Eplecider 5-7%

Hei,

Har prøvd å søke litt på enkle måter å lage cider på.Leser at det skal gå an å lage en enkel og grei cider av Europris/firstprice juice men finner ingen oppskrift på dette.
Skal det bare være å fylle opp en 25L batch,kjøre i gjæren(WLP775 - English Cider Yeast) å la dette godgjøre seg?Vil gjerne ha en ganske tørr cider utav dette.
Legg gjerne inn en oppskrift hvis du har.På forhånd takk ;)
 
Jeg kjøpte 20l eplejuice på europris og tilsatte samme gjæren. Lagde starter av 1/2 liter maltekstakt og 1/2l juice. Tilsatte ca 2g gjærnering og gjæret på 18C.
Smaker litt lite men tørr og god. :yes:
 
Takker for svar!Kanskje prøve en annen type juice da for en fyldigere smak.Men oppskriften virker hvertfall enkel og grei ut;)
 
Danstar Nottingham og Safale S-04 sies å være best i Cider skal vi tro han her;
http://www.homebrewtalk.com/f32/results-juice-yeast-sugar-experiments-83060/
 
Har også gjort et forsøk med "kartongjuice".  Den ble knusktørr (som jeg liker den); men manglet kropp og smak.  Ble tynn i smaken, tiltross for greit alkoholnivå.  Synes varianten fra ekstraktsett ble mer heldig.

Så melder spørsmålet seg.  Hva med ølplecider?  Ser Safale S-04 anbefales, kan man tenke en kombinasjon av eplejuice og malt og at den vil kunne gjære greit uten at de vil skape gjensidige problemer for hverandre?

Noen som har forsøkt eller lest noe om forsøk i den retning?

MM
 
Vi har prøvd med en liten mesk med krystall og pale-malt for å søte opp en sider. Den ble ganske god, men jeg tror den som annen cider trenger å stå ganske mange måneder før enkelte bismaker roer seg ned.
 
Du kan evt. prøve å "mette" mosten, slik at gjæren når sin alkoholtoleranse og stopper der. Alternativt, kan du stoppe gjæringen fullstendig ved å tilsette midler som dreper gjæren for deretter å søte den til med litt ekstra eplejuice.
 
Hvorfor blir da spørsmålet? Kun fordi du kan?

Om du ønsker utpreget fruktsmak i øl kan du regulere det ganske bra med gjærtype og gjæringstemperatur.
Hvorfor skulle en ønske å drikke en cider med maltpreg? Da er det vel mer naturlig å ta seg en øl om en ønsker maltsmaken? Eller rett og slett bare nyte Cideren slik som den er?
Om du ønsker mer rest-sødme og en søtere cider så kan du jo avbryte gjæringen før den er ferdig, eller tilsette honningsøtet eplejuice om du ønsker en cider typ svenskecider eller butikk-cider. Er jo mange som liker best den søte typen.
 
Coops økologiske eplejuice gir en ganske god sider. En kamerat laget en batch i fjor høst (gjæret med WLP775), og den ble overraskende bra. Jeg har ingen anelse om hvilke epler sm ble brukt for å lage juicen, men skal man ha god sider er eplesorten(e) av avgjørende betydning.
 
I Norge er det også mange som ikke høster eplene sine fra epletrærne. En kan høste slike for deretter å kjøre dem gjennom juspresser, og det finnes noen rundt om i Norge som gjør dette for ikke ekstravagante priser. Da kan du be dem om å presse juicen rett i gjæringskaret for å bruke naturgjæren.
 
Martin E skrev:
Vi har prøvd med en liten mesk med krystall og pale-malt for å søte opp en sider. Den ble ganske god, men jeg tror den som annen cider trenger å stå ganske mange måneder før enkelte bismaker roer seg ned.

Her er en oppskrift jeg har prøvd meg på, ikke så helt god helt etter to-tre uker, men har den til lagring i kjelleren nå.

Graff, en hybrid av cider og øl, med navn fra Stephen Kings Dark Tower-bokserie. (inspirasjon fra denne tråden http://www.homebrewtalk.com/f81/graff-malty-slightly-hopped-cider-117117/)
mesket 300g crystalmalt 80L og 200g hvete rundt 68 grader i 30min i 3L vann og sparget med 1L.
Tilsatte så 1.25kg LME (amber) og kokte i 30 min med 22g Liberty humle (4.1%) og gjærnæring.
Slengte dette oppi gjæringskaret med 15L Coop eplejuice (100kr for 12L akkurat nå!) og 1 pakke S-05.

Poenget er å få en "sider" med en del restsødme pga maltekstrakt og crystallmalt og som er ferdig utgjæret på to uker.
Fikl OG på 1.056
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Tusen takk, Lars - akkurat noe sånt jeg var på utkikk efter! :)

MVH

Morten M

det beste var at jeg kunne lage den samtidig som jeg mesket kornet til en annen batch. 2 batcher øl på samme tid som 1!
 
I mitt foreløpig siste forsøk på cider tilsatte jeg 200 gram sorbitol til 23 liter. Det gir såpass lite sødme at cideren fremdeles er tørr, men nok til å fungere som smaksforsterker og tilføre en viss fylde.
 
Graff står på lista.  Gleder meg til å ta inn eplene og presse som en gal. 
Må gjøre det med håndmakt, da presse fremdeles står på innkjøpslista.
Må nesten lese serien omat og drikke graff underveis.
 
Hvis du skal presse epler: Trenger du ikke en silduk mellom lagene? Type osteduk eller lignende? Og trenger du ikke en kvern først til å mose eplene?
 
Neida. Jeg klemmer dem i hånda, ett og ett. Askeladden style. :) Hvis det ikke går så moser jeg dem i kenwooden og siler dem i en duk.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg pressa epler på lørdag. Fant et bilde av en ramme på et av forumene som jeg mer eller mindre klona.
Brukte et tynt gardin fra IKEA som silduk, og en jekk fra Biltema til å presse med.
Den største jobben var å få mosa eplene før pressing. Jeg lagde en slags "blender" av en gammel gjæringsbøtte, en gjengestang og noen beslag fra Biltema.
Jeg måtte dele opp eplene i mindre biter for å få dette til å fungere, men det ble lett å presse saften ut etterpå.

Pasteruriserte, kjølte ned og tilsatte WLP775 "English Cider".

Litt uklare mobilbilder, men det viser i hvert fall oppsettet.

Eplepresse.jpg


Eplemoser.jpg


Ramme.jpg
 
Tilbake
Topp