Gjæring

Hei
Satte mitt første brygg  i går. Brukte white labs gjær.
Hvor lang tid tar det før eg merker at det gjærer.
Hvis det i verste tilfele ikkje starter å gjære, er det noe eg kan gjøre?
 
ruben skrev:
Satte mitt første brygg  i går. Brukte White Labs gjær.
Hvor lang tid tar det før eg merker at det gjærer.

Normalt fra 12 til 48 timer.

Hvis det i verste tilfele ikkje starter å gjære, er det noe eg kan gjøre?

Det er lite sannsynlig, men i så fall må du tilsette ny gjær.
 
Det har gått ca 11 timer siden eg hadde i gjær. Merker fortsatt ikke noe putring i gjæringslås. Bør eg ta meg ein tur på europris og kjøpe meir gjær? Eller kan eg bruke vanlig tørr gjær?
 
ruben skrev:
Det har gått ca 11 timer siden eg hadde i gjær. Merker fortsatt ikke noe putring i gjæringslås. Bør eg ta meg ein tur på Europris og kjøpe meir gjær? Eller kan eg bruke vanlig tørrgjær?
Ta det med ro... den starter nok.
Ha for all del ikke i gjær fra europris eller vanlig tørrgjær!
Om det ikke begyner i gjærlåsen kan det godt hende gjæringen er i gang.
La brygget stå i ro og fred, og ikke åpne lokket, men gi det tid.
 
Bobling i gjærlåsen er aldri en god indikasjon på aktivitet, det kan godt være lekkasjer rundt lokket.

11 timer er uansett ikke noen lang tid i forhold til tegn til aktivitet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Utløpsdatoen på gjæren har betydning. Eg har safale 05 og 04 dersom du skulle bli desperat.
Roffe
 
Jeg har brygget ekstrakt, og hatt ølet på gjæring i 7 dager nå. OG var på 1045. Etter det jeg har forstått bør FG da være på 1/4. I instruksen står det 1014. Ølet har stått 1 dag lenger enn det instruksen sier, og ble idag målt til 1025. Gjæringen skal ifølge instruksen ha en tamperatur på 18-22*c. Jeg har mål den til 18-19, (en morgen 17,5*C)... Det jeg lurer på er hva som kan ha skjedd? Har gjæringen stoppet opp, har den jobbet i et  "sakte" tempo da temperaturen muligens har sunket litt på nattestid? Hva bør jeg gjøre?
 
Vent en uke til eller to, en uke er egentlig litt for kort tid til at all gjæringsaktivitet skal være ferdig. Bruker å vente minimum 2 uker på alt øl før jeg sier meg ferdig med gjæringen.
 
Et overgjæret øl på 1.045 bør være utgjæret i løpet av fire–fem dager. Hvilken type gjær dreier det seg om?
 
Kjetil S skrev:
Et overgjæret øl på 1.045 bør være utgjæret i løpet av fire–fem dager. Hvilken type gjær dreier det seg om?

Bør være og er, er to forskjellige ting det :)

Gjæringsforløpet avhenger jo ikke bare av FG og gjærtype, temperatur og oksygen spiller også en rolle.

Lar mine brygg stå i minimum 2 uker på gjæringsdunken, så langt har ingen tatt skade av å stå for lenge.
 
Roffe skrev:
Utløpsdatoen på gjæren har betydning. Eg har Safale 05 og 04 dersom du skulle bli desperat.
Roffe
Hei
Takkar for det.
Det bobler fint nå:) Så eg satser på at alt er ok.
Håper kansje på å sette Brown Ale i måren.
Kansje eg får ånden over meg å tar noen bilder også:)
 
Kan "for lang" gjæring påvirke smaken av ølet? (Når jeg mener "for lang" tenker jeg at FG der den skal være)
 
Lima skrev:
Kan "for lang" gjæring påvirke smaken av ølet? (Når jeg mener "for lang" tenker jeg at FG der den skal være)
Ja, om du lar ølen stå på gjærkaka i mange uker kan det begynne å påvirke smaken. Hvor mange uker kan variere, men 4-6 uker er i hvertfall trygt for Ale. Vi har ved flere tilfeller latt det stå i 3 og 4 uker uten problemer. Har og sett andre som har latt det stå i 3-4 måneder uten problemer, men da tror jeg du balanserer på kanten av hva som er "trygt"

Lager, som normalt står på lavere temperatur kan oftest stå lengre enn Ale.
 
Tilbake
Topp