Kjøpe beer brew 30?

Det som dere sier høres fornuftig ut.
En biab med en god kjele er vell kanskje måten å starte på som man lett kan utvide.
Gode argumenter kan man ikke kverullere rundt.
 
Veldig fin tråd som har fått meg til å tenke meg om og gjere nokre omprioriteringar. Planen var BB30 men det ser ut som forslaget til Torvald vart godt motteke, så trur eg tar utgangspunkt i denne. Synes argumenta for denne løysinga er gode.
Gler meg.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Er helt grønn på dette og har lest meg både gul og blå, men vanskelig å finne noe man uansett kan være helt fornøyd med ser det ut som.
Jeg vurderte også som trådstarter en BB30, men ser at det tydeligvis må mye endringer til, og man uansett er begrenset av størrelse og det at den kan bli for kompakt?

Ser ut til at jeg også hører på Torvald og kjøper løse deler, men med lopper i blodet har jeg vanskelig for å vente på noe som skipes langveisfra. Det jeg da lurer på er om 30-literen på bryggselv.no, startsett xxl og kjøleboks Iglo, fra samme sted, samt spiralkjølern fra vinogbar.no er et like godt utgangspunkt?

Og hva er egentlig grunnen til å gå for en 36 liters kjele i stedetfor 30?

Takker hjerteligst for svar! Gleder meg stort til å kokkelere nå utstyret blir bestemt!!!
 
Til alle som vurderer å kjøpe nytt bryggeutstyr:

Det er forståelig at det virker skummelt å satse på ett produkt som de aller fleste her inne velger å modifisere, og som Eirik_A er det vanskelig å finne noen som er helt fornøyd med sin BB30.

Det som er viktig å få med seg her er følgende:
Alle som kjøpte BB30 av olbrygging.no fikk 1. generasjons BB30. Denne hadde en rekke svakheter hvor Per Inge, som driver olbrygging.no, hørte på oss som bruker apparatet.
På sett og vis er vi som fikk og eier den første generasjonen av BB30 betatestere. De svakhetene som ble avdekket gjennom våre erfaring har hjulpet Per Inge for å justere den nye versjonen som kommer nå i mars (tror jeg det var).

Den nye versjonen (BB30 ver.2) vil ha følgende endringer:
- Kuleventil er nå orginalt montert.
- Man kan stille inn hvor mye effekt man vil ha (1000W, 1500W eller 2500W)
- Bunnen vil være tykkere.
- Hanken til silkaret vil bli forsterket og bedre.

Disse tingene er de største svakthetene med maskinen. Å ha muligheten til å velge effekt og tykkere bunn vil hindre den fastbrenningen som vi erfarer med våre apparater.

Samtidig som den nye versjonen kommer til Norge i mars, kommer også pumpeløsning som er plug&play til BB30. Dette er svært gunstig å ha til dette apparatet!

Kan også nevne at det vil komme større versjoner også, usikker på når disse kommer. :)

Brew strong!  :biersmile:
 
Vel, synes enkelte tar litt av i utstyrs anbefalingene.
Hvis målet er et enkelt utstyr og Speidelen er for dyr, hva med danske Nimbus?
Kjøpte brukt her inne og har brukt den i ca et år nå og er kjempefornøyd.

Ta en titt på denne.
http://shop.lundteknik.dk/product_reviews.php?cPath=729&products_id=12977
 
Aleksander_B skrev:
Til alle som vurderer å kjøpe nytt bryggeutstyr:

Det er forståelig at det virker skummelt å satse på ett produkt som de aller fleste her inne velger å modifisere, og som Eirik_A er det vanskelig å finne noen som er helt fornøyd med sin BB30.

Det som er viktig å få med seg her er følgende:
Alle som kjøpte BB30 av olbrygging.no fikk 1. generasjons BB30. Denne hadde en rekke svakheter hvor Per Inge, som driver olbrygging.no, hørte på oss som bruker apparatet.
På sett og vis er vi som fikk og eier den første generasjonen av BB30 betatestere. De svakhetene som ble avdekket gjennom våre erfaring har hjulpet Per Inge for å justere den nye versjonen som kommer nå i mars (tror jeg det var).

Den nye versjonen (BB30 ver.2) vil ha følgende endringer:
- Kuleventil er nå orginalt montert.
- Man kan stille inn hvor mye effekt man vil ha (1000W, 1500W eller 2500W)
- Bunnen vil være tykkere.
- Hanken til silkaret vil bli forsterket og bedre.

Disse tingene er de største svakthetene med maskinen. Å ha muligheten til å velge effekt og tykkere bunn vil hindre den fastbrenningen som vi erfarer med våre apparater.

Samtidig som den nye versjonen kommer til Norge i mars, kommer også pumpeløsning som er plug&play til BB30. Dette er svært gunstig å ha til dette apparatet!

Kan også nevne at det vil komme større versjoner også, usikker på når disse kommer. :)

Brew strong!  :biersmile:
Takk for utredningen Alexander_B. Skjønner jo at du er en av de som har hatt flest kommentarer til BB30, men aldri fått helt inntrykk av om du faktisk har vært for eller mot.

Er det slik at du etter at BB30 har blitt utstyrt med nevnte oppgraderinger vil anbefale dette framfor utstyret jeg har nevnt? Ønsker jo at det skal være forholdsvis enkelt og greit å sette en batch også, da dette fører til oftere brygging. (Tenker spesielt på rengjøring og stuing av utstyr samt plass)
Jeg kan greit vente et par uker til mars og det nye utstyret kommer, om du mener at det du har nå etter modding er fullverdig, og at det nye vil bli enda bedre. Jeg har ikke noe problem med å modde selv med tid og stunder, men ønsker gjerne at mine første brygg skal gå på originalt utstyr!

Jeg synes du i det minste er flink til å argumentere for:) og ser på det nye bildet på olbrygging.no at den nye ser stiligere ut enn den gamle! Takker for svar.

Nimbus ser jo grei ut, men synes det bildet av alt utstyret er noe rotete og maskina ser forholdsvis stor ut! Om dette fungerer likt som BB30, men BB30 tar mindre plass, er vel det å preferere for noen.
 
Jeg er generellt for. Men jeg er ingen brennende tilhenger av BB30. Jeg valgte dette apparatet da min lommebok begrenset seg til omkring 3000kr. Så for 3 laken er denne ikke verst.

Nimbusen har jeg aldri sett i aksjon, men utifra de beskrivelser og bilder som jeg har sett fra Trond.A ser det ut som en solid maskin. Den er dyrere og man må også regne med frakt ifra Danmark dersom man ikke henter det selv.
Men hadde jeg hatt så mye tilgjengelig hadde jeg spart noen mnd til og muligens kjøpt meg en 20L speidel.

Mtp. bortstuing og rengjøring kan jeg kun snakke om BB30, da det er kun denne jeg har erfaring med. Den er enkel å holde ren. Det er ingen varmeelementer/coiler i kjelen, noe som gjør renhold svært enkelt. Jeg bruker lunket vann og en svamp for å rengjøre den.
Modding er greit for dem som liker å gjøre det, men jeg skulle virkelig ønske at mitt apparat var 100% ferdig rett ut av esken. Den nye versjonen vil mer eller mindre være det.

glemte å nevne at man må isolere maskinen. Dette gjør alt mye enklere under mesking.

Men, har du større plass tilgjengelig og en større lommebok ville jeg ha gått for Torvald sitt eksempel.
Selv har jeg ett fast mål mot Speidel, da jeg ønsker ett kompakt anlegg som ikke tar så mye plass.

F.eks. Gahr og Odland, muligens flere, bruker også blichmanns Boilermaker, en skikkelig nydelig sak.
Men dette anlegget er basert på tre kjeler som må brukes under bryggingen. Men flott anlegg.
(Les Gahrs tråd om sitt bryggeri)
 
Enig med Alexander.
Viss det er alt i et kar, fiks ferdig klar til brygging så er speidel veien å gå.
Jeg kjøpte BB30 da jeg var over ivrig med å komme igang.

Viser du litt tolmod og sparer noen mnd så får du et mye bedre produkt.

og viss det er usikkerhet om at brygging er noe for deg som holder deg igjenn, så er speidel verdens enkleste å selge videre :)
 
Vet ikke om jeg er enig i at den er svært enkel å rengjøre. Blandt annet plastkanten som går rundt karet gjør det umulig å tømme ut siste rest etter vasking, og det blir alltid liggende igjen litt vann og tilogmed humlerester. sammenligner du den med en gryte har du også element/elektronikk delen som gjør at du ikke kan spyle den utvendig (enkel vask i dusjen)
 
Aleksander_B skrev:
F.eks. Gahr og Odland, muligens flere, bruker også blichmanns Boilermaker, en skikkelig nydelig sak.

Hvis man har mye penger og er gæren etter bling er Boilermaker bra ;D
 
Hmm… Grådig vanskelig dette her.. Er det mer søl å brygge med en kjele og kjøleboks enn en BB30? Er man mer begrenset i forhold til øltyper med en BB30?

Ser jo at utstyret jeg har samlet sammen i posten over ikke blir stort dyrere enn en BB30, og av hva jeg kan skjønne er det kun Igloo kjøleboksen som blir ”tilleggsutstyret” i forhold til plass. Eller har jeg glemt noe?
Med gjæringsdunker og alt småting ser jeg jo at man fort ender på 5500 – 6000 uansett.. Med mindre man har en tykkbunnet 30liters kjele liggende..
 
Bjarte H skrev:
Aleksander_B skrev:
F.eks. Gahr og Odland, muligens flere, bruker også blichmanns Boilermaker, en skikkelig nydelig sak.

Hvis man har mye penger og er gæren etter bling er Boilermaker bra ;D

Boilermakeren er snadder som meskekar. Koster sitt dog, 4000.- for gryta og 850 for silbunn. Blingen er så som så, da man med fordel kan pakke den inn i liggeunderlag for isolering. Men den har god plass (12kg malt går greit på en 10 gallons) og er av høy kvalitet.
 
Søl blir det egentlig mye av uansett. Hos meg gikk ihvertfall mengden gris og søl opp minst 25 prosent med speidel I forhold til kjøleboks og gryte.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
twstave skrev:
Søl blir det egentlig mye av uansett. Hos meg gikk ihvertfall mengden gris og søl opp minst 25 prosent med speidel I forhold til kjøleboks og gryte.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Slik sett kan ein med fordel bruke meskepose i både meskekar / Igloo og BeerBrew. Lett å bli kvitt mesken. Då verre der en har bvarmeelement i meskekaret.
 
Blir litt frustrert når jeg leser innlegg i denne tråden! :rasende:
Trådstarer etterlyste et opplegg for en med slunken pengebok og liten vilje til "selvbygging".
Stadig ser en innlegg som sier "har du masse penger" og lignende.
GLEM BLING! GLEM "KJEKT Å HA"
Gi mannen råd om et rimelig opplegg for å komme igang med en flott hobby! For fan! :mad:
 
På oppfordring av Trond.A gir jeg to råd for en slunken lommebok:
1. Dersom man har 4000 til rådighet og vil ha en kompakt, lett å bruke bryggemaskin er BB30 en god start på hobbyen.
2. Dersom man ikke har 4000 til rådighet er BIAB en flott løsning.

Ferdig arbeid!
 
Klarer fortsatt ikke finne utstyr til under 4 000. Har du noen eksempler? Skjønner at man må ha tykkbunnet kjele, og billigste 30 liter er rundt 1 800. Samt gjæringskar og vaskemidler + div blir fort 1 500 + kjøler til ca 900.
Forslag på utstyr tas imot med takk!
 
Viss du ønsker billig kjele så har du kjele hos sundwin men den er kun 25liter.
Eller viss du kjenner noen polakker som kan hjelpe deg å bestille inn kjele på polske nettsider så kan man spare noen kroner.
 
Torvald skrev:
stian.sundvoll skrev:
Jeg har lurt på å kjøpe meg utstyr for å brygge all-grain.

Skulle eg starta fra skratch igjen ville eg lagt pengene mine i ein god kjele, god kokeplate, god kjøler og ein meskepose. Da har du i prinsippet ein BB30, som bare er meir fleksibel sida man etterkvart kan bygge ut slik man ønsker sjølv :) . Dette er etter min meining meir driftsikkert også, gunna at delene er uavhengig av kvarandre og kan byttast lett ut om det skulle skje noko.

Handlelista mi ville sett slik ut.

http://eltema.no/products/1571-caso-master-pro3500-cs2365.aspx
http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/kittlar/kittel-rostfri-36-liter-inkl-lock



Dette er forresten ikkje meint som kritikk til BB30, men bare eit forsøk på å opplyse om alternativ
Litt offtopic, men sidan det vart teke opp her:

Her er utdrag frå ei tenkt handleliste frå Torvald. Eg har kjøpt toppen frå Eltema, men ser at det kostar flesk og litt til å få sendt kjelen nevnt over til Norge. Kven sel gode nok alternative 36l kjelar i rustfritt her i Noreg?
 
Tilbake
Topp