Tilsetting av frisk gjær ved naturlig karbonisering.

35 VRM

Norbrygg-medlem
Hei folkens.

Sliter med litt dårlig futt i juleølet mitt selv etter 3 uker på flaske. Juleølet hadde OG 1.070 og edte opp på 1.020. Gjæren var Helles Bock.

Tilsatte 150 gram sukker til 22 liter ved flaskingen

Oppbevarer flaskene ved ca 18-19 grader under karboniseringen.

Tilsatte ikke gjær ved flaskingen. Tidligere har dette ikke vært noe problem for meg. Men har heller ikke brygget et så sterkt øl før heller.

Har en dunk til som skal på flaske så jeg tenkte å tilsette noe gjær.

Men hvilken gjær og gjærmengde??

Har Nottingham tørrgjær, gjærslurry av Helles Bock, samt noen pakker med pilsgjær som ikke er aktivisert.

35 VRM
 
Det er også en stor fordel å bruke en gjær som ikke gjærer lenger ut enn primærgjæren. Da kan en del av restsukkeret gjære og man får overkarbonert øl.
 
35 VRM skrev:
Takker for svar.

Noen formening om mengden?

35 VRM

Vesentlig mindre enn for heile batchen. En fjerdedels pose tørrgjær eller noe sånt skal visst holde for 20 liter (kilde: the jamil show podcast).
 
Tok i kveld en av de få flaskene som hadde overlevd julen. Og det var av den dunken der jeg tilsatte Nottingham tørrgjær ved flasking. Den nydelige julebocken smakte rett og slett som om det var en kraftig Ale :jaha: Ikke likt det jeg hadde i det hele tatt. Tok en test av sukkermengden som viste en reduksjon fra ca 1.021 til 1.018. Kan det være tilsetningen av Nottinghamgjæren som får det til å smake så annerledes? Den tilsatte gjæren kan nok gjære lenger ned, men hadde ikke ventet en så kraftig smaksendring.

Noen med lignende erfaringer eller kommentarer?

Mvh

35 VRM
 
Tilbake
Topp