Volum CO2 ved karbonering

Jeg har ikke vekt som skiller så lite gram på ett helt fat som fort veier 22,5 kg. Men nå var det mer metoden jeg etterlyste.

Så denne video nylig,
Ikke jeg heller, derfor kobler fra og veier SodaStream flaske, regulator, slange og ball lock :). Skriver ned vekt.

Kobler på setter 3-4 bar trykk, ruller eller rister. Kobler fra for å kontrollveie.

Når vekta er mellom 60 og 70 gram lettere er jeg ferdig.

Som du ser i tråden foretrekker @loebrygg konstant trykk. Siden du skal karbonere 4 fat hadde jeg definitivt brukt hurtigmetoden med kjøkkenvekt hvor du veier flaske, regulator og slange.
 
Ikke jeg heller, derfor kobler fra og veier SodaStream flaske, regulator, slange og ball lock :). Skriver ned vekt.

Kobler på setter 3-4 bar trykk, ruller eller rister. Kobler fra for å kontrollveie.

Når vekta er mellom 60 og 70 gram lettere er jeg ferdig.

Som du ser i tråden foretrekker @loebrygg konstant trykk. Siden du skal karbonere 4 fat hadde jeg definitivt brukt hurtigmetoden med kjøkkenvekt hvor du veier flaske, regulator og slange.
Jeg prøvde dette en gang, det ble bare skum når jeg tappet. Det vil jo være 3-4 bar i headspace når man er ferdig, jeg skulle kanskje ha rullet fatet etter at vekten var riktig for å få ned trykket?

Jeg har som regel tid til å karbonere med serveringstrykk, ølet har bare godt av å stå en uke eller to før man begynner å tappe. Men det kan være tilfeller det haster og da kan det være greit å bruke denne metoden.
 
Jeg prøvde dette en gang, det ble bare skum når jeg tappet. Det vil jo være 3-4 bar i headspace når man er ferdig, jeg skulle kanskje ha rullet fatet etter at vekten var riktig for å få ned trykket?

Jeg har som regel tid til å karbonere med serveringstrykk, ølet har bare godt av å stå en uke eller to før man begynner å tappe. Men det kan være tilfeller det haster og da kan det være greit å bruke denne metoden.
Du må la fatet stå en stund slik at overtrykket i headspace får tid til å absorberes av ølet. Å rulle/riste et fat tilsvarer å riste en flaske før du åpner den. Det kan man gjøre etter å ha vunnet Tour de France – ellers ikke :cool:
 
Jeg syns serveringstrykk er finfint sånn generelt, men en sjelden gang i ny og ne, så har jeg det travelt og da syns jeg 3 bar i 24-30 timer er en grei løsning :)
 
Det du ikke skjønner må være at de fleste ikke har det så travelt da?

Det er enklere å bare sette på serveringstrykk og la det stå til det er ferdig.
Jada, det fungerer godt, det også. Har karbonert minst et hundretalls fat på den måten. Mener allikevel at vekt er den mest nøyaktige metoden.
 
Jada, det fungerer godt, det også. Har karbonert minst et hundretalls fat på den måten. Mener allikevel at vekt er den mest nøyaktige metoden.
Den mest nøyaktige metoden kan det vel ikke være?

Den raskeste, ja, men det er vanskelig å få det mer nøyaktig enn å karbonere med det trykket ølet skal serveres på.
 
Jeg har ikke hatt noe problem med skum med følgende prosedyre (hastverk før hyttetur så måtte få øl på boks):

- Ølet kjølt ned til 2C i forbindelse med kaldkræsjing
- Ristet inn CO2 med vekt
- Lar fatet stå kaldt en times tid
- Blø av headspace trykket (det er ikke mange gram CO2 som slippes ut ved lite headspace)
- Motrykksfylt bokser med Tapcooler Nanocanner
- Null problem med skum, ferdigkarbonert og bokset på 1-2-3 :)

Rister også ofte inn CO2 og slenger fat rett i Keezer, blør bare av headspace trykket før jeg kobler til CO2 manifold sånn at det ikke går CO2 "feil vei" som kan dra med øl opp i CO2 slange (fyller ofte fatene helt opp til sikkerhetsventilen). Tapper ferdigkarbonert øl samme dag som fating etter en time eller så.
 
Den mest nøyaktige metoden kan det vel ikke være?

Den raskeste, ja, men det er vanskelig å få det mer nøyaktig enn å karbonere med det trykket ølet skal serveres på.

Vekt eller konstant trykk og temperatur er begge deler like nøyaktig gjøres det riktig
Jeg velger det samme som deg fordi det er enklere og jeg ikke har dårlig tid
 
Naturlig karbonering er for øvrig også ganske nøyaktig. Gjør ofte det på fat hvis jeg ikke umiddelbart har plass i kjøleskap
 
Den mest nøyaktige metoden kan det vel ikke være?

Den raskeste, ja, men det er vanskelig å få det mer nøyaktig enn å karbonere med det trykket ølet skal serveres på.
Jo, det vil jeg bestemt mene, siden du fjerner variablene trykk og temperatur. 60 gram er 60 gram uansett. Et manometer har dessuten sjelden så god oppløsning at man klarer å lese det av helt nøyaktig. Men altså – det fungerer aldeles glimrende å karbonere etter tabell. Naturlig karbonering på fat er også veldig undervurdert – har god erfaring med det. Jeg har det aldri travelt, så at jeg anbefaler vekt har igjen ting med dårlig tid å gjøre. Men jeg liker å kunne karbonere 5-6 fat på en halvtime – og etterpå kunne stenge CO2-anlegget. Enhver får finne metoden som passer best.
 
Jo, det vil jeg bestemt mene, siden du fjerner variablene trykk og temperatur. 60 gram er 60 gram uansett.
Temperatur er ikke en variabel når jeg setter fatet til karbonering i kjøleskapet det skal serveres fra. Mengde CO₂ i ølet vil være konstant til det er tomt.

Når det gjelder trykk, det er ikke viktig for meg å vite at det er 60 gram CO₂ i et fullt fat. Det er viktig at ølet er riktig karbonert når jeg drikker det. Og er riktig karbonert for meg 1 bar på manometeret så setter jeg 1 bar på manometeret.

Mener du det er for unøyaktig så kommer den variabelen tilbake med en gang du begynner å tappe fra fatet og må koble til CO₂. For du beregner vel ikke hvor mye CO₂ som forsvinner hver gang du tapper et glass og bruker vekt for å tilføre det som har forsvunnet?
 
Mener du det er for unøyaktig så kommer den variabelen tilbake med en gang du begynner å tappe fra fatet og må koble til CO₂. For du beregner vel ikke hvor mye CO₂ som forsvinner hver gang du tapper et glass og bruker vekt for å tilføre det som har forsvunnet?
Bruker selvsagt vanlig serveringstrykk når jeg serverer. Å skulle beregne vekten av CO2 i hvert glass ville vært så absurd tungvint at man måtte vært langt ute på autismespekteret for å praktisere det. Så metoden glir over i tabelltrykk etterhvert som fatet tømmes :cool:
 
Bruker selvsagt vanlig serveringstrykk når jeg serverer. Å skulle beregne vekten av CO2 i hvert glass ville vært så absurd tungvint at man måtte vært langt ute på autismespekteret for å praktisere det.
Det var ironisk ment, jeg skjønner at ingen gjør dette.
 
Tilbake
Topp