Bryggertabber

Jeg vet ikke om det er stedet for generelle frustrasjoner, men jeg bare må få det ut!

Kvelden er brukt til å vaske ølskapet og sortere fat. Dette er den komplette beholdningen av fat:

StarSan: Glimrende.
IPA 1: Sterkt infisert
IPA 2: Svakt infisert
Berliner Weisse: For sur og ødelagt etter tabbe med tilsetting av for mye syre
Sterk belgisk: Ikke vellykket, for mye krydder
Bitter: Helt ødelagt av infeksjon

Det verste er at jeg ikke vet hvor infeksjonen kommer fra. Det er forskjellige bakterier som har ødelagt IPAen og bitteren også. Og å brygge dårlig øl er jo enten bortkastet tid eller nyttig læring.
 
Forstår frustasjonen - særlig når du ikke aner hvor det kommer fra.  Opplevde selv å få begge juleøla ødelagt i fjor sommer.  Grundig demontering og nedvask av bådebryggerom og utstyr viste igrunnen at det mest sannsynlig ikke var en enkelt ting som var årsaken.  Bl.annet så lå platekjøleren vår i bløt i PBW i minst 3 uker den sommeren.  Alle kraner ble demontert, og alle hadde en del møkk innvendig. 

Så du har nok en vaskejobb foran deg.  Du bør vel og se på alt av plast - eller kanskje bare kaste det uten å se på det?  Ei gjæringsbøtte, en tappekran eller en slangebit er ikke verd å ødelegge flere batcher med øl for.  Stål og glass får du tross alt reint..... 

Se også på maltlageret.  Det sies at de fleste bakterier kommer flytende på kornstøv.  Kan du male utendørs? Vi fyller nå malt i mesketanken utenfor bryggerommet, og pumper meskevann opp gjennom skyllemanifolden.  Åpner ikke lokket før alt er gjennomvått, og får dermed mye mindre støv inn på bryggerommet.  Setter lokk på gjæringsspannet - med starsanskum og det hele, og lar også vørteren renne i et kort stålrør som går gjennom hullet til gjærlåsen.  Tanken er å minimere kontakten med luft etter kjøling.  Tror at etter at rommet er brukt i noen år (med div søl, både av vørter og ferdig øl) så har du avlet frem en god del bakterier som "sitter i veggene". 
 
Trygve skrev:
Så du har nok en vaskejobb foran deg.

Det lukter klor her nå, for å si det slik...

Du bør vel og se på alt av plast - eller kanskje bare kaste det uten å se på det?  Ei gjæringsbøtte, en tappekran eller en slangebit er ikke verd å ødelegge flere batcher med øl for.  Stål og glass får du tross alt reint..... 

Jeg har vurdert å bytte alt av gjæringskar, men selv om det «bare» er plast blir det fort en del hundrelapper å erstatte alle dunkene. Speidel-karene koster 450 kroner stykket hos Bryggselv.no og BetterBottle 300 kr. Dessuten tror jeg ikke det er karene som har skylda, for det er ihvertfall to forskjellige bakteriekulturer (helt ulik smak) som har fått fotfeste, så jeg heller mer mot at jeg har begynt å legge meg til en uvane et sted.

Se også på maltlageret.  Det sies at de fleste bakterier kommer flytende på kornstøv.  Kan du male utendørs? Vi fyller nå malt i mesketanken utenfor bryggerommet, og pumper meskevann opp gjennom skyllemanifolden.  Åpner ikke lokket før alt er gjennomvått, og får dermed mye mindre støv inn på bryggerommet.  Setter lokk på gjæringsspannet - med starsanskum og det hele, og lar også vørteren renne i et kort stålrør som går gjennom hullet til gjærlåsen.  Tanken er å minimere kontakten med luft etter kjøling.  Tror at etter at rommet er brukt i noen år (med div søl, både av vørter og ferdig øl) så har du avlet frem en god del bakterier som "sitter i veggene". 

Jeg brygger på badet og maler på verandaen, så den har jeg skilt så godt det lar seg gjøre. Med Speidel er det bortimot umulig å ikke støve litt når man ha i maltet, men ellers mener jeg at jeg har så god kontroll på støvet som mulig.

Min mistanke går i retning fatene. Jeg fikk infeksjonsproblemer da jeg gikk over til cornelius og tror det er en sammenheng der. Kan, for eksempel, urene hurtigkoblinger være årsaken?
 
gustavf skrev:
Jeg vet ikke om det er stedet for generelle frustrasjoner, men jeg bare må få det ut!

....

Det verste er at jeg ikke vet hvor infeksjonen kommer fra. Det er forskjellige bakterier som har ødelagt IPAen og bitteren også. Og å brygge dårlig øl er jo enten bortkastet tid eller nyttig læring.

Kjipt... Jeg opplevde noe lignende for et år siden eller så. Etter å ha byttet ut alle plastdeler, dvs. slanger, heverter og gjæringsbøtter, så har jeg ikke siden hatt en infeksjon.
 
gustavf skrev:
Jeg har vurdert å bytte alt av gjæringskar, men selv om det «bare» er plast blir det fort en del hundrelapper å erstatte alle dunkene. Speidel-karene koster 450 kroner stykket hos Bryggselv.no og BetterBottle 300 kr. Dessuten tror jeg ikke det er karene som har skylda, for det er ihvertfall to forskjellige bakteriekulturer (helt ulik smak) som har fått fotfeste, så jeg heller mer mot at jeg har begynt å legge meg til en uvane et sted.

I såfall bør du kjøpe én ny dunk og se om den utgjør en forskjell. :)
 
Grove skrev:
I såfall bør du kjøpe én ny dunk og se om den utgjør en forskjell. :)

Jeg har allerede nytt øl på gang og tenkte jeg skulle flaske noe rett fra gjæringskaret. Dersom de flaskene holder seg bra, men resten får problemer, så har jeg et punkt å feilsøke videre fra.
 
gustavf skrev:
Min mistanke går i retning fatene. Jeg fikk infeksjonsproblemer da jeg gikk over til Cornelius og tror det er en sammenheng der. Kan, for eksempel, urene hurtigkoblinger være årsaken?
Kan godt være slik. Jeg finner stadig vekk humlerester inne i poppetsene når jeg rengjør fat. Jeg har noen fat hvor man ikke kan plukke ventilene fra hverandre, poppetsene sitter fastmontert inne i ventilen. Der hjelper kun et lengre lutbad, med etterfølgende StarSan-bad. Forsøk å lage et arrangement hvor poppeten blir presset inn en millimeter eller to slik at det blir gjennomstrømning. Hurtigkoblingene kan også med fordel demonteres og lutbades. Ellers vil alt av gummipakninger og O-ringer kunne holde på bakterier. Ellers snakket Jamil om ujevnheter og sprekker/riper i sveiseskjøtene inne i fatene, men det skal vel kanskje noe til.
'Ondt ofte lider den bryggermann!'
 
Infeksjon skjer alle.

En mulig synder er nok selve fatene, som det sies her. Fra tid om annen bør alle pakninger taes av og kokes i noen minutt. Ventilen på lokket kan også huse bakterier. Hvis ut-ventilen står på kan det vokse bakterier inne i tappeslangen som forplanter seg oppover/nedover i systemet.

På toppen av det hele innebærer det en ekstra risiko når man bruker Brett eller andre bakteriekulturer. Noen tekstbøker anbefaler å skille utstyr brukt på brett/bakterieøl og "vanlige" øl.
 
Jeg skrur av ventilene setter de i et bad med vaskemiddel, og dytter popeten ned slik at vaskemiddelet kommer ned i. Må prøve å få ut humlegunken også. Jeg dytter popeten ned med en skrutekker. Funker som fjell. Jeg demonterer alltid fatene hver gang.
 
Erlendso skrev:
Infeksjon skjer alle.

Jepp. Det finnes to typer hjemmebryggere: De som har hatt infeksjon og de som kommer til å få. Det kan jo være bare uflaks at jeg fikk to-tre batcher etterhverandre. Eller det kan være en sammenheng mellom de to første og den siste var uavhengig uflaks eller noe slikt.

Det blir ihvertfall vasking noen kvelder framover.
 
Skulle for første gang brygge en batch på 5 liter kun med vanlige kjeler. Droppet humleposen, men fikk ikke til skikkelig whirlpool (gryten er mindre i bunn enn i topp), så det kom med masse grums i gjæringskaret. Måtte også dumpe en god del siden det besto for det meste av humle. Endte opp med ca 2 liter av de 5!! Skjønner ikke hvordan jeg har klart det.
 
Aleksander87 skrev:
Skulle for første gang brygge en batch på 5 liter kun med vanlige kjeler. Droppet humleposen, men fikk ikke til skikkelig whirlpool (gryten er mindre i bunn enn i topp), så det kom med masse grums i gjæringskaret. Måtte også dumpe en god del siden det besto for det meste av humle. Endte opp med ca 2 liter av de 5!! Skjønner ikke hvordan jeg har klart det.
3 liter grums er normalt....
5 liters brygg er ikke normalt.....
med så små brygg vill mesteparten bli borte uansett...
jeg lager normalt ca.31-35 liter vørter.
koker ned til 28-32 liter.
etter gjøring og bunnfall sitter jeg igjenn med 27-31 liter øl..
raskt overslag dette.....
DVS jeg beggyner med 35 liter,og slutter med 28 liter.....
 
Andelen som blir borte er omtrent den samme uansett. Før jeg fikk stor nok gryte brygget jeg flere 4-liters batcher med brew-in-a-bag, uten særlig stort svinn. En del av det ble veldig godt øl.
 
Aleksander87 skrev:
Skulle for første gang brygge en batch på 5 liter kun med vanlige kjeler. Droppet humleposen, men fikk ikke til skikkelig whirlpool (gryten er mindre i bunn enn i topp), så det kom med masse grums i gjæringskaret. Måtte også dumpe en god del siden det besto for det meste av humle. Endte opp med ca 2 liter av de 5!! Skjønner ikke hvordan jeg har klart det.

bare å slenge alt i gjæringskaret, så komprimerer det seg selv etterhvert slik at svinnet blir mye mindre.
 
Prøvde meg enda en gang på minibatch, denne gangen med humleposer. Var heller ikke så kritisk til om jeg fikk med litt humlerester. Gikk vesentlig bedre nå.
 
gustavf skrev:
Jeg vet ikke om det er stedet for generelle frustrasjoner, men jeg bare må få det ut!

Kvelden er brukt til å vaske ølskapet og sortere fat. Dette er den komplette beholdningen av fat:

StarSan: Glimrende.
IPA 1: Sterkt infisert
IPA 2: Svakt infisert
Berliner Weisse: For sur og ødelagt etter tabbe med tilsetting av for mye syre
Sterk belgisk: Ikke vellykket, for mye krydder
Bitter: Helt ødelagt av infeksjon

Det verste er at jeg ikke vet hvor infeksjonen kommer fra. Det er forskjellige bakterier som har ødelagt IPAen og bitteren også. Og å brygge dårlig øl er jo enten bortkastet tid eller nyttig læring.
Jeg leste i en tråd at du bruker ukokt, kaldt springvann til rehydrering av tørrgjær. Kanskje dette er en medvirkende årsak? Forutsatt at du da bruker tørrgjær på IPA'ene.
 
Den ultimate bryggetabben:

towtruck9b_sm.jpg
 
Tilbake
Topp