Eplecider 5-7%

Kan jeg bruke epler fra naboens hage? Vet ikke hvilken type det er. Skjønner at ulike epler vil gi ulikt resultat, men vil de fleste typer kunne gi et godt resultat?
 
Ja, sannsynligvis vil de egne seg. Såvidt jeg har forstått bør du ikke bruke sommerepler, men de fleste vanlige vintereplesortene skal egne seg godt.
 
Kvistkutter/knuser er fint å mose epler i, bare å sette et stort spann/gjæringsdunk under å samle opp eplermos og saft og presse disse for saft.
 
Noen som kjenner til noe anstendig mose/presse utstyr i salg. Som ikke koster to ribben og ei tånegl.
 
Flaska cideren idag å den ble meget tørr(skulle kanskje ha søta den litt men men...)så blir spennende å smake ferdigresultatet.
 
Resultatet ble grusomt.Lukter sats og smaker TØRR vin med en liten tanke ettersmak av eple :jaha: Skal da sies at vi ikke tilsatte noe søtningstoff.
 
peraeile skrev:
Resultatet ble grusomt.Lukter sats og smaker TØRR vin med en liten tanke ettersmak av eple :jaha: Skal da sies at vi ikke tilsatte noe søtningstoff.

sider "skal" vere tørr. Det blir den naturleg då sukkeret i frukta er 100% gjærbart. Om det er sider frå butikken du samanliknar med så har denne lite med ordentleg sider å gjere eigentleg. Dette er rusbrus med ein slags eplesmak.
Sider laga av skikkelege råvarer trenger lang tid for å bli ferdig, gjerne eit heilt år.
Har berre gjort eit forsøk med wlp775 og har ikkje konkludert om det var velykka eller ikkje då den er "berre" 11 månar gammal.
Har laga masse sider med naturleg gjæring, og har berre god erfaring med det. Resultatet vil variere med kvaliteten på frukthausten.
 
Jeg lagde cider av fuhr epkmkemost for en tid tilbake.  Den smakte totalt hedensk etter et år, overkarbonert ble den og. Kastet det meste men sparte et par flasker. Nå begynner den å bli akseptabel. To og et halvt år etterpå.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
protto skrev:
peraeile skrev:
Resultatet ble grusomt.Lukter sats og smaker TØRR vin med en liten tanke ettersmak av eple :jaha: Skal da sies at vi ikke tilsatte noe søtningstoff.

sider "skal" vere tørr. Det blir den naturleg då sukkeret i frukta er 100% gjærbart. Om det er sider frå butikken du samanliknar med så har denne lite med ordentleg sider å gjere eigentleg. Dette er rusbrus med ein slags eplesmak.
Sider laga av skikkelege råvarer trenger lang tid for å bli ferdig, gjerne eit heilt år.
Har berre gjort eit forsøk med wlp775 og har ikkje konkludert om det var velykka eller ikkje då den er "berre" 11 månar gammal.
Har laga masse sider med naturleg gjæring, og har berre god erfaring med det. Resultatet vil variere med kvaliteten på frukthausten.

Har bare Grevens Brut å sammenligne med å den er MYE tørrere enn denne.Ja men denne er jo ikke laga av skikkelige råvarer.Jeg ville bare se om det gikk an å lage en billig,skamenkel drikkende tørrcider :)
 
Nå har ikke jeg den største erfaringa med eplecider, men fikk smake på noe som Per Inge Haavik hadde laget. Den var GOD! Kunne minne ganske mye om Bulmers cider som du får kjøpt i irland. Tenkte at dette var noe som måtte prøves selv!

Jeg ringte han og fikk oppskriften som han bruker bruker på cideren.

I Grimstad er vi så heldige at vi har Puntervold som presser epler, han overtok navnet til Fuhr, og stakk ned der da de var godt igang med pressinga. Jeg fikk 25l med råsaft, rett fra pressa. Luktet helt fantastisk! Til 25 liter skulle jeg da tilsette 2 kilo med sukker og gjær. Skal ikke si det helt sikkert, men tror det var Nottinghamgjær.

Den dunken skal bare stå å godgjøre seg en et halvt års tid, eller mere, og så tappes på flasker. og så stå videre.

Sesongen for pressing er jo over nå, men er jo noe å tenke på til høsten igjen, om man bor i nærheten?
 
Tilbake
Topp