverningen, men det gir jo mindre støv, så gunstig av helt andre grunner.

Det å kjøre gjennom to ganger vet jeg ikke helt om jeg gidder, da blir det fort til at jeg bytter møllen om den er såpass slitt.
Det med støvet er en god grunn for meg. Ellers er det viktigste at du kan stille mølla trangere uten at det går ut over skallene. Jeg har også begynt å kjøre gjennom en ekstra gang - men da bare på den samme innstillinga. (Jeg har den på 0,9 mm.) Jeg har faktisk fått bedre effektivitet etter at jeg begynte med fukting og ekstra gjennomkjøring - uten at jeg skal si at jeg er sikker på om det er årsaken.

Men dette har jo ikke noe å gjøre med det du spurte om. Jeg trur det beste rådet er å prøve å rense valsene best mulig. Jeg mener det hjalp noe på slutten med den gamle mølla å børste godt av før jeg starta. Brukte bare en tannbørste, og det finnes sikkert bedre løsninger enn det:).

Ender du med å gi opp den gamle mølla, kan jeg varmt anbefale den jeg bruker nå, Roller Crusher. Søk på den her på forumet, så finner du en god del om den.
 
Det høres ut til at du sliter (sic) med slitte valser.
Jeg opplevde det samme med min BC etter noen års bruk.
Tok meg bryderiet med å slipe opp tennene for hånd en gang, som hjalp en stund, men etter hvert kom problemet tilbake.
Denne møllen har bare drift på en valse, så den får problem med å få tak på malten, og blir stående å slure.
Løsning er større åpning, sliping, eller ny.
Jeg jobbet meg gjennom listen, og har investert i en MashMaster med drift på begge valser, og riller, ikke tenner:)
 
Det høres ut til at du sliter (sic) med slitte valser.
Jeg opplevde det samme med min BC etter noen års bruk.
Tok meg bryderiet med å slipe opp tennene for hånd en gang, som hjalp en stund, men etter hvert kom problemet tilbake.
Denne møllen har bare drift på en valse, så den får problem med å få tak på malten, og blir stående å slure.
Løsning er større åpning, sliping, eller ny.
Jeg jobbet meg gjennom listen, og har investert i en MashMaster med drift på begge valser, og riller, ikke tenner:)
Roller Crusher'n har også drift på begge valser, og ikke tenner, men noe jeg ikke helt veit hva jeg skal kalle - men det funker. Og så er den veldig lett å stille inn .
 
Sist brygg var det noe i nærheten av null sluring: skikkelig vask av riller, demontering og smøring av bevegelige deler, samt fukting av malt. Hva som egentlig hjalp er jeg usikker på, men det er ikke spesielt viktig så lenge det fungerer. Tipper vel det går mot en ny mølle i løpet av en stund, men er jo bedre om man kan fikse det man har. (Og da kommer det sikkert et innlegg om hvilken mølle jeg skal gå for, selv om det er kommet noen anbefalinger i tråden her.)
 
Tilbake
Topp