Tråden for dumme spørsmål.

Desinfiserer du hele slangestrekket og picnickran/tappekran før tilkobling til fat eller kun koblingen mot ball lock på fatet?Eller kanskje ikke den heller?

Ikke så veldig dumt spørsmål kanskje, men er det noen her som har Brewcrafter Mottrykksfyller, og kan verifisere at det ikke er nødvendig med avkjølt øl for å bruke den ?

Vis vedlegget 70299
Jeg har en slik, og er igrunn veldig fornøyd, hadde den bare fungert på shortneck-flasker også. Har ikke noe adapter som er beregnet for shortneck, heller.
Men fylleren i seg selv er veldig kjekk.
Jeg har ikke forsøkt å flaske uavkjølt øl, men min erfaring er å reduserer skumdannelsen ved å heve trykket i fatet, og dernest flasketrykket. Da frigis lite CO2 fra væsken under flaskingen, og minimalt med skumming.
Hvor mye jeg hever trykket, avhenger av hvor karbonert øl'et er.
Jeg har ikke erfart at dette medfører overkarbonerte flasker heller.
Tror nok den samme fremgangsmåten kan også benyttes med uavkjølt øl.

Jeg har en slik, og er igrunn veldig fornøyd, hadde den bare fungert på shortneck-flasker også. Har ikke noe adapter som er beregnet for shortneck, heller.
Men fylleren i seg selv er veldig kjekk.
Jeg har ikke forsøkt å flaske uavkjølt øl, men min erfaring er å reduserer skumdannelsen ved å heve trykket i fatet, og dernest flasketrykket. Da frigis lite CO2 fra væsken under flaskingen, og minimalt med skumming.
Hvor mye jeg hever trykket, avhenger av hvor karbonert øl'et er.
Jeg har ikke erfart at dette medfører overkarbonerte flasker heller.
Tror nok den samme fremgangsmåten kan også benyttes med uavkjølt øl.
Har bestilt. Blir spennende å prøve. Håper bare Postnord leverer før nyttår

Bruker stortsett starsan til alt, men innimellom så tyr jeg til sån etanol desinfeksjons spray (skylles bort med vann)

front_20241205_230839.jpg

back_20241205_230852.jpg

Er dette innafor?

(bruker starsan når jeg skal bruke noe, men dette her til å rengjøre i etterkant).

Sist redigert:
Bruker stortsett starsan til alt, men innimellom så tyr jeg til sån etanol desinfeksjons spray (skylles bort med vann)

Vis vedlegget 70431

Vis vedlegget 70430

Er dette innafor?

(bruker starsan når jeg skal bruke noe, men dette her til å rengjøre i etterkant).
Helt innafor i enkelte tilfeller, men ikke mange, bruker det på saks og gjær poser rett før pitch, kar om de skal bli stående en stund uten bruk(før lagring) og tilt en gang i blant.

Helt innafor i enkelte tilfeller, men ikke mange, bruker det på saks og gjær poser rett før pitch, kar om de skal bli stående en stund uten bruk(før lagring) og tilt en gang i blant.
Den løsningen der av etanol pga propan fordamper vel ganske raskt? Er ikke mye igjen av de stoffene hvis det får tørke i noen minutter?

Den løsningen der av etanol pga propan fordamper vel ganske raskt? Er ikke mye igjen av de stoffene hvis det får tørke i noen minutter?
Stemmer det, jeg bruker 75% så går det noen minutter lengre. Om du lurte på hvordan jeg bruker antibac så kan jeg si litt om det. Før pitch så sprayer jeg 75% på en babyklut(de loer lite også er de så myyyyyke) så tørker jeg av saksa og posen, gjæra er oppi vørteren for 75% har fordampet.

Mine gjæringskar er all rounder. Når jeg vet de blir stående en stund så gir jeg de en runde 75%(etter vask og helt tørre), igjen, med de myke og deilige babyklutene før jeg setter de opp ned(da tar fordampingen enda litt lengre tid) i stativene sine. Da er de klar for starsan på neste bryggedag.

Tiltene får en dusj av og til, omså bare for å tørke av støvet før de går i starsan bøtta, ooowwyeah feels clean :D

Lurer på om min tråd ble slettet - så var vel noe i mot hva som er lov til å poste her?
Fikk ikke noen beskjed ang. hvorfor heller.

Så forsøker som et dumt spørsmål:

Lager 'tomtebrygg' med variasjon til jul.

* 14L vann
* 11gr US-05 (Safeale) gjær
* 3-4 ss maltekstrakt
* Einer (kokt ut av kvist)
* Et par klementiner med skall
* 1kg sukker
* 5-6 ss sirup
* Litt fatøl

Ønsker å få litt lett alkohol inn i dette. 3-4% kanskje?
Er det da bare å la det stå og gjære litt lengre?
2-3 dager på gjæringskar, og 1 dag på flaske med en sukkerbit for å få litt ekstra karbonisering?

Noen som har noe erfaring ang. dette?

Lurer på om min tråd ble slettet - så var vel noe i mot hva som er lov til å poste her?

* 14L vann
* 3-4 ss maltekstrakt
* 1kg sukker
* 5-6 ss sirup
* Litt fatøl

2-3 dager på gjæringskar, og 1 dag på flaske med en sukkerbit for å få litt ekstra karbonisering?

Jeg har ingen erfaring med dette, men spiseskjeer med ukjent sirup og maltekstrakt er noe vanskelig å beregne, men 1kg sukker på 14 liter gir deg ca 4,5%.

"Bare å la den stå å gjære litt lengre" fungerer rett å slett ikke, den må gjære helt ut om du ikke planlegger å bruke flaskebomber som festligheter i jula..

La den gjære helt ut, sjekk med hydrometer at den er ca der den bør være, så kan du evt tilsette sukkerbit(er) når du flasker for kullsyre etter ønske.

* 14L vann
* 3-4 ss maltekstrakt
* 1kg sukker
* 5-6 ss sirup
* Litt fatøl

Med et hydrometer:

Kan du måle sukkernivået i brygget ditt
Reint vann måles til 1.000.

Du må selv måle brygge ditt før du tar gjær oppi for å se hva du ligger på, kalt "OG - original gravity".
Men la oss si at du har målt dette til 1.050 (50)

Da kan du bruke en kalkulator, som denne:

Eksempel når gjæret har spist sukkeret ned fra OG 1.050 til "SG - specific gravity" på 1.032 så ligger du på rundt 3% alkohol.

Da må du stoppe gjæringsprosessen, kanskje dette kan funke? (jeg spør selv, aldri prøvd dette)

1.5/2 gram for å kverke gjæren, og beholde resten som sukker. Vi fremkaller "FG" for å beholde litt sukker.

Hydrometer målinger:
OG - Original gravity, hvor mye sukker det er i starten av bryggeprosessen.
SG - Specific gravity, hvor mye sukker det er når du måler mitt i prosessen, eksempel etter 1 dag, 2 dager
FG - Final gravity, hvor mye sukker det er når brygget er ferdig utgjæret.

Alternativet noen ser ut til å bruke er å ha såpass lite vanlig sukker at gjæren blir ferdigspist på 3%, også bruker man en type søtstoff som gjær ikke kan spise for gjøre brygget søt. Som Sukrin.

Sist redigert:
Takk til både deg og Kloakk for svar!

For å spørre på det Kloakk skrev.
'La den gjære helt ut' - det vil si at man skal stoppe gjæringsprosessen, eller menes det da at det skal stå til gjæret har stoppet av seg selv?
Det som du MrBrannfjell nevner, at den er 'ferdigspist'?

Var under oppfatningen av at man kunne stoppe gjæringen med å sette det kaldt, men dette er kanskje helt feil?

Når det kommer til å måle alkohol, så forsøkte jeg med et hydrometer (har det du linket).
Målte til 1.035 OG, og målte så igjen en dag i etterkant.
Da var SG 1.040, noe som ikke ga helt mening for min del - men ser den nå er på rundt 1.030, så kan være jeg ikke ventet lenge nok med å sjekke første gangen?

Hydrometer er veldig sensitiv til luftbobler/kullsyre som gjær også produserer. Så når du måler SG og FG må du kvele ut all gass fra testprøven.

safale us-05 gjær:

Har en utgjæring på ca 80%, så med OG på 35,
tror jeg FG vil ligge på rundt 7, og alkoholprosent på 3.7%

Så da må den stoppes på SG 12 (1.012) for å nå 3%.

Neste gang kan man kanskje prøve en type gjær med dårligere utgjæring, eksempel:

Da hadde den stoppet på 3% "etter full utgjæring"? (usikker på om det er sån her dette funker)

Er det derfor man hører historier om øl (og tomtebrygg) som eksploderer?
Fordi gjæringen fortsetter selv om man setter det kaldt?
Så når det står over lengre tid, så vil det bli eksplosivt?

Ja, man tar det kanskje inn i varmen til mat, lar den ligge en stund og varme opp, riste litt på den når man flytter flasken. Og så kvikner gjæret til igjen. Tror det er dårlig bingo og drepe gjær med kulde, da heller bedre med varme/koking.

Sist redigert:
Sia vi er inne på sånn "halvveis øl".
Har fått tilbud om å kjøpe 20 kg honning for en fin pris, og lurer på to batcher med en ganske plain honningmjød, og så et lite eksperiment med en karbonert ingefær mjød. Noen som har brukt ingefær før, og kan gi et lite hint om hvilken mengde som må til for en balansert smak? Tenkte kanskje rundt 2 kg fersk ingefær til 50 liter mjød.

Til tomtebrygg og denslags er det vel standard prosedyre å gjøre det et stykke, og så sette det kaldt for å bremse gjæringa mens det enda er godt med sødme igjen. Drakk akkurat noen glass av to år gammel "mjød" som hadde stått i kald kjeller. Var overraskende godt med sødme igjen, og ikke mye hardere karbonert enn for to år sia.

Sia vi er inne på sånn "halvveis øl".
Har fått tilbud om å kjøpe 20 kg honning for en fin pris, og lurer på to batcher med en ganske plain honningmjød, og så et lite eksperiment med en karbonert ingefær mjød. Noen som har brukt ingefær før, og kan gi et lite hint om hvilken mengde som må til for en balansert smak? Tenkte kanskje rundt 2 kg fersk ingefær til 50 liter mjød.
2 kg høres riktig ut. Jeg brukte 750 gram i et 19 liters fat med hveteøl og det ble passe smak og passe spicy. 2 kg på 50 liter blir akkurat samme mengde. Den brenner litt i munnen, men ikke så mye at det er ubehagelig å drikke et glass. Jeg har laget mjød med ingefær også, som ble smakløs, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvordan jeg gjorde det, vil tro at ingefæren ble kokt og avkoket tilsatt. Brukte sikkert for lite.

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å tilsette ingefæren? Jeg hadde ikke lyst til å koke den så jeg laget et konsentrat som ble pasteurisert.

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å tilsette ingefæren? Jeg hadde ikke lyst til å koke den så jeg laget et konsentrat som ble pasteurisert.
Jeg koker opp vannet til mjøden, koker i ti minutter der jeg humler med cascade eller centennial til over 10 IBU. Skrur av varmen, og rører inn honninga ved ca 90 grader. Tanken var å ha ingefæren nedi samtidig og la det stå en times tid med lokket på. Har ingefæren i en meskepose.

Til noe annet. Vet det er ulike oppfatninger om filter skal brukes. Jeg tenker at smaken ikke kan bli så mye annerledes om et lite filter står foran til fatet. Jeg har 3 filter med forskjellig mesh størrelse. Noen som kjenner de igjen på fargen, eller har en anbefaling om hvilket jeg skal bruke til ales?

Vedlegg

• IMG_3767-compressed.jpeg
    IMG_3767-compressed.jpeg
    98,7 KB · Sett: 15
Til noe annet. Vet det er ulike oppfatninger om filter skal brukes. Jeg tenker at smaken ikke kan bli så mye annerledes om et lite filter står foran til fatet. Jeg har 3 filter med forskjellig mesh størrelse. Noen som kjenner de igjen på fargen, eller har en anbefaling om hvilket jeg skal bruke til ales?
Jeg tviler på om noen av de der gjør noe som helst fra eller til. De kan ta ut grums, men gjør neppe ølet klarere.

Jeg har et sett av dem, og fant ut at de var ubrukelige. Brukte jeg ett som fanga opp grumset, gikk det tett hele tida, og det blei bare søl. Men andre har kanskje bedere erfaringer? Jeg ga opp ganske fort:).

Men forøvrig: Filtrering skal ikke påvirke smaken på ølet, etter hva jeg har forstått. (Jeg filtrerer ikke.)

Tilbake
Topp