Rengjøre og desinfisere cornelius-fat

gustavf

Administrator
Det er ikke så lenge siden jeg begynte med cornelius-fat og har etter det hatt alt for mye infeksjoner. Jeg har ikke vært spsesielt plaget med infeksjoner før, så jeg mistenker det er noe jeg ikke gjør riktig når jeg desinfiserer fatene. Uansett har jeg nå en håndfull fat som må behandles som spedalske.

Hva er beste prosedyre for å friskmelde et cornelius-fat som er infisert?
 
Om dette er beste prosedyre vet jeg ikke, men kan ikke tro at urene corneliusfat er problemet om du gjør dette.
Fyll fatet med lut, trykksetter det og lar luta strømme ut utventilen. Så tar av gassventilen og lukket og legger også de i lutbad.
Med dette bryter du ned alt organisk matriale og dreper omtrent det som fins av bakterier.
Skyll så av alt med vann og desinfiser på samme måte, men med starsan eller lignende som du ikke skal skylle av før tilsats av øl. (viktig å skylle av skikkelig etter luta da lutrester vil gjøre at ikke starsan virker så godt.
 
Min umiddelbare tanke er at corneliusfat ikke er så veldig utsatte for infeksjoner, men om du først har hatt en, så vil jeg tro at varme er den beste måten å desinfisere fatet på. Fyll fatet med noen liter kokende vann. La det stå i ti minutter for så riste litt og snu det på hodet i ti minutter til. Da tenker jeg at du vil være kvitt det verste. Deretter en dose med Star-san e.l.
 
Kokende vann, basisk og surt vakemiddel tar knekken paa det meste, det som overlever dette tror jeg ikke du blir kvitt.

Basisk er kombi (felleskjöpet), lut eller stoutrens.
Surt er syre (felleskjöpet), starsan eller sterkrens.

Finnes mange flere produkter men disse kommer jeg paa saann i farta.
Kombi og syre er hva som brukes i melkeproduksjon for aa vaske og desinfisere melkeutstyr, det er billig og bra.
 
gustavf skrev:
Det er ikke så lenge siden jeg begynte med Cornelius-fat og har etter det hatt alt for mye infeksjoner. Jeg har ikke vært spsesielt plaget med infeksjoner før, så jeg mistenker det er noe jeg ikke gjør riktig når jeg desinfiserer fatene. Uansett har jeg nå en håndfull fat som må behandles som spedalske.

Hva er beste prosedyre for å friskmelde et Cornelius-fat som er infisert?

Hm, hva gjør du med ventiler og slikt?, er dette nye fat?, eller brukte?
Jeg skrur av ventiler og lokk hiver de i starsan blanding mens fatet får stå med starsan, mulig jeg bare har flaks?
(Har du sett youtube videoene til Craigtube?)
 
Røyrvik skrev:
Kokende vann, basisk og surt vakemiddel tar knekken paa det meste, det som overlever dette tror jeg ikke du blir kvitt.

Var det noen som skreiv at kokende vann ble for varmt for limet som er brukt på Corneliusfatene ?
 
bjønn skrev:
Røyrvik skrev:
Kokende vann, basisk og surt vakemiddel tar knekken paa det meste, det som overlever dette tror jeg ikke du blir kvitt.

Var det noen som skreiv at kokende vann ble for varmt for limet som er brukt på Corneliusfatene ?

Sagt flere ganger her ja.. :)
 
Kan ikke gå god for annet enn mine erfaringer, men jeg har brukt kokende vann de siste 10-20 batchene på Corneliusfatene.
Har sett at noen har problemer med limet på gummibeskutterne i bunn av fatene, men jeg har ikke merket noe av dette.

  • Skyller fatene etter bruk med vann (og såpe om det trengs
  • Skrur av pakkninger, stigerør etc ca hver 3 gang og rengjør dem i starsan
  • Koker 3 liter vann og fyller i fatene
  • Lar det stå i 10-15 minutter før jeg snur dem på hodet i nye 10-15 minutter
  • Tøm ut, la det kjøle seg ned og fyll med godsaker

Som sagt, dette er min erfaring. Den er enkel og effektiv, og har foreløbig vært problemfritt.
Om du har kjøpt brukte fat kan alle pakkninger med trygghet skiftes. Bare sånn for sikkerhetsskyld...


bjønn: If it aint broke, don`t fix it ;)
 
Det er nok riktig at fat ikke er den verste infeksjonskilden; Likevel trenger de en grundig vask og desinfisering i ny og ne. Særlig hvis man er borti Brett og lambics.
Det er viktig å demontere fatet en gang iblandt. Ventiler og poppets legges hver for seg (viktig å skille ut & inn) i en skål med kaustisk soda og varmt vann. Det er også viktig å ta ut stigerøret og skylle dette innvendig, på best mulig måte. Samme med røret under "gas-in". Pakninger kan kokes i en liten kjele. Trykk-ventilen på lokket er også en typisk bakteriebombe som er lett å overse.
Skylling, og en dusj med StarSan etterpå, og du er ferdig.
 
Slik rengjør og bruker jeg corneliusfatene og dettte har gått bra så langt:
Tar utgangspunkt i et brukt fat med ølrester i bunn:
* Jeg skyller et par ganger med kaldt vann.
* Deretter har jeg et par liter varmt vann med Kombi vaskemiddel for fjøs. Tror dette er det samme som sterkrens.
* Jeg setter på lokk og rister kraftig ca ett minutt. Varmen skaper normalt nok trykk i fatet. Hvis ikke tilsetter jeg litt Co2.
*Deretter kobler jeg på en tappeslange og tapper ut noe.
*Etterpå holder jeg fatet opp ned og slipper ut noe gjennom overtrykksventilen.
*Jeg bruker også et skrujern som jeg presser poppeten på gassventilen inn slik at jeg får vaskevann gjennom denne mens fatet er opp ned.
* Så tar jeg av lokket og tømmer fatet. Etter tømming presser jeg ned begge poppetene med skrujern for å slippe ut væske som er der. Tøm på nytt.
* Gjenta prosessen en eller to ganger med skyllevann og la fatet stå med lokk/litt trykk.

* Ved fylling gjentar jeg denne prosessen men med Starsan. Pass på å få starsanblandingen gjennom tapperør, gassrør og overtrykksventil. La stå et par tre minutter.
* Rett før tappingen starter rister jeg godt igjen, ta av lokket og legg det i Starsanoppløsning. Tøm fatet.
* Tappeslangen ligger allerede i Starsanoppløsningen sammen med lokket. Kan gjerne bruke ny tappeslange fra Biltema hver gang.
* Bruk en sprayflaske med Starsanoppløsning på tappekran.
* Plasser fatet på en badevekt og slipp slangen ned i fatet. Koble på tappekran og tapp.
* Etterhvert vil det nå komme en søyle av skum opp fra fatet, og du er nødt til å se på vekta for å bedømme når det er fullt.
* Ta lokket ut av Starsanoppløsningen og smør O-ringen med litt fett. Sett på lokk.
* Under alle disse prosedyrene passer jeg på å vaske hendene i Starsanbøtta for hver gang jeg har tatt i noe urenslig.
* Fyll litt Co2, samtidlig som du slipper litt ut av overtrykksventilen for å få ut oksygen.
* Trykksett fatet med 3,5 bar for å sikre at lokkene er helt tett. Spray på litt starsanblanding på toppen av fatet for å sjekke lekkasjer.
* Smør Inn og Utventil med fett og sett fatet til lagring.

Av og til demonterer jeg alt på fatene, men sålenge jeg følger denne prosedyren ikke alt for lenge etter at fatet er tomt ser dette ut til å gå bra.
 
Har også god erfaring med å demontere fatene omtrent hver tredje gang. Legger alle smådeler i en varm pbw-oppløsning. Skrur ut sikkerhetsventilen. Vasker også fat og stigrøret for væske med pbw. Skyller, starsan, og skrur sammen. Utenom dette, får fatene en rask vask med pbw og grundig skylling før desinfisering med starsan. Trykksetter og spyler ut slanger med pbw/vann/starsan med jevne mellomrom. Har ikke hatt problemer. Pbw er ellers så effektiv mot skit og lort at det nesten er skummelt.
 
neslekkim skrev:
Hm, hva gjør du med ventiler og slikt?, er dette nye fat?, eller brukte?

Dette var nye fat som er brukt for første gang, og jeg skylte dem en runde med kokende vann og etterpå med StarSan før bruk.
 
Jeg endte opp med å demontere fatene, untatt popettene, som ikke kan demonteres lett på mine fat. Så fylte jeg fatene med solid blandet kaustisk soda rundt 2/3 fulle og lot dem stå ca 20 minutter, før jeg snudde dem på hodet i ei bøtte og lot dem stå 20 minutter til. Smådelene fikk bade i ei bøtte.

Mellom kaustisk soda og StarSan sprayet jeg med StarSan og skyldte, for å nøytralisere basen.
 
gustavf skrev:
Jeg endte opp med å demontere fatene, untatt popettene, som ikke kan demonteres lett på mine fat. Så fylte jeg fatene med solid blandet kaustisk soda rundt 2/3 fulle og lot dem stå ca 20 minutter, før jeg snudde dem på hodet i ei bøtte og lot dem stå 20 minutter til. Smådelene fikk bade i ei bøtte.

Jeg klarer heller ikke å demontere popettene, men så at kegkits nå har tatt inn universalpopetts, egentlig en fjær med popetthode som ser ut til å være lettere å demontere.
Men ellers er det nevnt ovenfor her, det å stikke et skrujern i popetten så du får vaska litt der iallefall.
 
Jeg har postet et innlegg her tidligere med forskjellige typer poppets.
Noen av dem har mothaker, og for å demontere disse må du ha en tannlegesonde eller lignende.
Da er det bare å bøye inn mothakene, og poppetten slipper taket. monteres igjenn ved å presse på plass... forutsatt at du ikke bruker for mye makt ved demontering er det ingen problem å gjøre dette.
Jeg har gjort dette på 2 av mine fat. de er fra Italia, og har slik poppett.
US keggene har løse poppetts og er enklere sådan.

EDIT... her er den... http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3130.msg23261.html#msg23261 Igjen... her er en artikkel om demontering...http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=30&t=1219
enda en nyttig pdf....
 

Vedlegg

  • Keg_Info.pdf
    187,2 KB · Sett: 585
gustavf skrev:
Jeg endte opp med å demontere fatene, untatt popettene, som ikke kan demonteres lett på mine fat. Så fylte jeg fatene med solid blandet kaustisk soda rundt 2/3 fulle og lot dem stå ca 20 minutter, før jeg snudde dem på hodet i ei bøtte og lot dem stå 20 minutter til. Smådelene fikk bade i ei bøtte.

Mellom kaustisk soda og StarSan sprayet jeg med StarSan og skyldte, for å nøytralisere basen.
gustavf skrev:
Jeg endte opp med å demontere fatene, untatt popettene, som ikke kan demonteres lett på mine fat. Så fylte jeg fatene med solid blandet kaustisk soda rundt 2/3 fulle og lot dem stå ca 20 minutter, før jeg snudde dem på hodet i ei bøtte og lot dem stå 20 minutter til. Smådelene fikk bade i ei bøtte.

Mellom kaustisk soda og StarSan sprayet jeg med StarSan og skyldte, for å nøytralisere basen.

Jeg skyller fatene etter bruk. så etter noen dager, eller når jeg har tid, demonterer jeg alt og fyller fatet med varmt vann og 50ml PBW. Alle delene legger jeg oppi et spann med litt PBW. Så lar jeg det ligge i noen timer før jeg vasker fatet med en do kost og smådelene med en oppvaskbørste.
Jeg demonterer sjeldent poppetene men spyler gjennom koblingene. Når jeg brygger desinfiserer jeg med 10ml fosforsyre blandet i 5l vann.
 
Eg har også hatt problemer med infeksjoner da eg begynte med Cornelius fat, selv om eg hadde skrubbet de skikkelig og desifisert ved hjelp av sterkrens. Da eg inspiserte fatene nøye med lommelykt viste seg at de brukte fatene eg hadde kjøpt fra Vinogbar hadde noen små rustflekker (størrelse en prikk) i bunnen, samt noen striper i bunnen laget av stigerøret. For å bli kvitt rustflekkene lagde eg en kraftig blanding med sterkrens og lot det stå over natten. Det fjernet alt av rust i begge mine fat, og de ble skinnende rene. For å være på den sikre siden fylte eg senere fatene opp til randen med kokende vann, tilsatt sterkrens, og lot det stå i en time. Dette tok knekken på alt av bakterier og mine neste to brygg har etter flere måneders lagring ikke vist noe tegn på infeksjon. Nå når mine fat er trygge, tror eg det blir lettere å holde de fri for infeksjon. Så eg vet ikke helt hvordan mine rutiner blir fremover. Å fylle mine fat med kokende vann, ser ikke ut til å ha skadet fatene på noen som helst måte :)
 
Da har jeg testet med en batch som halve havnet på fat og andre halve på flasker. Fatet er uten infeksjon, men denne gangen kom det en infeksjon snikende i flaskene. Jeg mistenker at jeg skal ha nye gjæringskar (som også brukes til omtapping ved flasking).

Og, jada, flaskene ble sendt til Bjorleik.
 
Tilbake
Topp