Pub på Greåker

Skjelstad

Fylkesstyre
Jaja... Jeg har jo lenge hatt dårlig impulskontroll når det kommer til kjøp av bryggeutstyr. Nå har jeg tatt det et steg lenger og kjøpt Olavs Pub. Planen er selvsagt å brygge deler av godsakene selv men her må nok ting gå seg til over tid. Blir uansett utrolig moro fra nyttår!

Godt fornøyd med denne plussartikkelen: Skjelstad kjøper pub

Dagens forside i Sarpsborg Arbeiderblad:
Screenshot_20221217_082604_Samsung Internet.jpg
 
Takk for det!

Dette blir en rakett med flere trinn;
- Lære meg å drive puben (fra nyttår)
- Skjenke egenprodusert øl (i løpet av første halvår 2023)
- Selge øl utenfor/ut av puben (i løpet av første halvår 2024)

Holder dere løpende oppdatert.
Spennende. Med tanke på sistnevnte punkt, er det ikke slik at du da lå ha egen salgsbevilling (i tillegg til skjenkebevillingen i puben), og kanskje til og med atskilt lokale for salg?
 
Stemmer (nesten) det, Jørgen. Salgsbevilling er noe helt annet enn skjenkebevilling. Men lokalet er mulig å dele av så jeg kan ha både skjenking og salg. Dessuten finnes det jo andre kanaler å selge øl gjennom.

Som sagt - flere trinn her... ;-)
 
Spennende. Med tanke på sistnevnte punkt, er det ikke slik at du da lå ha egen salgsbevilling (i tillegg til skjenkebevillingen i puben), og kanskje til og med atskilt lokale for salg?
Hei. Dette var spennende, jeg driver med det samme i så sentrale strøk som Snåsa, hehe! Å få bevillinger har gått greit, men du må innom Mattilsynet og Skatteetaten en runde. Ellers er det bra butikk å selge egenbrygget øl. Lykke til!
 
Det er mange av våre venner i Norbrygg (forum/medlemmer/tidligere medlemmer) som har gått denne løypa før deg.
Ikke vær tilbakeholden med å ta kontakt med 'alle' og be om gode råd og tips - Norbrygg-medlemmer imellom.
Vi støtter våre brygge-venner i alt - alltid.
Lykke til.
Vi kommer svært gjerne innom
 
En liten oppdatering...

Det har vært jobba ekstremt mye så langt i år. Har ikke vært innom her på lange tider. Nå er jeg ute av min tidligere jobb og kan konsentrere 100% på pub. Åpent tirsdag til søndag så det blir fortsatt noen timer men stort sett lystbetont så det går jo som en lek så langt.

Svært varierende besøk så ikke lett å forberede bemanningsmessig. Men slik er det vel antagelig nå i lavsesong.

Brygginga er lagt på is i påvente av full kontroll på ordinær drift og kanskje noe som kan minne om noen timer fritid.

Jobber med sortimentet her. Det går jo selvsagt over 90% pils fra tank men jeg har stor glede av å pimpe utvalget med håndtverksøl jeg selv har stor sans for. Og det ser ut til at gjestene faktisk setter pris på at det går an å få kloa i godsaker man ikke ser så mange andre steder.

Brygging er en ting men jeg har jaggu ikke fått noe dreis på drikkinga heller. Julekalenderen står fortsatt uåpna sammen med en hel bråta øl som skulle vært testa. Hittil i år har jeg klokka inn 3 halvlitere - alle karboneringstest av de siste brygga fra fjoråret.

Alt i alt mye jobb men også mye glede. Deilig å se at besøket er langt høyere enn før nyttår. Det tyder på at aktiv jobbing med variabelt program faktisk gir resultater.
 
Kanskje til inspirasjon:

Jeg prøver å pushe litt mer interessant ølutvalg på noen av de lokale pubene....

Det jeg gjerne skulle sett er at de til en hver tid hadde var 3-4-5 spesielle øl som gjerne ofte ble skiftet ut. I menyen burde det på et eller annet vis gått fram anbefalt rekkefølge på disse ølene. Drømmen er at når jeg sånn omtrent en gang i måneden er innom puben kunne få en ny ølopplevelse. Jeg er klar over at når man driver en pub er det viktig å passe på økonomien og at man er sikret at det er en god nok omsetning på øllageret, men på den annen side, når valget er industripils fra vestlandet på tapp eller mango IPA fra samme sted på boks, skal det mye mer til før jeg går ut (og jeg er vel neppe eneste i byen her som har oppdaget at øl er mer enn pils...)

Er ikke så langt herifra til Greåker, men litt vanskelig returreise uten eget kjøretøy ;-)
 
Tilbake
Topp