Brygging av vørterøl

Lars

Norbrygg-medlem
Hoi!

Noen som har erfaringer med å brygge vørterøl, og kjenner til eventuelle oppskrifter?
Hadde vært stas å lært seg å brygge noe alkoholfritt, som også er både godt og anvendbart.. :police:
 
Det er vel bare å drite i å tilsette gjær til vørteren, bare en liten dært i hver flaske, nok til å lage kullsyre...og vips, herlig forfriskende vørterøl 8)
 
Den lille "dærten" med gjær vil formere seg til mange små "dærter" og ete sukker så lenge det finnes.
De små "dærtene" tar ikke slike smålige hensyn som at det etterhvert blir stort trykk i flaskene.
Til slutt så smeller det.
På bryggeriene så tapper de varmt vørterøl  med kullsyre på varme flasker, og korker dem før de blir kalde.
Det hender at det smeller der også.

Hvis man skal lage det heime så må det nok tappes varmt på et sterilt fat og kullsyresettes.
Deretter kan det tappes på flaske når det har bltt kaldt.
Dette er ferskvare, hvis man da ikke pasteuriserer flaskene etterpå.

Dette kan sikkert gjøres i vannbad i en stor kjele.
Anbefaler å se i ei gammel kokebok, fra før fryseboksene ble allemannseie, og les kapitlene om safting, sylting og hermetisering.
Det er vel tross alt hermetisering av kullsyresatt vørter vi snakker om.

Hvordan det går med flaskene og kullsyretrykket når de varmes opp vet jeg ikke.
Det kan man finne ut av enten ved å lese teori eller gjennomføre empirisk forskning.
Det kan fort bli noe grising på kjøkkenet nå flaskene begynner å smelle i vannbadet.
Det er verdt å prøve. Pasteur fikk det jo til.

Egil B.
 
hmmm... varmt øl med kullsyre får jeg ikke til å rime, men, jeg vet ikke fremgangsmåten.
koker du vørt med evt. humle og fortsetter på vanlig steril måte blir det enkelt å karbonere og flaske det, varmt øl må ha ganske høyt trykk under karbonering.
 
Når det gjelder fat så kan jeg tenke meg at man rett og slett tapper vørteren fra kokekjelen rett inn i ølfatet, uten å kjøle vørteren først. Så bør man vel kullsyresette fatet med én gang og så kjøle det ned. Så vil jeg tro at man kan behandle det videre som vanlig øl, med den forskjellen at vørterøl (som nevnt) er ferskvare og er mer utsatt for infeksjon enn vanlig øl som har litt desinfiserende alkohol i seg.

Det spørs forøvrig om man orker et helt fat med vørterøl. Jeg hadde nok heller brukt et sånt lite corneliusfat til dette.
 
Jeg ville ha kjølt vørteren, som nok ikke bør være for kraftig, hverken når det gjelder OG eller humling (mål SG i en flaske vørterøl fra butikken), og tappet den på et rent fat. Dette ville jeg ha satt i kjøleskap (kaldest mulig) og så tvangskarbonert det så raskt jeg kunne. Deretter ville jeg tappet på flasker (fortrinnsvis med mottrykksfyller) og pasteurisert disse. Hadde aldri tatt sjansen på ikke å pasteurisere etter tapping. Ellers risikerer man en ladning prima flaskebomber. Kanskje man kan pasteurisere rimelig greit med å kjøre flaskene (korket, naturligvis...) en runde i oppvaskmaskinen?
 
Men hvorfor kjøle det først når du uansett lar det renne ut i et sterilisert fat? Like greit å bare sette fatet ut i kulden etterpå. Kanskje det har lite å si uansett.

Det med pasteurisering av vørterøl i oppvaskmaskinen kan godt være en grei idé, skjønt jeg synes det virker litt skummelt...
 
Tenker mest på å få god utfelling av rusk og rask, og at prosessen skal går fort. Derfor kjøling før tapping på fat. Det verste som kan hende er vel at flasker sprekker i vakemaskinen (noe jeg ikke tror vil hende). Jeg vil heller at de skal sprekke der enn i en ølkasse... Men når det er sagt, hvorfor egentlig brygge vørterøl?

En annen mulighet er kanskje bare å lage en flaske "on demand": Om man har en "god", gammeldags brusmaskin fra Soda Stream kan man koke maltekstrakt med litt humle, helle det i en flaske gjennom kaffefilter, kjøle ned i frysen/kjøleskapet og tappe på kullsyre rett før konsum. Blir vel neppe noe dårligere enn kjøpevørterøl?
 
Gahr skrev:
En annen mulighet er kanskje bare å lage en flaske "on demand": Om man har en "god", gammeldags brusmaskin fra Soda Stream kan man koke maltekstrakt med litt humle, helle det i en flaske gjennom kaffefilter, kjøle ned i frysen/kjøleskapet og tappe på kullsyre rett før konsum. Blir vel neppe noe dårligere enn kjøpevørterøl?

Min erfaring med sodastream er at alt annet enn vann blir et skomfokk som ender med nesten tom flaske
 
Jeg holder fortsatt på at det bør tappes varmt på fatet.
Og så må det stå trykk på mens det avkjøles.
Hvis ikke vil den varme lufta inne i fatet trekke seg sammen og suge inn uteluft under avkjølinga.
Deretter kan man justere trykket til den kullsyremengden man ønsker i det ferdige vørterølet.
Dette er fortsatt ferskvare.
Derfor ville jeg ha pasteurisert det etter å ha flasket det fra fatet.
Ved pasteurisering holder det neppe med oppvaskmaskinas 60 C.

"Hvorfor brygge vørterøl?"
Tja! Hvorfor ikke, vil jeg si.
Samme motivasjon som brygging av alt annet øl.
Det er artig å få det til.
Egil B.
 
Mange artige svar!

Har flere motiv for å brygge vørterøl. Flere (meg selv inkludert) synes er godt i ny og ne, fint til baking, samt at det i utgangspunktet er lov å reklamere for det. Med en OG på 1.045 (litt kjølig riktignok, klarte ikke vente..) er den muligens fin å bruke direkte i starter med et lite oppkok? I tillegg er det artig å kunne servere et godt alkoholfritt alternativ til sjåfører, gravide eller andre med edelt motiv.
I forhold til mikrobryggeri gjelder det jo å se mulighetene, men denne saken var et steg tilbake, noen som vet om det har skjedd noe på denne fronten?

Annet alkoholfritt øl ellers er ganske nedtur, muligens Hansa Null som er minst nedtur blant de ca 10 typene jeg har prøvd, men fremdeles..
 
En vanlig måte å lage ingefærøl på er faktisk å bruke gjær (overgjær!), kanskje helst på plastflasker, og sette dem i kjøleskapet så snart de er ferdig karbonert. Det samme burde gå med vørterøl. Siden det uansett er ferskvare er det kanskje greiest å lage små batcher?
 
Hvordan går det med overgjær på flaske? Får man grumset øverst ???


Er Vørterøl ment å være tilnærmet alkoholfritt? Var liksom en slags helsedrikk før, men det er jo sikkert lige greit å ta en spiseskje maltekstrakt.. :lessmile:
 
Overgjæren synker også til bunns, ihvertfall når den er stukket om fra primærgjæringskaret.

Vørterøl er ikke gjæret, og har derfor ikke alkohol. Strengt tatt er det derfor ikke et øl heller. Men godt i ny og ne og bakst.

"Alkoholfritt øl" som Munkholm, Clausthaler og liknende har som regel fått en kort gjæring som blir avbrutt, og kan inneholde inntil 0,7% alkohol.

Kjetil S: Bruker du glassflasker og er nøye med desinfisering, burde ølet holde vel og lenge, vil jeg tro.
 
Jeg har prøvd dette med vørterøl!

Når jeg har brygget øl og har tatt ut en litt større prøve enn normalt (3 dl) til OG - og etter måling så tømt denne vørteren på en 0,33-flaske og korka den. Satt den på kjøkkenbenken i 2 døgn, og så inn i kjøleskapet. Nytes innenfor alt for lang tid! Om ikke flaskebombe, så i alle fall en rakett når korken vippes av etter 14 dager.. Men du har en god pekepinn ved å følge med på gjæringa på resten av øllet, jeg har satt den inn i kjøleskap etter et døgn med stormgjæring.

Gir en litt morsommere bruk av OG-skvetten, og en første smak på ditt nye øl. Smaker sødt og godt av malt, og er ganske så humlebittert.
 
Tilbake
Topp