Pumpkin ale

Planlegg å laga pumpkin ale som amerikanarane skryt slikt av. Har litt problem med å finna gresskarpuré, så eg tenkte å handla gresskar, for sidan å laga pureen sjølv. Nokon som har erfaringar å dela?
Roffe
 
Jamil Zainasheff anbefaler baking i ovnen til det lukter snadder, deretter mosing og mesking. Jeg anbefaler å spise gresskaret...:)
 
Gahr skrev:
Jamil Zainasheff anbefaler baking i ovnen til det lukter snadder, deretter mosing og mesking. Jeg anbefaler å spise gresskaret...:)

Stiller meg bak dette, det er vel det eneste jeg har hørt også. Å gjøre slikt med grønnsaker og frukt i stede for å kjøpe hermetisert er jo tross alt det mest naturlige. Om man kjøper ferdigpurèer og hermetiserte ting, så vet man jo aldri helt hva som er puttet oppi.
Tenker å brygge noe slikt selv, når kona finner ut at hun kan være hjemme i mer enn 2 timer slik at jeg får brygget....
 
Jeg har sett og lest om bruk av denne pureen. I de tilfeller da det brukes, smøres dette tykt utover i en dyp langpanne.
Deretter krydres massen med de krydder som hører til, muskatnøtt osv. Og så strøs det godt med brunt sukker over.
Etter dette har godtgjort seg på middels varme en stund fyres det så i mesken.
 
Jeg har 5-6 gigantiske gresskar i hagen som begynner å bli orange. De skal selvfølgelig brukes i pumpkin-ale! :)

De sier at gresskar bidrar med lite eller igenting rent smaksmessig; Det er det krydderiene i pumpkin-ale som står for. Vår gode venn Jamil Zainasheff påstår at hvis bryggeren hadde bløffet og sagt han brukte gresskar i ølet når han ikke gjorde det ville folk trodd på dette.
Faktisk risikerer man også at mesken tetter seg ved bruk av gresskar, som ble tilfelle når Nøgne Ø lagde sin pumpkin-ale (Ref. Mother of all stuck mashes).

Men siden jeg er sta som et esel skal hjemmedyrkede gresskar prøves. Tenkte å bake de i ovnen til det lukter "pumpkin pie". Deretter bruke både saft og fruktkjøtt i mesken.
 
Erlendso skrev:
(Ref. Mother of all stuck mashes).

Men siden jeg er sta som et esel skal hjemmedyrkede gresskar prøves. Tenkte å bake de i ovnen til det lukter "pumpkin pie". Deretter bruke både saft og fruktkjøtt i mesken.

Den mesken hadde jeg likt å ha sett :p

Det er vel enda mer stas å lage pumpkin ale av hjemmedyrket gresskar? ;)
 
Brygger pumpin ale i helga. Tenker å bake gresskar med brunt sukker i ovnen for så å lage puree av det. Rett i mesken.
 
Vi kjøpte en gang gresskarpurè på meny (ved ringen kino). Men det kostet 60 kr for en boks.. :eek:

Kan kanskje bruke pæregresskar? Er som regel Litt mer smak i det

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg planlegger å bruke butternut, digger å spise den bakt, så da MÅ det jo bare funke i øl?!?
 
Tilbake
Topp