Mulig IPA på trappene

Husk å bruke nok (=masse) gjær til et så sterkt øl. En 2IPA bør være ren i smaken, og da er det viktig å bruke nok gjær. 1056 gir et relativt rent øl i utgangspunktet, men jeg ville definitivt brukt en stor starter. Denne gjæren gir også god utgjæring, så jeg vil tro du ender under 1020 i FG, i alle fall om gjæren er ved god helse. Jeg tviler på at balansen blir dårlig, selv om FG blir lav. Med et såpass sterkt øl vil det alltid være sødme og maltsmak, selv om den kanskje "utkonkurreres" en del av humlen. Tror ølet kan bli helt topp. Jeg liker også godt Nøgne Øs IPA, men det er ikke nødvendigvis verdens største kunst å lage noe som likner! Ha høye ambisjoner! Det er kjekt å ha noe å strekke seg etter.
 
Har lagd en starter på 1,5 liter. Håper den gjør susen. Den største bekymringen er om jeg får utnyttet humlen godt nok i og med at jeg må benytte 2 kjeler pga størelsen. Hvis jeg i tillegg ikke tilsetter maltekstrakten før på slutten av koketiden bør kanskje humlemengden oppjusteres litt, men jeg har dessverre ikke mer Cascade eller Target. Har derimot noe Brewers gold liggende. Kan denne fungere som et substitut til evt humle som går tapt underveis?

Takker for svar
 
Tror nok Brewers Gold vil fungere greit. Gjør som du sier, tilsett halvparten av ekstrakten mot slutten av kokingen. En starter på 1,5 liter er kanskje litt lite idéelt sett, men det går nok bra, skal du se. Pitch hele starteren, helst på det mest aktive, om du har mulighet.
 
Da ble bryggingen unnagjort i går kveld. Konklusjon: Jeg MÅ skaffe en større kjele og det fort. Brukte denne gangen 1 10-liter og 2 5-litere på samme tid. Dette medførte selvsagt en del stress når alle kjelene holder på å koke over samtidig etc...

Oppskriften ble som følger:

5,4 kg LME
0,5 kg DME
300 g Crystalmalt
500 g sukker

Target 100 g (60 min)
Cascade 100 g (60 min)
Brewers Gold 50 g (60 min)
Cascade 100 g (15 min)
Cascade 50 g (5 min)
I tillegg kommer jeg til å tilsette en helv Cascade hop aroma tabelett et par dager ute i gjæringen.

Wyeast 1056
Halv teskje gjærnæring

25 liters brygg

Siden jeg ikke har tilstrekkelig med kjeler og dermed ikke får utnyttet humlen maksimalt slang jeg oppi 50 g Brewers gold pellets jeg hadde liggende i 60 min som kompensasjon.

Jeg hadde etter sterilisering fylt 5 liter vann i gjæringsdunken som jeg helte den ferdigkokte vørteren oppi. Men jeg ble nødt til å hive 3 liter på toppen for å kompensere fordampet væske i tillegg til at humleposene "stjal" en del væske. De var et helvete å vri opp, varme som de var.... 

Det kjipeste var at dunken selvsagt ble veldig varm. Jeg satte den på verandaen til nedkjøling, men det medførte "backfire" i gjærlåsen, så jeg tror nok et par dråper forsvant ned i vørteren. Heldigvis steriliserte jeg også gjærlåsen på forhånd.

Uansett, gjær ble etterhvert tilsatt og det plopper som bare rakkern i gjærlåsen as we speak.

Noen som har kommentarer til prosessen. Føler at infeksjonsspøkelset puster meg i nakken. På den anne side kan det jo bli en heftig IPA
 
Jeg ville nok ha kjølt ned grytene med kokt vørter, før de skal helles opp i gjæringskaret. Da slipper du undertrykket og er ølet mye mindre utsatt for oksydering (ikke minst!). Jeg pleier å sette grytene mine i en balje, med noe under slik at det ikke renner vann inn i grytene når baljen er helt full. Så bare lar jeg vann renne i baljen mens den overstrømmer hele tiden (på badet). Husk å holde lokket på hele tiden slik at ingen uhumskheter kommer opp i den volatile vørteren. Imens så kan man vaske gjæringsdunken eller noe sånt.
 
Jeg tror du allerede er klar over den viktigste potensielle forbedringen; gryte på 35-40 liter! Ellers vil det være en fordel å kjøpe kjøleutstyr. Det enkleste er å skaffe en kobberspiral. En slik innretning er svært effektiv når du lager batcher på 20-25 liter.

Et annet tips er å inkludere humlens alfasyreinnhold i oppskriftene! For å få et inntrykk av hvor bittert et øl er (og for selv å kunne beregne bitterheten på forhånd) må man ta hensyn til alfasyreinnholdet i ølet. Syreinnholdet varierer ofte en god del fra år til år i forskjellige humletyper, og og også fra produsent til produsent, så det er alltid greit å ta med seg. Ang. bitterheten, så ender du nok opp med et svært bittert øl her. Med 250 g humle som bittertilsetning har du nok trukket ut så mye bitterstoffer at ølet er mettet (noe som i praksis vil si rundt 100 IBU). særlig med tanke på at Target som oftest holder i overkant av 10 % alfasyre og Cascade gjerne rundt 6 %.

Ellers tror jeg nok det er store sjanser for at ølet ditt blir høyst drikkbart. Så fremt du har vært nøye med desinfiseringen av alt utstyret ditt, går det nok greit.
 
250 g humle er ikke langt under det jeg bruker på 800 liters brygg (riktignok ikke noe av det bitreste øl) ;D.
 
Ingen tvil om at dette er tungt humlede saker. Får håpe den kan bli ok allikevel i og med at humlen sannsynligvis ikke er optimalt utnyttet ;D
 
Da smalt jeg en aroma humle tabelett i brygget. Det var anbefalt en halv på 50 liter, derfor gikk jeg for en hel på 25 liter. Vi snakker jo tross alt om en Imperial IPA ;D
 
Hmmm, nå er det ekstremt lite aktivitet i gjærlåsen. Synes vel 8-9 dagers gjæring er i minste laget. Har ikke målt FG pga infeksjonsfrykt. Litte sugen på å jokke en hevert ned i brygget nå. Gjæringsdunk med tappekran er nok tingen. Kan det stemme at Wyeast 1056 her klart å gjære ut OG 1080 allerede?
Hvis brygget snart er klart til tapping er det kanskje en fordel å flaske det snarest før all gjæra synker til bunns og forlenfer karboneringsprosessen?
 
Slapp av. Det er helt normalt at gjæringen er raskt ferdig om du har brukt nok og frisk gjær. De fleste av mine ales har unnagjort det meste av stormgjæringen i løpet av et par døgn. Resten av tiden er det mindre aktivitet mens gjæren "rydder opp" i diverse etterlatenskaper. La det stå i til sammen et par uker.
 
Da var IIPA´n endelig på flasker. Må si det er litt av en jobb med flaskevask, men vannvittig deilig når korken var satt på siste flaske :cool:

Jeg var naturligvis meget spent på "hevertslurken" Smaken var naturlig nok dominert av humle. Bitterheten var kraftig som forventet, smaken behagelig. Jeg var noe usikker på om det kanskje manglet litt aroma, men etter en nødvendig smak til fant jeg både smak og aroma absolutt til stede. Ettersmaken satt behagelig lenge. Men den bar preg av umodenhet, så hvis infeksjons-gudene står meg bi blir det en meget spennede smaksprøve om et par uker :lol:

FG landet på 1018, så dette blir et heftig brygg :cool:

150 gram sukker ble benyttet til karbonering i form av sukkerlake.

Oppdatering følger!
 
Øyvind R skrev:
Da var IIPA´n endelig på flasker. Må si det er litt av en jobb med flaskevask, men vannvittig deilig når korken var satt på siste flaske :cool:

Hehe, du skjønner kanskje hvorfor så mange har byttet til fat ;D. Uansett kjekt å få flasket noen IPAer, kan tenke meg at det er greit å holde noen flasker igjen til en senere anledning, noe som ikke akkurat er så lett når alt er tappet på fat.

OG 1080 og FG 1018 er ikke så verst det, nei, og kraftig er det også.
 
Da var det slutt på tålmodigheten og prøvesmak ble gjennomført i går, selv om brygget bare har vært flasket en uke. Som forventet var det ikke optimal futt i flaska ennå. Øllet var temmelig klart når det ble flasket, så jeg skulle tro det tar litt lengre tid å opparbeide tilstrekkelig kullsyre? Men det var på lang nær tamt, så jeg tok med meg godt humør og fullt glass til sofaen 
Når jeg spent tar den første slurken og lar den rulle gjennom munnen merker jeg øyeblikkelig at det går ekstremt mange signaler mellom tungen og hjernen. Smaken er robust, mektig, altoppslukende. Humlen dominerer totalt. Jeg sanser humle i god avstand fra glasset. Bitterheten er kraftig til stede. Både smak og aroma domineres av Cascade og noe mer jeg ikke helt kan sette fingeren på. Ettersmaken sitter lenge og som med IPAer flest øker nytelsen for hver slurk. Jeg kjenner laaaangt bak i ganen, når den humledominerte ettersmaken har lagt seg, den umiskjennelige smaken av utlistrekkelig lagret brygg.
Dette er utvilsomt en humlebombe, akkurat som ønsket. Jeg kjenner en merkbar effekt av bare en halvliter, så det er nok gode mengder alkohol tilstede. Dette er rett og slett en dobbel IPA, og jeg er fornøyd!! 
Nå må jeg bare holde ut i hvertfall en uke til, så smakene får satt seg skikkelig  ;D
 
 
Tilbake
Topp