Kalibrering av refractometer?

Hei. Ifølge manualen må jeg ha destillert vann for å kalibrere den. Finnes det andre måter å gjøre det på? Må jeg på bensinstasjon for å kjøpe destillert vann?
 
Bør den uansett ikke kalibreres etter vannet man bruker i bryggeprosessen for å mest mulig nøyaktig resultat?
 
Jeg kalibrerte etter en måling med hydrometer...
vil tro det også fungerer.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Gammel tråd, men den passer til min problemstilling, så jeg vekker den til live igjen :)

Jeg kjøpte et refraktometer fra AliExpress etter en anbefaling her på forumet. Gjorde som over her, og kalibrerte med springvann.
Det viste ganske riktig ut av esken.
Problemet er at det viser helt andre verdier enn mitt gode gamle hydrometer når jeg måler vørter (Hydrometeret viser også 1,000 på rent springvann.)
Jeg brygget en 7 Fjell Småtøs her om dagen, og refraktometeret viste en OG på 1,043 etter kok. Jeg syntes det var rart at jeg hadde bommet så mye på OG (skulle vært ca 1,050). Jeg hentet frem hydrometeret, og dette viste 1,052.

Er det bare å kaste dette refraktometeret i søpla?

Mvh
Lars Henrik Kjølberg

Link: https://www.aliexpress.com/item/RZ-...32827454330.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.j71vY2
 
Sist redigert:
Gammel tråd, men den passer til min problemstilling, så jeg vekker den til live igjen :)

Jeg kjøpte et refraktometer fra AliExpress etter en anbefaling her på forumet. Gjorde som over her, og kalibrerte med springvann.
Det viste ganske riktig ut av esken.
Problemet er at det viser helt andre verdier enn mitt gode gamle hydrometer når jeg måler vørter (Hydrometeret viser også 1,000 på rent springvann.)
Jeg brygget en 7 Fjell Småtøs her om dagen, og refraktometeret viste en OG på 1,043 etter kok. Jeg syntes det var rart at jeg hadde bommet så mye på OG (skulle vært ca 1,050). Jeg hentet frem hydrometeret, og dette viste 1,052.

Er det bare å kaste dette refraktometeret i søpla?

Mvh
Lars Henrik Kjølberg

Link: https://www.aliexpress.com/item/RZ-...32827454330.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.j71vY2

Kanskje SG skalaen er off. Sjekk hvis Brix stemte bedre.
 
Kan ein kontrollere/kalibrere refraktometer med vanlig bordsukker og vatn? Er det i so tilfelle 2.7gram per ochslegrad per liter som gjeld?
 
Kan ein kontrollere/kalibrere refraktometer med vanlig bordsukker og vatn? Er det i so tilfelle 2.7gram per ochslegrad per liter som gjeld?
2,7g pr oe i totalt 1 liter ja... Løs alltid sukker helt opp i litt vann, og topp opp til (nøyaktig) 1 liter.
 
Tilbake
Topp