Sigarsmak/-aroma i øl

En ting jeg gjerne kan tenke meg å få inkorporert i en robust porter er tydelige sigartoner. Jeg har tenkt litt på dette, men ikke kommet frem til noe konkluderende, så jeg tenkte at en idémyldring er på sin plass.

Det første en tenker på er jo røykmalt. Jeg har hatt hell med bruk av Weyermann sin røykmalt, men den gir langt fra kompleks nok preg til å kunne bli betegnet som sigaraktig alene i et ferdig brygg. Jeg tenker derfor at det kan være en fordel å kombinere flere forskjellige typer røykmalt for å øke kompleksiteten. Type mørk krystallmalt, som Spesial B for å få noe tørket frukt/rosin tror jeg også er i riktig bane. Jeg tror også at det er bedre å kjøre mer brown malt enn roasted barley og chocolate malt, som kanskje kan gi for mye røstet preg i store doser.

Kaffetilsetninger er også noe jeg tror kan ha noe for seg - indiske typer ser jeg for meg kan fungere. Jeg tror også her at det kan være fordelaktig å kombinere flere typer for økt kompleksitet.

Når det gjelder humle, tenker jeg wilamette og fuggles, kanskje med litt lett tørrhumling med de samme variantene. Hvis en greier å få frem tilstrekkelig jordaktig aroma uten for mye friskt preg er det for det gode. Men her finnes det sikkert mange andre potensielle typer.

Gjær er åpenbart også viktig. Jeg tenker umiddelbart at en må ha en engelsk stil på denne. WLP007 er sikkert kurrant, men finnes det andre med bedre karakteristikker? WLP013 skal ha en eikeaktig esterkarakter, noe som muligens kan fungere. Har noen prøvd denne?

Jeg er veldig usikker på aktuelle kryddertilsetninger. Kanskje kan noe chipotle fungere, men det må være i veldig små doser, slik at chilien ikke begynner å dominere.
 
Jeg har brygget noen øl på malt produsert i Forradalen (Stjørdalsmalt). Denne er ikke røkt på bøk som weyermann sin, men på gråor, eller ørder som vi sier i Trøndelag. Når jeg drikker en av disse ølene har det ofte slått meg at dette er som drikke en god Habanero.
Jeg skal jo innom deg og hente noen fat i ettermiddag og kan ta med smaksprøver til deg. Her er litt bakgrunnsinfo om ølene: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...umshow=100&namesearch=fossbakk&brewersearch=
Så mitt råd er å skaffe deg litt Stjørdalsmalt, noe jeg for så vidt kan hjelpe deg med.
 
Det hadde definitivt vært bra å få et par smaksprøver, så jeg får se hvor mye preg så mye røykmalt gir. Jeg har bare brukt mindre mengder selv i mine brygg. Jeg er også interessert i å prøve Stjørdalsmalt, men det kan vi snakke om når du henter fat. (Fikk du melding? Jeg er opptatt etter kl. 18:15 i dag, men er hjemme fra 16:15 til 18:15, ca.)
 
Det er jo også en mulighet å tilsette tobakk i ølet. Mike Murphy gjorde dette da han jobbet i Italia. Del Borgo har (hadde?) noen øl med tobakk, jeg smakte en porter og en ipa for noen år siden. Gode øl, uten at tobakkspreget var overveldende.
 
Hva slags tobakk kan man bruke? En pakke rød mix? Eller må man skaffe fermenterte tobakksblader, slike som man ruller sigarer av?
 
Tror jeg ville gått for så rein tobakk som mulig, sigarettobakk er vel tilsatt litt av hvert i forhold til sigartobakk. Finnes kanskje pipetobakk som er rein nok?
 
Jeg har lest at å tilsette tobakk/sigar i øl kan være farlig: mesteparten av nikotinet i tobakken kommer jo ut i røyken. Når en trekker det i øl, kan det komme større mengder enn hva som er anbefalt. Det må i så fall være små mengder tobakk en tilsetter, men det er mulig at dette i tillegg til det over kan bidra.

Jeg tenkte også at det er mulig å få tak i noe billig tobakk/sigarer for deretter å røyke noe malt over dette, men slikt har jeg ikke utstyr for på nåværende tidspunkt.
 
Hmmmm, det siste der ville jeg ikke har forsøkt ..... etterlatenskapene etter tobakksrøyk er ikke en god aroma, for å si det pent...
 
Apropos cigar: Midtfyns bryghus har forsøkt med snus i Rough Snuff som ikke ble godkjennt av 'levnedmiddelstyrrelse' pga nikotin i øllet.

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1220574/oel-med-snus-forbydes/
 
I whisky hender det jeg finner sigar/tobakk toner, dette forekommer ofte i eldre whiskyer og whisky med mye røykpreg, så jeg tipper det kan komme fra eik og/eller fra røykt malt.
 
Her er litt info om gjæring (fermentering) av sigarer.
http://sigarprat.no/index.php/2012/01/modning-av-sigarer-forklart/ Interessant å lese om modingsprossen. Den minner om smaksutviklingen på mine stjørdalsøl.
Begynner å glede meg til sigarsesongen nå, dvs når det går an å sitte ute en times tid på ettermiddagen uten å måtte kle på seg vinterklær.
Forresten så foretrekker jeg en engelsk bitter til sigaren. Før jeg begynte å brygge var Bombardier favoritten.
 
ragnarf skrev:
Her er litt info om gjæring (fermentering) av sigarer.
http://sigarprat.no/index.php/2012/01/modning-av-sigarer-forklart/ Interessant å lese om modingsprossen. Den minner om smaksutviklingen på mine stjørdalsøl.
Begynner å glede meg til sigarsesongen nå, dvs når det går an å sitte ute en times tid på ettermiddagen uten å måtte kle på seg vinterklær.
Forresten så foretrekker jeg en engelsk bitter til sigaren. Før jeg begynte å brygge var Bombardier favoritten.

Veldig spennende. Dessverre har jeg ikke humidor per dags dato, og dermed begrensede lagringsmuligheter, men dette er noe jeg definitivt skal utforske mer i fremtiden.

Jeg er også veldig interessert i langtidslagring av øl og forskjellig potensiale der. Det finnes lite stoff om dette også, spesielt om hvordan å lage øl som kan lagres så lenge. I posten http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7035.0.html blir dette diskutert litt, men egentlig alt for lite - det virker som om interessen for dette er rimelig lav.

Det finnes imidlertid noe stoff om surøl, og jeg synes bloggerne på http://ryanbrews.blogspot.com/ og http://www.themadfermentationist.com/ diskuterer noen av disse aspektene på en god måte. Om andre ølsorter finnes minimalt.

Dette ble litt off-topic, men det får bare være.
 
Jeg nevnte denne problemstillingen til min sønn, og han mente å ha lest at å røke malt med sedertre kan gi sigaraktig aroma. Fruktrær som eple og pære skulle visst også egne seg. Jeg antar at man da tar f.x. pilsmalt og røker denne i en ABU-røk eller lignende. Tror nesten jeg må prøve dette en gang.
 
Jeg tenker å prøve følgende oppskrift:

50L batch

4 kg Weyermann røykmalt
2 kg Bestmalz røykmalt
1 kg Stjørdalsmalt
1 kg Whiskymalt (castle)
0.5 kg Crystal
0.5 kg Special B
1 kg Rugmalt
1 kg Chocolate malt
3 kg DME, lys

Koking i 90 min. Humle:
30 g Warrior, FWH
40 g Willamette, 20 g EKG 15 min
40 g Willamette, 20 g EKG 10 min
40 g Willamette, 20 g EKG 5 min
20 g Columbus, 5 min
1 knust chipotle, 5 min

Gjær: WLP013 London Ale.
Eikekuber lagt på etanol i gjæringskar.

OG: 1.079
IBU: 34

3 kopper, 3 forskjellige typer kaffe (type indisk og braziliansk) i Corneliusfat før tapping.
 
Mye forskjellige smaker i den oppskrifta. 3 typer røykmalt + rug og mye spesialmalt vil vel gi et temmelig komplekst smaksbilde. Jeg har aldrig smakt øl med whiskymalt før, den er vel røkt på torv.
Hvis du får sigartoner blir det vel mer enn et hint vil jeg tro, men dette ølet vil antakeligvis utvikle seg mye med tiden. Den mørke Fossbakkeren du fikk av meg trengte ca 3-4 måneder før den stabiliserte seg.
Regner med at den er på topp ved juletider.
 
Hei,

Jeg er stor fan av Cigar City Brewing i tampa,Florida. DE lager mye øl ment for sigar røykere. Jeg har funnet litt om hva de gjør for å få sigar preg på ølet.

Base: Marshal Zhukov Imperial Stout
11% ABV (11.5%?)

"What’s in the beer: Peruvian Cacao Nibs (mostly raw, added during secondary fermentation), Ancho and Pasilla Chiles (which contribute some tobacco-like notes), Madagascar vanilla beans and threshold levels of cinnamon."

1.2 oz ancho chile, .8 oz pasilla chile på 5 gallon.
 
Kan tenke meg at om du legger ølet på noen eike terninger i 4 måneder eller der omkring vil du få noen av aromastoffene en ofte finner i en god sigar, vanilje litt taniner og slikt.
Mange liker jo å nyte en god Whisky til sigaren å disse er jo som kjent lagret på eike fat.
 
Tilbake
Topp