Beregning av gjærmengde til bokkøl

35 VRM

Norbrygg-medlem
Har planer om å lage et bokkøl i løpet av jula og sliter litt med å bli klok på beregningene angående gjærmengde. Noen som kan hjelpe? Har 3 dl slurry fra et juleølbrygg med Helles bock som ble meget bra. Gjæren er 5-6 uker gammel og har stått i ca 3 grader. Hvordan bør jeg vekke gjæren til live igjen og hvor mye skal jeg benytte til 70 liter med OG 1.070?

Mvh

35 VRM
 
Tenkte å lage starter av gjærslurryen. Evnt steppe opp i flere steg. Så det er egentlig der spørsmålet ligger.

Mvh

35 VRM
 
Har lest div artikler uten at jeg egentlig har klart å få med meg hvordan jeg skal beregne gjærmengden ved gjenbruk, f.eks. hvor mange steg jeg bør benytte osv. Hodet fungerer dårlig så nærme jul. Jeg vet jo strengt tatt hvor stort antall gjærceller jeg har tilgjengelig. Jeg tror knapt jeg fikk mer enn 2-3 liter med tykk slurry etter gjæringen fra forrige brygg på 60 liter. Burde nok ha tatt vare på mer. Regnes alderen på gjæren fra piching eller fra omstikking/tapping? Og er det en prosedyre ved "gjenoppliving"? Hva er passe starterstørrelse for 3 dl slurry?

Mvh

35 VRM
 
For å finne ut hvor stor starter du skal bruke, må du beregne antall celler i slurryen. Dette kan du gjøre med mrmalty, man da må du selvsagt ha en viss peiling på hvor tykk slurryen er.
 
Har dobbeltsjekket og det ser ut til å være bedre stilt en fryktet. Gjæren var fra 24/11 og det er nok nærmere 5 dl. Og den er tykk. Hvordan beregner jeg hvor mange celler jeg har? Regner med at jeg får meg en passe flau overraskelse når jeg finner ut av det hele, men klarer bare å se hva jeg skal ha og ikke hvordan jeg kommer dit med den slurrymengden jeg har.

Mvh

35 VRM
 
På 3 grader, ser jeg ikke bort fra at gjæren har klart seg rimelig bra. Høres ut som du har omtrent den gjærmengden du trenger, med litt forbehold om at det ikke er for mye sedimenter i slurryen som ikke er gjær.
 
Det er nok ikke mye av andre sedimenter. Brukte humlepose og har aldri hatt så klar vørter.

Tenkte å lage en starter for å aktivisere gjæren, men hvor stor bør den være?

35 VRM
 
Tilbake
Topp