Må eg ha i gjær før flasking?

Har et bryggg som eg ska sette vekk på en glassblong med kvernet whiskyfat.
Tenkte å la dette stå i 3 eller 4 uker, men må eg da ha i tørrgjær før eg flasker?
 
Kommer litt an på hvilken gjær du bruker å hvor sterkt brygget er. Om du feks. Bruker WLP007 bør du tilsette litt ny gjær for den bunnfeller noe sinnsykt.
Om ølet ditt er på den sterke siden er gjæra sliten å lage CO2 i sterkt brygg er tungt for den. Da bør du også vurdere litt ny gjær. I disse to tilfellene har jeg brukt å tilsette 1g nottingham tørrgjær pr 20 liter øl godt hydrert i 50ml lunkent vann(ca30 grader). Sammen med priming sukker når jeg stikker om til flasking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det nøye hvilken gjær man bruker ved flasking, eller kan man alltid bare bruke f.eks. Nottingham tørrgjær? Blir det særlige smaksforskjeller når det er så lite sukker som skal gjæres?
 
Brukte Nottingham ved flasking på forrige brygg. Dvs. jeg brukte det på to av tre dunker. Det var juleøl og gjæren var Helles Bock. Fikk mye raskere karonisering på de flaskene der det var tilsatt tørrgjær ved flasking. Men syntes at ølet fikk mer ale-preg. Mulig det var tilfeldig, men mistenkelig nok til at jeg vil lage en liten starter med samme gjærtype ved neste lagerbrygg og bruke det ved flasking. Vil i det minste bli en erfaring rikere.

Mvh

35 VRM
 
Hva med rett og slett å spare en liten slant gjær fra starteren når man pitcher vørteren? Helle en slant tilbake til røret gjæren kom i og fylle på med kokt vann som er kjølt til riktig temperatur. Så kan man bruke denne når man skal flaske ølet. Tror jeg kommer til å forsøke det neste gang.
 
Vil tro at dette er unødvendig i de aller fleste tilfeller. Vi har aldri tilsatt gjær for karbonering og har alltid fått kullsyre. Vi karbonerer naturlig stort sett hver gang.
 
For en del år siden laget jeg en Barlywine på 11-12 %.  Den stod til gjæring i 4-5 uker, og fikk ingen ny gjær ved flasking. Etter 3 mnd var den fremdeles relativt flat.  Etter 6 mnd derimot...

Svaret på sprøsmålet ditt er da: Om du vil ha den ferdig karbonert til tirsdag - så bør du ha på ny gjær.  Omn du kan vente helt til den er ferdig karbonert - så behøver du ikke.
 
Har en lager på 23L stående til primærgjæring for øyeblikket.
Etter lagring 2-4 uker skal denne karboneres naturlig på flaske.
Er det noen som har erfaring når det kommer til dette?
Er det nødvendig å tilsette 3-4g tørrgjær ved flasking eller klarer den å karboneres alikevel?
 
anrande skrev:
Har en lager på 23L stående til primærgjæring for øyeblikket.
Etter lagring 2-4 uker skal denne karboneres naturlig på flaske.
Er det noen som har erfaring når det kommer til dette?
Er det nødvendig å tilsette 3-4g tørrgjær ved flasking eller klarer den å karboneres alikevel?

Trenger ikke gjær, bare tilsett 6g sukker pr. liter øl før flasking.
 
Dette kan nok helt sikkert være rett.  MEN - ikke nødvendigvis.  Dersom du er helt sikkert på at ølet er utgjæret, og du flasker det relativt varmt; så ja.  (Hvorfor gjøre ting enkelt når det kan gjøres vanskelig?)

Her er en liten tabell jeg laget etter å ha tørket øl av bord, duk, bukser og gulv en gang for mye:
 

Vedlegg

  • Karboneringstabell.jpg
    Karboneringstabell.jpg
    284,9 KB · Sett: 396
Jeg skjønner ikke helt logikken her. Jeg hadde dårlig futt i min første batch, og mistanken var at de flaskene hadde fått for lite sukker. Rådet var å sette de varmere, noe som gjorde susen. Min forståelse av denne tabellen er omvendt.
 
Poenget med tabellen er at vann holder bedre på CO2 ved lave temperaturer, så du vil ha mer kullsyre etter gjæringen om du flasker ved 10 grader (etter å ha brygget pils, f.eks.) enn ved 20 grader, noe du må justere for om du skal ha riktig nivå.
 
Temperaturkolonnen viser til temperaturen i ølet før flasking.  Kald væske holder på mer CO2 enn varm væske.  Så kaldt øl (5 grader) vil inneholde ganske så mye mer co2 (naturlig rest fra gjæringen) enn varmt øl.  Dette bør du ta hensyn til når du beregner sukkermengde for å oppnå ønsket mengde "futt".

6 gram pr liter i kaldt øl vil gi deg ca 3 vol co2 etter utgjæring.  Samme sukkermengde i varmt øl vil gi deg ca 2,3 - 2, 4 vol.  Har prøvd å flaske en engelsk bitter med bare 1,5 gram pr liter. Øldunken ble satt på kjølerom etter utgjæring, og tappet mens den ennå var kald.  Det ga akkurat passe med co2 til den øltypen.

Når du har tilsatt sukkeret skal du sette flaskene varmt, slik du fikk råd om.  Slik at gjæren våkner og går på jobb.  
 
Ok, så det er ingen fare for at den etter lagring inneholder for lite gjær til at den karboneres naturlig?
Mener å ha lest både óg rundt om på nett.
 
Tilbake
Topp