Pumpkin ale

Eg såg for meg at eg skulle nytta meskepose, og meska gresskarpurreen i ein halv time, for så å ta ut posen,og fortsettja som om ingen ting hadde hendt.
 
Få det bestilt i kvled så har du det på fredag. Gjærstarter settes fredag ettermiddag/kveld, og er klar til dyst på søndag :) hehe

Har Ringwood ale som skal klargjøres for brygging i helgen. Står imellom pumpkin ale og IBA. Choises.... :p
 
Aleksander_B skrev:
Når vi er inne på brygging av pumpkin ale, hvor får man tak i ris skall? Er ikke særlig lysten på stuck mash!

Det står i "brygge-koranen" Brewing Classic Styles at Jamil Zainasheff, selveste "Bear Grylls" innen hjemmebrygging aldri har trengt risskall! Live adventourous; Kjør på uten ris! :)
 
Aleksander_B skrev:
Har Ringwood ale som skal klargjøres for brygging i helgen. Står imellom pumpkin ale og IBA. Choises.... :p

Denne gjæren har litt frynsete rykte blandt hjemmebryggere mtp. diacetyl og butterscotch-smak.
Ville kjørt en grundig diacetyl-rest på denne. Hadde og vært flott med en tilbakemelding på hvordan den fungerte for deg!
 
Erlendso skrev:
Aleksander_B skrev:
Når vi er inne på brygging av pumpkin ale, hvor får man tak i ris skall? Er ikke særlig lysten på stuck mash!

Det står i "brygge-koranen" Brewing Classic Styles at Jamil Zainasheff, selveste "Bear Grylls" innen hjemmebrygging aldri har trengt risskall! Live adventourous; Kjør på uten ris! :)

Korrekt!
 
I morgen/torsdag går mye moset gresskar i mesken. Skal teste nytt meskekar (takk Freddy :) )med falskbunn fra Blichmann. Da ligger iallefall forholdene til rette for at det ikke skal tette seg. Så får vi se om denne porteren vil bli brygget.
 
4fa06e9c-fda4-9544.jpg


Er planen, men som du ser er det mye som stikker ut. Blir nok nor liggeunderlag eller lignende.
 
Flasket Pumpkin Ale i går, den er laget på "boksemat" & ellers full grain. Var veeeldig skeptisk når den gikk til gjæring for da smakte den julekaker og alt annet enn øl..  :rasende: Men 16 dager senere så fremstår den som en frisk Ale med behagelige undertoner av krydder, hvor gresskaret forsvant vet ikke jeg men alle som har smakt på gresskar i boks kan vel ikke være så uenig i at det smaker som det ser ut..  :eek:ppkast: Og hvorfor en absolutt skal ødelegge en god Ale ved å tilsette dette er mer enn jeg fatter.
Men som sagt, Pumpkin Alen står til karbonering, smaker godt og solen skinner - med andre ord alt er såre vel i kongeriket.!  :yes:
 
Bakte gresskaret mitt etter å ha kuttet det i terninger. Bakte det på litt for lav varme, så tror ikke jeg fikk maks utnyttelse av det. Ble en snadder mesk dog.
 

Vedlegg

  • IMG_1424.JPG
    IMG_1424.JPG
    386,6 KB · Sett: 303
Som en drøm. Må resirkulere vørter og røre lett mens man stegmesker. Litt tiltak, men førte til den klareste vørteren jeg noen gang har hatt.
 
Aaah. Gleder meg til min BB30 for å kunne gjøre det samme selv. :)

Godt at bryggedagen din var uten større komplikasjoner :)
 
Aleksander_B skrev:
Godt at bryggedagen din var uten større komplikasjoner :)

Det sa jeg aldri. Rota det fælt til for meg selv :p Nevner i fleng:

- glemte å skru på oppvarmingen på skyllevannet
- glemte å ha i 5.2-buffer i meskevannet
- veltet maltmølla med full hopper da drillen satt seg fast
- bakte gresskar på for lav varme
- glemte å ha i krydder (måtte koke disse separat og tilsette under kjøling)
- måtte bruke gammel Black Patent (VinogBar sendte ut tregere enn Bryggselv)
- måtte bruke Centennial istedet for Cascade, da jeg antok at jeg hadde dette i frysen

Og ja - jeg var edru
 
Tilbake
Topp