Øl-gjær og rest sukker(final gravity)

Takk for alle svar.
#
Lurte på om brødgjær konverterer stivelser(ikke det at jeg har tenkt å bruke det)?
#
Hva er forskjellen mellom lager og ale? Kun gjæren? Hva er isåfall safbrew s33?(lager er en gjær type som ligger på å gjærer på bunn en såkalt bunngjær?)
#
Alle vannløselige(?) sukkerarter(som stivelse, lange sukkerkjedene, korte sukkerkjedene, maltose, sukrose, fruktose, cellulose? , karamelliserte sukre , ...) påvirker gravitasjonen(OG, FG ...)?
#
Så final gravity i øl er alltid ca 0,25 * original gravity uansett om man bruker mørk eller lys maltekstrakt/mesk?
#
--------------------------------------
Har dere noen linker til tabeller man kan slå opp i for å måle alkohol prosenten ut ifra original gravity(OG) som er beregnet for øl? De tabellene jeg har er beregnet på vin som går ned til FG:1.000(regner jeg med iallfall).

Evtuelt For å måle alkoholen kan noen av disse formelene jeg har funnet brukes(det er ikke veldig viktig om alkoholen er 4,9 +- 0,2 %, det er mere forskjellen mellom abv 4,9 ± 2 %):
Jeg har søkt på internett og funnet:
Formell 1 :% Alcohol = ( (1.05 x (OG – FG)) / FG) / 0.79
Formell 2 :% Alcohol = 1000*(OG – FG) / 7.46 <-> ca 134*(OG – FG)

Det blir litt klønete hvis FG er 0,25*OG da man må regne:
Feks med formell 2:
1000*(OG – 0.25*OG) / 7.46 = ØA der ØA = ønsket alkohol prosent
<-> 750*OG/7.46=ØA
<-> ca OG = ØA/100
feks ØA=4,6 % -> X = OG = 0.046 ... Regner med at OG = 1.046 her.

... Det ble isåfall faktisk litt enklere og regne OG = final alkohol prosent

PS : Si fra hvis jeg er helt på jorde her.
--------------------------------------
#
Påvirker syreproduserende/(ikke alkohol produserende) bakterier som lactobacillus, acetobacter, enterobacter sukkernivået?
Feks hvis man fikk en infeksjon eller tilsatte lactobacillus ville da gravitasjonen falle når bakteriene spiste sukkeret?
#
Så vidt jeg har forstått innholder Humle stoffer som har hemmende effekt på spesielle arter av lactobacillus bakterier. Finnes det andre planter som innholder liknende stoffer og har liknende hemmende effekt?

Jens
 
Hei.

Gjær konverterer ikke stivelse, det er det enzymer som gjør. Gjær spiser sukker og produserer 50/50 Co2 og alkohol. Brødgjær er ei overgjær på samme måte som all villgjær er overgjær. Den er ikke rendyrket til ølbrygging, og egner seg derfor ikke som ølgjær.

Forskjellen mellom lager og ale er gjær, ja. Lagergjær er en (så vidt jeg vet) mutasjon av alegjær, og en ganske ny gjærtype. Derfor finnes det få lager-typer og lite forskjell mellom disse. Det som i hovedsak gjør forskjellen mellom ale og lager er at lagergjær tåler såpass lave temperaturer at den ikke produserer noe særlig estere under gjæring. Dersom du bruker lagergjær og gjærer den varmt vil du ende opp med noe ala ale.

Alt som har en annen egenvekt enn rent vann vil påvirke gravity. Alkohol er lettere enn vann og vil derfor "motvirke" sukkeret som er tyngre enn vann. Det er derfor vin kan gjæres i minus.

Dette er ikke sant. 0,25 kan være en pekepinne, men FG påvirkes av mye, mest mesketemperatur og gjærbehandling/gjærtype.

Er vel så enkelt som OG - FG/7,46

Du er jo veldig interessert i dette, og anbefaler å skaffe lesestoff. En begynnelse kan være et medlemsskap i Norbrygg og tilgang på medlemssidene med masse fordypningsstoff.
 
Innen ølbrygging er det veldig mange faktrorer som spiller inn, man kan gi svar på hvorfor og hvordan ting skjer, men hvordan ting vil fungere på ditt bryggeri er det bare du som kan finne ut ved prøving og feilign.

Som nevnt er det en grov regel som sier att man havner på ca. 1/4, hvist du leser nøyere på de forskjellige gjærtypene ser du att det står en utgjæringsgrad på dem (attenuation) dette er en pekepinne på hvor godt den gjærer ut og er ofte innenfor 70-80% = ca.1/4
Dette påvirkes av mange andre faktorer også som sukkersammensetningen i vørter (mange belgiske øl tilsetter mye vanlige sukkerarter, noe som øker OG uten att FG trenger å bli noe høyere.), gjærens helse, temperatur++

En annen grov regel jeg bruker for å finne ut av hvilken styrke jeg kommer til å ende opp med er å sette ett komma mellom de to siste sifrene i OG
F.eks.: OG 1.045 = 4,5%
 
Tilbake
Topp