Skal brygge på maltekstrakt, fallgruver?

Pga ren latskap prøver jeg å unngå Allgrain, og tenkte jeg skulle prøve et brygg av maltekstrakt. Jeg har kjøpt Amber ekstrakt, 2x1,8kg, av Bryggselv, samt tre typer humle, East Kent Goldnings, Fuggles og Challenger. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal bruke, en eller alle. Gjær er WLP007 Dry English Ale.
Jeg hadde tenkt å koke opp noen liter vann og tilsette ene boksen med maltekstrakt, koke en time og tilsette humlen på dette, for så å tilsette resten av ekstrakten samtidig som siste humling, og så fylle opp med kaldt vann fra kranen, både for å få ned temperaturen og for å tilføre vørteren oksygen.
Innspill om fremgangsmåte og ingredienser, særlig valg av humle?
 
Har brygga nærare 15 ekstraktbrygg, men aldri med uhumla ekstrakt utan å tilføre noko spesialmalt, så her har eg ikkje mykje å tilføre her. Om ikkje du får svar frå andre så er kanskje det beste tipset å høyre med Erik sjølv sidan du har kjøpt ekstrakten (og truleg gjær og humle) derifrå.
Lukke til  :brygging: !
 
Jeg anbefaler deg å investere litt i utstyr slik at du kan koke alt. Da er det lettere å følge/treffe oppskrifter
Biltema har mye fint. Kjøp feks en hyttekjele (88423) og lag dyppkjøler kobberrør fra biltema (52452) og hageslangen din.
Da har du og utstyret du trenger hvis du vil avansere til ekstrakt+spesialmalt eller allgrain senere.

Amber maltekstrakt gir deg litt søtere øl så da passer det dårlig med mye bitterhet,
så jeg anbefaler at du bruker lite bitterhumle (første humletilsetning). Ca. 40 gram (+-10g) hvis du brygger 20 liter.
Anbefaler Challenger som bitterhumle (60min), Fuggles som aroma (15 eller 5 min) og evt. EKG til tørrhumling.

WLP007 kan være litt vanskelig har jeg erfart, så jeg anbefaler på det sterkeste å lage en gjærstarter.
det kan du gjøre slik:
kok opp 2liter vann med 2dl maltekstrakt, kjøl ned til romtemp og og tilsett gjæren, rist for å få inn oksygen.
lag gjærstarter et par dager før du brygger. du kan med fordel lage den i gjæringskaret du skal bruke for å slippe oppvask :)

viktig: desinfiser alt som skal komme i kontakt med øl og gjær
 
Takk, her kom det mye bra! Jeg har utstyr til å koke alt, men takk for tipset om kobberrør fra Biltema!  Hm, jeg leste at Amber var den som passet til Bitter, men jeg tar det du sier til etterretning! Veldig glad for anbefaling av humlene, og tipset med gjærstarter, jeg har kun brukt tørrgjær tidligere.
 
Amber passer til ESB, extra spesial bitter, men personlig liker jeg ikke den..  Jeg liker bedre en lys frisk bitter, men der får du ikke til med amber ekstrakt. Derfor anbefaler jeg mindre bitterhet. Lag heller en fruktig pale ale, og siste personlige stalltips fra meg er at du bør gjære på lav temperatur, ca 16-18 grader
 
Takker for alle svar! Men, om jeg forstår dere rett, er det vanlig å meske spesialmalt og tilsette dette i tillegg? Jeg har jo ikke satt i gang brygget mitt enda, om noen mener at resultatet blir mye bedre om jeg tilsetter mer en det jeg har listet så langt, er jeg veldig åpen for forslag!  :ilike:
 
har brygget litt med ekstrakt, og testet tørrgjær og fersk gjær, og miin erfaring er at tørrgjæren gjærer best ut i ekstrakt brygg
har testett dette på 2 eller 3 brygg alle med samme resultat
delte brygget i to gjæringskar for å teste og best resultat med tørrgjær
 
Amber maltekstrakt inneholder pale- og crystalmalt og vil fungere fint for en pale ale. Spesialmalt vil være unødvendig i tillegg, i så fall burde du bruke lys maltekstrakt som base. Tror ikke ølet får mer enn passelig sødme, særlig med tanke på at du bruker wlp007 som ikke lar det være mye restsødme igjen. Det er et utmerket og effektivt gjær, men det er viktig å ha nok gjærceller så du bør lage en starter. Lykke til!
 
Takk for bidrag, Per Øyvind! Helt greit at det ikke blir så mye sødme, jeg er mer opptatt av bitterhet!
 
Jeg brygger kun på ekstrakt og de siste gangene har jeg kokt opp 6 til 7 liter vann med DME slik at OG havner på 1040. Tilsetter så humle etter program og de siste 15 min tilsetter jeg all ekstrakten (LME). Ved å koke all ekstrakt fra start mørknes fargen, samt at du kan få usmak på ølet. Hiver vørteren i gjæringskaret og etterfyller med springvann (brygger 20 liter).

Hvis du skal steepe, altså bruke spesialmalt, lar du denne trekke i pose på ca 65 grader i en halvtime. Ikke press posen for å få ut all væske, men legg posen i en sil over gryta og skyll med varmt vann (70 C) til du har fått ut det meste av godsakene i spesialmalten.

Sent from my E10i using Tapatalk
 
Gøy, det er jo nesten akkurat det jeg beskriver i første post. Du tilsetter siste del av ekstrakten noe før jeg planla, men 15 min høres bedre ut enn 5. Jeg har bestemt meg for å bruke 007'en til et annet AGbrygg og bruker Nottingham tørrgjær i stedet.
 
Heh, da var brygget satt, og det ble vel litt mer hurten og sturten enn planlagt. Men veldig fornøyd så langt, tross alt!
Begynte med å koke opp 5 liter vann.
Ved 60 min tilsatte jeg 1,8 kg maltekstrakt og 50g Fuggles.
Ved 15 min, 2 g Irish Moss.
Ved 10 min, 40 g EKG.
Ved 5 min, 1,8 kg maltekstrakt og 25 g  Challenger.
Jeg lot dette koke opp, tok det av med en gang igjen og tilsatte 10 g Fuggles.
Hadde alt i gjæringskaret, det målte da 5 liter. Tappet i vann rett fra kranen til jeg hadde 21 liter i karet og målte OG(nedkjølt til 20*C)
OG målte da 1052. Synes det var litt drøyt, så jeg hadde i to liter vann til og OG målte da 1050.
Når vørteren målte 20*c hadde jeg i 1pk Danstar Nottingham og satte dunken i 18*c.
Etter 8timer plopper det bra! :)

OK, så jeg dumlet bitter og aromahumle, det var derfor jeg dumpet i mer Fuggles helt til slutt. Stort sett tok jeg det hele sånn ca, brukte ingen kalkulator. Det burde jeg sikkert, men det blir nok øl dette også! :) Fra jeg skrudde på komfyren til den var vasket tok det 2 timer, det er tross alt noe kjappere enn et AllGrainbrygg.
Så får vi se hvor bra resultatet blir, vørteren var i alle fall svært lovende!
 
Ser fint ut dette, har bare et tips ang. tidspunktene du nevner for tilsetting av forskjellige ingredienser: Det er vanlig å oppgi tidspunkter i minutter før endt koketid. Altså vil det si at man typisk tilsetter bitterhumle på 60 minutter (60 min. før kokeslutt), irish moss på 15 minutter (før kokeslutt) osv. Ser du gjør omvedt i posten din. Blir fort forvirrende.;)
 
Oj, har jeg ikke gjort verre "feil" må jeg være fornøyd! Men da retter jeg innlegget mitt! Takk!
Ja, og så skulle jeg vel gjerne kokt siste malten i 15 min.
 
Etter 10 dager målte jeg SG til 1016, og det går enda, så jeg er fornøyd med det. Pleier ikke å måle SG, da jeg alltid lar det stå til gjæring i 3 uker, men jeg trengte en unnskyldning til å smake og lukte. Fargen er veldig lik English bitter, det duftet absolutt humle, selv om jeg hadde trodd det skulle være sterkere humlepreg, men jeg dumlet jo Challenger og Fuggles som aroma og bitter. Smaken var slett ikke ille til å være et uferdig brygg, tror dette blir bra!  :) I alle all vil jeg allerede påstå at det blir myyyye bedre enn et hvilket som helst kit-øl. :) Og da er målet nådd! Allgrain er selvsagt uunngåelig, men jeg ser ikke at jeg får tid til det hver friperiode, da er det viktig å ha et brukbart tidsbesparende brygg å ty til! :)
 
Tilbake
Topp