Flasking - bruk av Congnac-flasker og eller brukte spritflasker.

LarsO

 
Hei

Er relativt fersk i bryggerfaget og lurer litt på hvordan jeg skal rigge meg for mitt første ordentlige brygg.
Frem til nå er norgesglass benyttet, med varierende hell.
På sikt ser jeg for meg innkjøp av Corneliusfat.

Men fram til da hadde jeg tenkt å bruke en del tomme cognac-flasker og tomme vodkaflasker til å lagre øl på.
Cognacflaskene har kork (Plast?) mens vodkaflaskene har skrukork.
Vil disse flaskene duge til lagring av øl, eller er de ikke tette nok til å holde på kullsyra?

Noen som har erfaringer?

-Lars
 
Jeg ville aldri turd det. De fleste dagligvarebutikker jeg har prøvd meg på selger gjerne 0,33 flasker til vanlig pant. Dette i tillegg til en enkel håndkorker og noen billige korker har fungert utmerket for meg. Jeg ville brukt vanlige brusflasker før spritflasker iallefall. Tror det kan bli unødig utfordrende å få det tett. Mens brusflasker iallefall er laget for trykk.
 
Flaskene er antagelig ikke beregnet for trykk, og kan eksplodere. Flasker som har inneholdt kullsyreholdige væsker som musserende/champagne kan brukes.

Sikkert flere her som har erfaringer :)
 
Bruk 0,33 flasker som du får kjøpt for pant-pris hos butikken. Disse er de sikreste å bruke, og er noen tøffe jævler.

Dette innebærer selvfølgelig en del ufyselig vasking av flasker fulle av ølrester. Dette fikser du med ett flash-o-matic system som kristiania Studenterlaug har laget. Svæt enkelt og effektivt.

Har du hatt brygg på norgesglass? :)
 
Aleksander_B skrev:
Bruk 0,33 flasker som du får kjøpt for pant-pris hos butikken. Disse er de sikreste å bruke, og er noen tøffe jævler.

Håndkorkeren min er ikke enig i denne påstanden ;)
 
Om ølet ikke skal lagres mer enn et halvt års tid, er det også mulig å bruke brusflasker.
Bare husk å sette ølet mørkt:)
 
igniztion skrev:
Aleksander_B skrev:
Bruk 0,33 flasker som du får kjøpt for pant-pris hos butikken. Disse er de sikreste å bruke, og er noen tøffe jævler.

Håndkorkeren min er ikke enig i denne påstanden ;)

All ye of little faith...
Jeg vasket flasker på badet og mistet en flaske i bakken. Flislagt gulv.
Flasken spratt opp igjen minst 10-20 cm, og jeg tok den i lufta.

Hadde den falt ned igjen hadde den nok knust. Men mine flasker får litt mishandling i ny og ne. Er langt fra snill med dem :)
 
Korkene (skrukork) på de fleste brukte brennevinsflasker holder ikke tett nok - jeg har erfaring med det! Har imidlertid ikke opplevd at noen av dem har eksplodert / sprukket - kanskje nettopp fordi utett kork slipper ut noe av trykket?
Med trykk-i kork kan du være ganske sikker på at hele korken blir presset opp av kullsyren.
Der finnes bare 3 alternativer for flaskekorking av øl:
a) Vanlige ølkapsler som påsettes med kapseltang.
b) "Champagne"-kork som sikres med ståltråd"bur".
c) Gammeldags patentkork (i porselen, med tettering i gummi) og fast bøyle, à la Grolsch og Mönchshof. Pass bare på at tetteringen er ubeskadiget.
 
Sigmund skrev:
Korkene (skrukork) på de fleste brukte brennevinsflasker holder ikke tett nok - jeg har erfaring med det! Har imidlertid ikke opplevd at noen av dem har eksplodert / sprukket - kanskje nettopp fordi utett kork slipper ut noe av trykket?
Med trykk-i kork kan du være ganske sikker på at hele korken blir presset opp av kullsyren.
Der finnes bare 3 alternativer for flaskekorking av øl:
a) Vanlige ølkapsler som påsettes med kapseltang.
b) "Champagne"-kork som sikres med ståltråd"bur".
c) Gammeldags patentkork (i porselen, med tettering i gummi) og fast bøyle, à la Grolsch og Mönchshof. Pass bare på at tetteringen er ubeskadiget.

ikke glem nummer d) skrukorker av plast http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=1684
 
vil si 0,5l eller 1,5l brus flasker var bedre en sprit flasker.
Eneste er som de drevne sier sørg for å sette dem mørkt,
Bryggselv.no har også PET flasker til øl 0.5l de er med skrukork, faktisk meget kjekke flasker de :)
 
Tønder skrev:
Bryggselv.no har også PET flasker til øl 0.5l de er med skrukork, faktisk meget kjekke flasker de :)

Har ikke brukt dem, men ser at de ihvertfall er brune, hvilket jo er bra. Har imidlertid brukt min betydelige andel klare plastflasker, og selv om de fungerer greit når ølet står mørkt og ikke oppbevares for lenge, så må jeg bare innrømme at plastflasker ser særdeles usexy ut!
Brune glassflasker med patentkork skaper derimot positive vibrasjoner hos dine gjester!
 
Sigmund skrev:
Tønder skrev:
Bryggselv.no har også PET flasker til øl 0.5l de er med skrukork, faktisk meget kjekke flasker de :)

Har ikke brukt dem, men ser at de ihvertfall er brune, hvilket jo er bra. Har imidlertid brukt min betydelige andel klare plastflasker, og selv om de fungerer greit når ølet står mørkt og ikke oppbevares for lenge, så må jeg bare innrømme at plastflasker ser særdeles usexy ut!
Brune glassflasker med patentkork skaper derimot positive vibrasjoner hos dine gjester!
Ja til gjestene så blir det aldri satt frem plast flasker, jeg heller over fra flasken til glass :p
det jeg liker mest med de flaskene er bunnen på dem, for den har små kammer som sammler opp gjæren. Og det gjør det enklere å helle fra flasken uten at gjæren følger med om en karboniserer på flaskene :)
 
Tilbake
Topp