Dårlig karbonering på en enkelt flaske?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi flasket i slutten av februar en engelsk bitter. Vi siktet relativt lavt på kullsyreinnhold. De flaskene vi har åpnet hittil (10-15?) har hatt et passe kullsyreinnhold - fin skumtopp. I går kveld (midt i uken!  :eek: ) åpnet jeg enda en av flaskene. Det ble ingen skumtopp som forventent (kun et lite lag med bobler/skum) og den var relativt "dau"/flat. Den smakte ekstra søtt og det var lite eller ingen gjær på bunnen av flasken (de andre flaskene har hatt et tykt, kompakt gjærlag på bunnen). Ølet var forsåvidt fortsatt godt - ingen usmak utover at det var ekstra søtt.

Dersom det var utett kork ville jo likevel gjæren ha spist opp sukkeret og dermed gjort ølen mindre søt og det ville dannet seg gjærlag på bunnen. Så jeg tror ikke dette er problemet.

Kan det være at vi har hatt ujevn fordeling av sukkerlake i ølet? Vi heller sukkerlaken i ny dunk og tapper til denne med hevert slik at flowen skaper sirkulasjon i bøtten. Ville det også forklare det manglende gjærlaget i bunnen av flasken - er det altså slik at gjærlaget kommer av gjærformering som skjer under karboneringen? Eller skulle det uansett ha vært et gjærlag selv om det ikke var særlig mye sukker å fortære for gjæren?

Dersom det er ujevn fordeling av sukker bør vi jo merke det på i allefall noen av de resterende flaskene? Kan jo ikke være mulig at kun 1 av 67 bjørnunger har fått for lite sukker når vi tilsetter sukkerlake slik vi gjør?  :jaha:

Eller kan vi ha fått en infeksjon av en eller annen type som har tatt knekken på gjæren? Eller kan det ha vært for mye starsan-rester i akkurat denne flasken?

Mange hypoteser - få svar :)
 
Snodige greier. Lite kullsyre kan komme av at korken ikke er ordentlig satt på, men det er ikke det i ditt tilfelle. Hvis ølet ikke har gjærlag på bunnen, og i tillegg smaker søtt, er det gjæringen som er problemet. Det er neppe infeksjon som har kverket gjæren. Det ville du ha smakt. Ikke Starsan rester heller. Det ville gitt en sur smak på ølet, og gjær kan gjære i ganske surt miljø.
Jeg tror at du burde røre noe mer i ølet når du tapper det over i sukkerlaken, for å få sukkeret jevnt fordelt. Veldig rart hvis det bare er en flaske som er daff og søt. Ta en titt på de andre flaskene, og se om noen andre mangler gjærlag på bunnen. Uansett bør det være nok gjær igjen i ølet til å gjære ut gjærbart sukker. Gi det litt mer tid. Hvilken temperatur har du lagret ølet på?
 
Ølet ble først lagret i en ukes tid på 15-16 grader og så har det stått i kjøleskap på 5-6 grader en måneds tid. Det kan være det at sukkerlaken ikke fordelte seg godt i ølet. Jeg husker vi hadde noe tykk sukkerlake, men det er jo litt pussig at de kun har vært på 1 av de ølene vi har drukket sålangt ... Vi flasket ett nytt brygg i går kveld og under arbeidet ble det drukket noen nye flasker av denne og alle hadde normalt kullsyrenivå ...

Jaja ... vi får lage litt tynnere lake og røre litt mer, så blir det vel orden på det. Takk for svar!
 
slik jeg har forstått det her inne...
burde vel ølet stå et par uker for modning, før du setter det kaldt.
kansje det har noe med saken å gjøre.
 
Ja akkurat det der blir jeg ikke helt klok på. Betyr temperatur noe for karboneringen annet enn at det påvirker hvor lang tid det tar. For det er vel slik at høyere temp = raskere karbonering.

Eller spurt på en annen måte: Hvis jeg hadde satt halve batchen på f.eks. 25 Grader i to uker og så to uker i kjøleskap og den andre batchen rett i kjøleskapet. Hva slags forskjeller ville kunne oppstå?

Innbiller meg at temperaturen under karbonering har lite å si bortsett fra hvor lang tid det tar. ..?
 
Det vil jo bli det samme som når du gjærer vørteren. Står det kaldt blir det liten aktivitet og ting tar lengre tid, men står det varmt går det fortere (noe som normalt ikke er å anbefale under gjæringsforløpet på vørteren). Står det for kaldt så kan gjæra gå i dvale, og lite skjer.
 
Beant skrev:
Det vil jo bli det samme som når du gjærer vørteren. Står det kaldt blir det liten aktivitet og ting tar lengre tid, men står det varmt går det fortere (noe som normalt ikke er å anbefale under gjæringsforløpet på vørteren). Står det for kaldt så kan gjæra gå i dvale, og lite skjer.

Lokal temperatur kan variere i ett vanlig rom.
Hadde 30 flasker på kjøkkenbenken til karbonering før jul. De som stod nærmest veggen ble avkjølt mer enn godt er pga dårlig isolering i vårt gamle hus. De som var lengst borte fra veggen var ok.
Måtte riste opp gjæra og sette flaskene i bedre omgivelser med ca 20 c. Ett par uker etterpå så var søtsmaken borte og karboniseringa gikk bra.
 
Hei, tar opp denne i stedet for å lage ny tråd. satte en Porter på London ale gjær (mener jeg å huske) som ble karbonert på coopers drops. etter 12 dager på 18-20 grader er ølet helt dødt og har minimalt med bunnfall. Gjærkaka på dunken var også så fast at jeg fikk tømt dunken helt uten å forstyrre denne.

Er det håp for denne om jeg lar den stå videre noen uker/mnd eller blir jeg nødt til å jekke alle flaskene og tilsette gjær?

Ølet var forøvrig godt på smak, men uten kullsyre ble det mer kaffe/sjokoladesaft enn øl :p
 
testa to flasker så jeg tviler på det. ser heller ikke no bunnfall å skrive hjem om
i de andre flaskene jeg har titta på .
 
Satte ei flaske på badet, der det er litt mer varme, så får vi se om det er håp.

Er det ikke mer futt etter ei uke på 25-30 gader så får jeg vurdere mer gjær... vil i såfall ei teskje med rehydrert tørrgjær funke?
 
Tilbake
Topp