Smak av første brygg

Testet i dag en flaske av mitt første brygg som er en Coopers lager 100% etter oppskrift med Brew Enchanser1 og medfølgende gjær. Primærgjæring i 8 dager og stått 11 dager på flaske i romtemp. Etter 3 timer i kjøleskap bare måtte jeg smake.
Det smakte ikke geitepiss ;D Litt uferdig og veldig lite skum men bra med kullsyre og bedre enn mye butikkøl jeg har smakt. Litt usikker på alkohol% da jeg hadde problemer med å få målt skikkelig FG.
Delte en 0,74 flaske med madamen og den gikk rett i fletta på begge to. Er godt vant med å drikke øl så dette må ligge godt over 4%. Kan dette stemme?

Er ihverfall solgt som hjemmebrygger og ser frem til mye godt øl i åra fremover :biersmile:
Regner med dette er noe av det dårligste jeg kommer til å brygge så dette lover bra.

Hobby for livet :ilike:
 
bra du likte det du har laget da.
jeg og syns det smaker utrolig godt, med hjemmelaget.
selv om det var europris vare jeg kjøpte.
tappet brygg nummer 2 på flaske i går, veldig spent på om den er like god som den første.
 
Jeg brygget akkurat det samme som deg nå i jula, og nå sitter jeg her da, med 3 All-grain øl på flasker, og iallefall den første jeg laga er knall! (11 liter er snart borte)

Ekstrakt er absolutt en grei bryggemetode om man har dårlig tid, men vil ha masse øl :D
 
en gang i tiden skal jeg også prøve all grain.
blir vel helst biab da.
men det jeg har smakt av ekstraktbrygg er ganske godt.
 
Brygget et Muntons OEB og tørhumlet med Fuggles på brygg nr 2. Skal koke DME med Amarillo og tilsette et Muntons IPA på nr 3. Etter det blir det regn ekstraktbrygging med spesialmalt osv regner jeg med. Målet er selvsagt AG men har litt begrensede muligheter til det for øyeblikket.

Satte denne Coopers Lager etter oppskrift for å bli litt kjent med noen av prosessene. Hadde ikke noe særlig forventninger til dette ølet men håpet som sagt på å få til noe som kunne drikkes. Var spesielt spent på kullsyre og evt. infeksjon (er veldig nazi på renhold og desinf.).
Ølet ble som forventet smaksmessig. Litt cideraktig og veldig lett men bra med kullsyre og ingen usmak jeg kunne kjenne. Litt uferdig finnish som jeg håper bedrer seg om noen uker(ølet er bare 19 dager gammelt). Veldig lite skum selv om det var bra med kullsyre.

Alt i alt er jeg kjempefornød med å ha fått til et øl som ikke må helles ut på første forsøk. Har stor tro på at den som står i gjæringsbøtta nå skal by på en del mer smaksmessig.

Jeg kommer til å spre alt jeg lærer om hjemmebrygging til familie, venner og kjente i håp om at flerer skal ta del i denne fantastiske hobbyen.
Tenke seg en verden der nesten alle hus bortover kan by påhjemmebrygg ved enhver anledning :biersmile:
 
var den coopers lager såpass bra at den er verdt for meg å prøve og eller?
anbefales elle anbefales ikke?
 
Hadde bytta ut Brewenchanser med noe spraymalt og tilsatt noe ekstra humle hvis jeg skulle ha brygget den igjen. Hadde også brukt annen gjær.
Er personlig mer glad i kraftige øltyper og kommer nok ikke til å brygge denne igjen.
Men det var en nyttig erfaring og kan anbefalles hvis man ønsker å starte helt enkelt.
 
Den ekstra humla du kan tenke deg å tilsette, skal den prepareres på noen måte før den går i bøtta? Har hørt at det blir bra å ha i ekstra humle, men aner ikke om den skal kokes eller noe før den tilsettes. Jeg har akkurat satt mitt første øl selv og er nyssgjerrig.
 
Har selv testet coopers med spraymalt i stede for sukker. Ble svært populært hos slekt og venner. Ble bedre enn industripilsen i allefall :)
 
tenke seg til...
at et ølsett du får på europris, kan konkurere ut butikk øl.
det har jo mer fylde og smaker bedre.
kommer bare til å kjøpe butikk øl når jeg trenger mere flasker jeg fremmover tror jeg.
 
Tilbake
Topp